عقب‌نشینی همتی از ادعای «رفع توقیف ۱.۶ میلیارد دلار» در لوکزامبورگ

«یک حکم الکی صادر کردند و آمریکا بخشی از پول ما را خورد و برد»

عبدالناصر همتی (وسط) می‌گوید صندوق بین‌المللی پول باید به ایران پول بدهد-ATTA KENARE / AFP

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی در گفتگوی ویژه خبری سه‌شنبه‌ شب در واکنش به بیانیه دادگاه لوکزامبورگ مبنی بر نهایی نبودن تصمیم این دادگاه در مورد ۱.۶ میلیارد دلار دارایی‌های بلوکه شده ایران گفت: «دادگاه اصلی باید حکم را تایید کند و در صورت نهایی شدن حکم، انتقال اموال انجام می‌شود.»

این در حالی است که همتی و حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران ادعا کرده بودند که این اموال رفع توقیف شده است. روحانی گفته بود ایران در این دادگاه پیروز شده است.

۱.۶ میلیارد دلار اموال بلوکه شده ایران بخشی از ۷ میلیارد دلار دارایی‌های ایران است که با حکم دادگاهی در آمریکا مسدود شده است. خانواده قربانیان حمله‌های تروریستی ۱۱ سپتامبر آمریکا خواستار دسترسی به این منابع مالی هستند. به گفته آنها تهران به اعضای القاعده اجازه داده بود از طریق خاک ایران سفر کنند.

جمهوری اسلامی این اتهام‌ها را رد می‌کند و خواستار رفع توقیف اموال است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گزارش آنا، همتی در این زمینه گفت: «سال‌ها پیش بانک مرکزی بخشی از ذخایر ارزی را اوراق دلاری خریده بود که بخشی از آن‌ را توانست آزاد کند و بخش دیگر را یک حکم «الکی» صادر کردند و آمریکا «خورد و برد» که البته از آنها پس می‌گیریم.»

همتی در ادامه گفت: «۱.۶ میلیارا دلار هم نزد بانک کلیر استریم لوکزامبورگ بود که توانستیم جلوی حکم مصادره آن را بگیریم، اما دادگاه اصلی باید حکم را تایید کند.»

این در حالی است که نشریه فری‌بیکن به نقل از منابع خود گزارش داده که آمریکا از عدم تحویل این منابع مالی به جمهوری اسلامی اطمینان حاصل کرده است.

روز گذشته مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا بار دیگر تاکید کرد که انتقال مقادیر زیادی پول نقد به جمهوری اسلامی اشتباه است زیرا این پول برای مردم هزینه نمی‌شود.

همتی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع دریافت وام پنج میلیارد دلاری از صندوق بین‌المللی پول اشاره کرد. او گفت این پول حق ما است و باید آن را بگیریم.

این در حالی است که صندوق بین‌المللی پول با گذشت هفته‌ها به درخواست ایران پاسخ نداده است. اما رئیس بانک مرکزی ادعا کرد که کارها خوب پیش رفته و باید «پول را بدهند».

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که آمریکا به عنوان عمده‌ترین سهامدار صندوق بین‌المللی پول مانع اعطای این وام به ایران می‌شود.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا جمهوری اسلامی این پول را در جایی که باید استفاده نخواهد کرد و آن را خرج فساد، پولشویی و ماجراجویی‌های منطقه‌ای می‌کند.

مقامات تهران این ادعا را رد می‌کنند و مدعی هستند که برای مقابله با کرونا پول نقد می‌خواهند.

بیشتر از