عوارض مرگبار داروی مورد علاقه ترامپ

به کارکنان سازمان «سیا» هشدار داده شده که این دارو دارای عوارض جانبی از جمله ایست قلبی مرتبط با هیدروکسی کلروکین است

ورقه‌های قرص حاوی هیدروکسی کلروکین - GERARD JULIEN / AFP

بنا به گزارش مندرج در نشریه واشنگتن پست، به کارکنان اداره اطلاعات مرکزی ایالات متحده (سیا) هشدار داده شده است که داروی ضد مالاریا که مورد علاقه دونالد ترامپ برای درمان کووید-۱۹ است، می‌تواند جان بیمار را بالقوه به خطر اندازد و عوارضی از جمله مرگ ناگهانی به دنبال داشته باشد.

آقای ترامپ بارها در کنفرانس‌های خبری‌اش توصیه کرده است که برای درمان کووید-۱۹ از داروی ضد مالاریا موسوم به «هیدروکسی کلروکین» استفاده شود. 

اما به گزارش این نشریه، در اواخر ماه مارس، در بخش سوال و جواب مربوط به ویروس کرونا در تارنمای کارکنان سازمان سیا، علیه استفاده از این داروهشدار داده شده است. 

بنا به این گزارش، توصیه مسئولان سیا در مورد استفاده از این دارو این است که «در این مرحله، این دارو جز در مواردی که کادر پزشکی از آن به عنوان بخشی از تحقیقات (در مورد درمان کووید-۱۹) استفاده می‌کند، نباید مورد مصرف بیمار قرار گیرد.»

«این دارو دارای عوارض جانبی بالقوه، از جمله ایست قلبی مرتبط با هیدروکسی کلروکین است و استفاده از آن باید با تصمیم دقیق و نظارت پزشک انجام شود.»

این توصیه در واکنش به سوال یکی از کارکنان سیا صادر شده است که پرسیده بود، آیا می توان بدون نسخه پزشک از این دارو استفاده کرد یا نه. به گزارش نشریه واشنگتن پست، پاسخ به این پرسش، با کلمات برجسته این بوده است: «لطفا خودسرانه از این دارو استفاده نکنید.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیا به پرسش‌های واشنگتن پست در مورد ارتباطات داخلی میان کارکنان این سازمان، پاسخ نداده است.

نظر تایید دونالد ترامپ در استفاده از داروی ضد مالاریا در ماه گذشته، جنجال بسیاری برپا کرده است.  

در اواخر ماه گذشته، آقای ترامپ از ترکیب هیدروکسی کلروکین و آنتی بیوتیک «ازیترومایسین» به عنوان «راه درمان» آمریکا از بیماری کرونا نام برد.

در این میان، تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در ایالات متحده در روز سه شنبه از مرز ۵۸۰ هزار نفر فراتر رفت. آمریکا در حال حاضر بیشترین آمار آلودگی به ویروس را در جهان دارد. 

رئیس جمهوری آمریکا در اواخر ماه گذشته گفت: «می خواهم آن را (ترکیب دو دارو) امتحان کنند. ممکن است موثر باشد یا موثر نباشد. اما اگر موثر نباشد چیزی از دست نداده‌اند. چه چیزی از دست می‌دهید؟»

اما کارشناسان درمانی همچنان مصرند که هیچ‌گونه شواهد علمی در اثبات تاثیر مثبت و ایمنی استفاده از این داروها علیه ویروس کرونا وجود ندارد.

در ماه مارس، دکتر آنتونی فاوچی، کارشناس ارشد بیماری‌های واگیردار در آمریکا، در پاسخ به این که آیا ترکیب این دو دارو می‌تواند درمانی برای کووید-۱۹ باشد، گفت: «مدرکی که درباره‌اش صحبت می‌کنید... مشاهدات بالینی است.»  

پایه نظریه موثر بودن این دارو، یک پژوهش محدود و مقدماتی در فرانسه است که عملکرد آن با شک و تردید همراه بوده است.  

دکتر پاتریک هریس، رئیس انجمن پزشکی آمریکا، در گفت‌وگو با شبکه خبری سی ان ان گفته است: «(این دارو) می‌تواند منجر به مرگ شود. این ویروسی جدید است و به همین دلیل نباید برای درمان آن داروهای بیماری‌های دیگری را تجویز کنیم که مورد تایید سازمان غذا و داروی آمریکا قرار نگرفته است.» 

نتایج آزمایش‌های این دارو توسط سازمان غذا و داروی آمریکا تا ماه آینده روشن نخواهد شد. 

© The Independent

بیشتر از جهان