سن قانونی، مانع بازداشت «رهبر ۱۳ ساله» گروه افراطی نئونازی شد

پلیس استونی توانست فرمانده آنلاین گروه «واحد جنگ آتشین» را شناسایی کند

پیام پوستر این است که «اینترنت می‌کشد»، نژادپرستی و نفرت‌پراکنی در فیس‌بوک، توییتر و... متوقف کنید-برلین، ۲۰ فوریه ۲۰۲۰-David GANNON / AFP

رهبر یک گروه افراطی نئونازی که حمله به کنیسه‌ای در لاس‌وگاس را طرح‌ریزی کرده بود، نوجوانی ۱۳ ساله بود. او در فضای آنلاین خود را «فرمانده» می‌خواند و از طرح‌ریزی حملات انتحاری به اهدافی در آمریکا خبر می‌داد. ساکن استونی، از کشورهای حاشیه دریای بالتیک بود و واحدی موسوم به «واحد جنگ آتشین» (Feuerkrieg Division) را رهبری می‌کرد و به اعضای گروه اش روش‌های تولید بمب را آموزش می‌داد و قصد داشت برای راست‌گرایان افراطی کمپ آموزشی تاسیس کند. با این همه، وقتی فهمید عزم مقام‌های امنیتی برای دستگیری‌اش جزم شده، ارتباط خود با این گروه را قطع کرد.

حالا پس از کش و قوس‌های فراوان و با همکاری‌های صورت گرفته از سوی خانواده متهم، پلیس استونی توانسته است این فرمانده خودخوانده نئونازی را شناسایی کند، اما قانون مانع از بازداشت او می‌شود، چون او فقط ۱۳ سال دارد. 

هری پوسپ، سخنگوی پلیس امنیت استونی، در این‌باره به خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید: «از آن‌جایی که در این پرونده با کودکی زیر سن ۱۴ سال روبه‌رو شده‌ایم، قوانین کیفری اجازه پی‌گرد قانونی او را نمی‌دهند و به همین دلیل باید از روش‌های قانونی دیگر برای از بین بردن خطرات احتمالی بهره بگیریم.»

پلیس استونی اشاره‌ای به جایگاه «فرماندهی» این کودک ۱۳ ساله نکرده است، اما بررسی‌هایی که هفته‌نامه آلمانی اشپیگل روی متن «چت»‌های «واحد جنگ آتشین» انجام داده است، نشان می‌دهد که او در این مکاتبات خود را بنیان‌گذار این گروه می‌خواند و می‌گوید که ساکن «سارما» بزرگ‌ترین جزیره استونی است. 

به گفته مقام‌های امنیتی استونی، این گروه که با گرایش‌های تروریستی ایده‌هایی همچون «جنگ نژادی» را تبلیغ و ترویج می‌کرد، «ساختاری نامتمرکز» داشت و این کودک ۱۳ ساله اگرچه ادعای رهبری داشت، نمی‌تواند به عنوان «رهبر» تحت تعقیب قانونی قرار گیرد. مقام‌های امنیتی استونی تایید کرده‌اند که او یکی از شخصیت‌های کلیدی این گروه بوده است. جذب نیروهای جدید در این گروه، تحت نظارت او انجام می‌شد و پیوستن به گروه فقط با تایید او ممکن بود. 

این گروه که در سال ۲۰۱۸ تاسیس شده است، هوادار افراطی‌ترین گرایش‌های دست‌راستی و ایده‌هایی نژادپرستانه، از جمله برتری نژادی سفیدپوستان بوده است. «واحد جنگ آتشین» در ۱۵ کشور جهان (از جمله آلمان) در مجموع نزدیک به ۷۰ عضو داشت و شعارش این بود: «ما از مرگ نمی‌ترسیم و هرکسی را که بر سر راه‌مان بایستد، خواهیم کشت.»

از کودکان فریب‌خورده تا کودکان رهبر، در دام تروریسم

متخصصان مبارزه با تروریسم همواره هشدار داده‌اند که گروه‌های افراطی با حضور منسجم خود در «پلتفرم‌»های اینترنتی می‌کوشند تا کودکان را فریب دهند و جذب گروه‌های خود کنند. حالا ماجرای استونی این معادلات را تغییر داده است. امکان ناشناس ماندن در فضای آنلاین و رهبری جنبش‌ها از پشت کامپیوتر، این امکان را به کودکان و نوجوانان می‌دهد که خود را در جایگاه «فرماندهی» ببینند و با فریب دیگر گروه‌های سنی، اهداف تبهکارانه خود را به پیش ببرند.

