ویروس کرونا ۲۴ میلیارد دلار به ثروت جف بیزوس، رئیس آمازون افزود

بیزوس جدیدترین میلیاردری است که ازمصیبت عالم‌گیر هم سود می‌برد

کمتر از دو هفته پیش کارگران آمازون برای اعتراض نسبت به وضعیت ناامن و نامساعد کاری‌شان مقابل ساختمان آمازون دست به اعتصاب زده بودند - Angela Weiss / AFP

ویروس کرونا باعث افزایش ۲۴ میلیارد دلاری ثروت جف بیزوس، میلیاردر امریکایی شده است؛ چرا که افزایش تقاضا برای خرید مجازی موجب شده است که قیمت سهام آمازون به بیشترین حد در طول تاریخ آن برسد.

بینان‌گذار و مدیرعامل آمازون پیش از این هم ثروتمندترین مرد دنیا بود، اما اکنون بر اساس شاخص میلیاردران بلومبرگ، ثروت او ارزشی ۱۳۸ میلیارد دلاری دارد.

روز سه‌شنبه سهام آمازون ۵.۳ درصد افزایش داشت، چرا که مشتریان به خاطر شیوع ویروس کرونا به خرید در دنیای مجازی روی آورده‌اند.

به گفته صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود که اقتصاد ایالات متحده کاهشی دو برابر اقتصاد جهان را شاهد باشد و سقوطی ۵.۹ درصدی را در تولید ناخالص داخلی این کشور برای ۲۰۲۰ پیش‌بینی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بیزوس جدیدترین میلیاردری است که از وضعیت حاصل از بیماری عالم‌گیری که باعث درخواست دریافت تسهیلات بیکاری توسط ۲۲ میلیون امریکایی شده است، سود می‌برد. 

ایلان ماسک، بینان‌گذار تسلا نیز در طول سال جاری میلادی ۱۰.۴ میلیارد دلار به ثروت خود افزوده است، و از آنجا که تقاضا برای تماس ویدیویی چند نفره افزایش داشته است، ثروت اریک یوآن، بینان‌گذار زوم نیز بیش از دو برابر شد و به ۷.۴ میلیارد دلار رسید.

خانواده والتون، مالکان فروشگاه والمارت، نیز شاهد افزایش ۵ درصدی ثروت خالص خود بودند؛ چرا که مشتریان اکنون در طول قرنطینه اجباری برای مواد غذایی به این فروشگاه زنجیره‌ای غول‌آسا متکی هستند.

آمازون برای پاسخگویی به افزایش تقاضاهای اخیر، هزاران کارگر جدید را استخدام کرده است.

در همین حال، شرکت آمازون به خاطر امنیت محیط کار در دوران شیوع این بیماری عالم‌گیر به شدت و گسترده مورد انتقاد قرار گرفته است. انبارهای توزیع این شرکت در اروپا و ایالات متحده با آغاز شیوع این بیماری، شاهد راهپیمایی‌ها و اعتصاب‌های عمده کارگران آن بود.

به گزارش نیویورک تایمز، ۵۰ انبار آمازون در ایالات متحده مواردی تاییدشده از ابتلا به ویروس کرونا داشته‌اند.

ماه گذشته، کارگری به نام کریستیان اسمالز بعد از آن که به راه‌اندازی یک اعتراض در مرکز توزیع نیویورک این شرکت کمک کرد، از کار اخراج شد. آمازون گفت که آقای اسمالز سیاست‌های قرنطینه را نقض کرده است.

روز جمعه آمازون دو طراح دیگر را نیز، پس از آن که با صدور بیانیه‌هایی عمومی امنیت محیط کار در این شرکت را زیر سوال بردند و از آحاد مردم خواستند با کمک‌هایی مشابه هم تا سقف ۵۰۰ دلار به یاری کارکنان این انبارها بشتابند که در خطر ابتلا به ویروس قرار دارند، اخراج کرد.

آمازون گفت، مارن کوستا و امیلی کانینگهام، سیاست‌های داخلی شرکت را نقض کرده‌اند.

خانم کانینگهام با صدور بیانیه‌ای گفت که آمازون می‌تواند از قدرت خود در طول شیوع این بیماری عالم‌گیر برای کمک‌رسانی بهره جوید، اما این مستلزم آن است که «واقعا به حرف و دغدغه کارکنان خط مقدم خود گوش کنیم که احساس نمی‌کنند به اندازه کافی از آنها مراقبت می‌شود.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد