در جهان پساکرونا، بلیت هواپیما ۵۰ درصد گران‌تر می‌شود

خطوط هوایی ناگزیر به اجرای سیاست‌های «ازدحام‌زدایی» و «خالی‌گذاری» در پروازها خواهند بود

برخی شرکت‌های هواپیمایی از هم اکنون طرح  خالی گذاشتن برخی صندلی‌ها به منظور حفظ فاصله اجتماعی مسافران را آغاز کرده‌اند-JUSTIN SULLIVAN / AFP

چشم‌انداز آینده بخش هواپیمایی و شرکت‌های هواپیمایی  پس از گذر از وضعیت کنونی که زمین‌گیری کمابیش کامل هواپیماهای مسافربری است، افزایش هزینه‌ها و تحمیل گریزناپذیر آن به مسافران است.

آلکساندر دی جونیاک دبیرکل و مدیرعامل انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا) هشدار داده است وقتی فعالیت‌های عادی بخش هواپیمایی از سر گرفته شود دولت‌ها و مقامات بهداشت برای آن که شیوع کووید ۱۹ کاهش یابد، ضوابط جدید سخت‌گیرانه‌ای وضع خواهند کرد.

هم اکنون دو اصطلاح جدید «ازدحام‌زدایی» و « خالی‌گذاری» وارد واژگان هواپیمایی شده است. اصطلاح نخست به معنای کاستن از شمار مسافران به منظور حفظ فاصله‌گیری اجتماعی در فضای بسته و محدود هواپیما است و اصطلاح دوم به معنای فرایند مشخص‌سازی صندلی‌هایی است که باید خالی بمانند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای دی‌جونیاک می‌گوید: اگر نهادهای سلامت و هواپیمایی کشوری خواهان ازدحام‌زدایی شوند در هر ردیف از دو ردیف صندلی هواپیماهای کوتاه‌برد یک صندلی را خالی می‌گذارند.

یعنی در یک هواپیمای شرکت هواپیمایی رایان‌ایر که به طور معمول ۱۸۹ مسافر دارد با خالی گذاشتن صندلی‌های میانی فقط ۱۲۶ مسافر می‌توانند سوار کنند.

رییس یاتا می‌گوید: به این ترتیب طرح تجاری شرکت‌های هواپیمایی برای بهره‌برداری از هواپیماهای کوتاه‌برد به کلی تغییر می‌کند.

اگر شرکت‌های هواپیمایی مجبور به کاهش مسافر به میزان یک‌سوم شوند و هیچ چیز دیگری هم تغییر نکند، نرخ‌ها ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. اما میزان دقیق افزایش به عرضه و تقاضا بستگی دارد و احتمال دارد شرکت‌های هواپیمایی با در نظر گرفتن کند شدن رشد، ظرفیت‌های‌شان را کاهش دهند.

شرکت هواپیمایی آلاسکا ایر ایالات متحده از هم اکنون فرایند ازدحام‌زدایی خود را به اجرا در آورده است و در هواپیماهای بزرگ صندلی‌های میانی و در هواپیماهای کوچک صندلی‌های کنار راهرو را حذف کرده است.

این شرکت هواپیمایی همچنین اعلام کرده است: اگر در روز پرواز  فاصله داشتن با دیگران برای مسافر خوشایند نباشد، او را به پرواز دیگری انتقال می‌دهیم یا پولش را برمی‌گردانیم.

این در حالی است که در دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری چین (CAAC) آمده است که دستشویی‌های هواپیما را بعد از ۱۰ بار استفاده، باید نظافت کنند.

شرکت‌های هواپیمایی نباید در پروازهای بین‌المللی برای صندلی‌های سه ردیف آخر بلیت‌فروشی کنند و آن‌ها را باید «‌به عنوان بخش قرنطینه خالی نگه دارند تا در صورت بروز موارد اضطراری در حین پرواز از آن‌ها استفاده کنند.»

همچنین در این دستورالعمل آمده است: دستشویی پشتی سمت راست هواپیمایی باید مختص افراد تحت قرنطینه باشد.

مراقبت از مسافر تحت قرنطینه باید به یکی از خدمه‌های پرواز سپرده شود و این فرد « نباید با سایر خدمه پرواز تماس نزدیک داشته باشد.»

در ضمن سازمان هواپیمایی کشوری چین در پروازهای ورودی به جمهوری خلق چین و پروازهای درون‌کشوری « به منظور جلوگیری از ورود مبتلایان و شیوع داخلی الزاماتی» وضع کرده است.

© The Independent

بیشتر از زندگی