اعضای «واحد جنگ آتشین» روی «پلتفرم» اینترنتی «وایر» (Wire) با یک‌دیگر در ارتباط بودند. پلیس فدرال آمریکا، اف‌بی‌آی، از امکانات ویژه‌ای بهره گرفت تا بتواند به محتوای «چت»‌های رمزگذاری‌شده این گروه نفوذ کند و گفتار و کردار آن‌ها را زیر ذره‌بین قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اسناد دادگاه نشان می‌دهد که کارگروه مقابله با تروریسم اف‌بی‌آی، یک سال پیش، در آوریل ۲۰۱۹ تحقیقاتی جدی را روی جوانی ۲۴ ساله به نام «کونور کلیمو» آغاز کرد. او هم از طریق «وایر» با این واحد تروریستی در تماس بود و در بازجویی‌ها گفت که قصد داشتند کنیسه‌ای را در لاس‌وگاس منفجر کنند. او حالا پس از آن‌که در ماه فوریه اتهام دراختیار داشتن غیرقانونی اسلحه را پذیرفت، در نوبت محاکمه است.

جرت ویلیام اسمیث، سرباز ارتش آمریکا، نیز از دیگر اعضای این گروه بود که در ماه فوریه اتهام‌ها علیه خود را پذیرفت و اعتراف کرد که اطلاعاتی درباره شیوه‌های انفجار به یک افسر مخفی اف‌بی‌آی داده است. او در گفت‌وگو با این مخبر اف‌بی‌ای، از طرحی برای منفجر کردن یکی از دفاتر شبکه خبری سی‌ان‌ان گفته بود.

در ماه مارس، یکی از تارنماهای وابسته به چپ‌گرایان، موسوم به Unicorn Riot پیشینه هشت‌ماه از «چت»‌ها و گفت‌وگوهای آنلاین «واحد جنگ آتشین» را روی «وب» منتشر کرد. هیچ‌یک از اعضای گروه نمی‌دانستند کسی که در مسند فرماندهی نشسته است، کودکی ۱۳ ساله است. او با یکی از «کامنت»‌هایی که روی «پلتفرم» بازی‌های دیجیتال «استیم» (Steam) گذاشته بود، شناسایی شد. حساب «استیم» او موقعیت مکانی‌اش را روستایی در استونی نشان می‌داد و عنوان آن این بود: HeilHitler8814

«شتاب‌گرایی»؛ بهره‌گیری از خشونت برای تغییرات رادیکال اجتماعی

ایده محوری گروه‌هایی نظیر «واحد جنگ آتشین»، «شتاب‌گرایی» (Accelerationism) است. آن‌ها معتقدند به جای مقابله با کاپیتالیسم، باید فرآیندهای مرتبط با آن را تسریع کرد تا به تغییرات سریع و رادیکال اجتماعی بینجامد و در راه تحقق این هدف، باید از خشونت‌های عریان و گسترده هم بهره گرفت تا بتوان در نهایت، جامعه به معنی امروزی‌اش را به فروپاشی کشاند.

تروریستی که سال گذشته میلادی به دو مسجد در «کرایست‌چرچ» نیوزیلند حمله کرد و ۵۱ نفر را کشت، بخشی از مانیفست خود را به مفهوم «شتاب‌گرایی» اختصاص داده بود.

حالا پلیس استونی، ناتوان از بازداشت این «رهبر ۱۳ ساله»، به خانواده‌ها و آموزگاران این کشور توصیه کرده است که از کودکان در برابر «افراط‌گرایی فعال در اینترنت» حراست کنند. البته با این هشدار که «در برخی موارد والدین با تبلیغ ادبیات افراط‌گرایانه در خانه، زمینه رادیکال شدن کودکان را فراهم می‌کنند.»

استونی، از جمهوری‌های سابق شوروی، که از سال ۱۹۹۱ استقلال خود را بازیافت، یکی از پیشرفته‌ترین کشورهای اروپایی در حوزه تکنولوژی است. استونی با جمعیت ۳.۱ میلیون نفری، تنها کشور جهان است که سراسر مساحتش را تحت پوشش «وای‌فای» (دسترسی بی‌سیم به اینترنت) قرار داده است.