فرماندار نیویورک به ترامپ: وضعیت اضطراری ملی تو را پادشاه نمی‌کند

افزایش نگرانی از اختلاف نظر بین فرمانداران و ترامپ در اثنای بحران کرونا

در حالی که همچنان آمارهای ابتلا و مرگ توسط ویروس کرونا در حال افزایش است، اختلاف نظر بین جمعی از فرمانداران ایالت‌های این کشور و دونالد ترامپ، رئیس ‌جمهوری، این نگرانی را ایجاد کرده است که دستاورهای کنونی از بین‌برود و کشور بار دیگر با موج جدیدی از ابتلا به این ویروس مواجه شود و تلفات ناشی از آن گسترش یابد. 

ماجرا زمانی آغاز شد که آقای ترامپ از ایالت‌ها خواست که کسب‌وکارها را باز کنند و مردم تحت شرایطی به سرکار بازگردند. اما فرماندارهای ایالت‌ها می‌گویند که این درحیطه اختیارات آنهاست و رئیس‌ جمهوری نمی‌تواند چنین دستوری صادر کند. چنین وضعیتی، این نگرانی را ایجاد کرده است که با این اختلافات، واکنش مناسب جمعی برای مقابله با این ویروس ممکن است با اختلالاتی مواجه شود. 

هم اکنون فرمانداران شرق و غرب آمریکا در حال شکل‌دادن به ائتلافی هستند تا بتوانند اقدامات بعدی را با یکدیگر هماهنگ کنند. چرا که با آن که در نیویورک علایمی از تثبیت شرایط به چشم می‌خورد، اما در ایالت همجوار آن یعنی نیوجرسی، ابتلا و مرگ توسط ویروس کرونا به شدت رو به افزایش است. تنها در یک ناحیه از این ایالت به نام برگن کانتی، که چسبیده به شهر نیویورک است، بیش از ۱۰ هزار نفر مبتلا به ویروس کرونا شناسایی شده‌اند. در کل ایالت‌ هم نزدیک به ۲۵۰۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. تارنمایی که موارد مبتلا به این ویروس را در سراسر ایالت رصد می‌کند، رقم ۱۱۸ هزار آزمایش و بیش از ۶۴ هزارنفر مبتلا را نشان می‌دهد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به علاوه، طی هفته‌های گذشته، برخلاف ماه مارس، آقای ترامپ به نوعی از زیر بار مسئولیت دولت فدرال برای تهیه برخی اقلام از جمله ماسک و لباس‌های حفاظتی و هر آنچه در این شرایط بحرانی در ایالت‌ها به آن نیاز است، شانه‌ خالی‌ کرده است. ترامپ از فرماندارها خواسته بود که ماسک و لباس‌های حفاظتی رو خودشان پیدا کنند. 

در مرکز این انتقادات، فرماندار نیویورک قرار دارد. اندرو کومو روز سه‌شنبه با شرکت در یک برنامه‌ خبری در سی ان ان گفت که «مدل فدرال ترامپ خیلی متفاوت است با آنچه قبلا می‌گفت.» او گفت که ترامپ پیش از این اقتصاد را به عهده فرماندارها گذاشت که آنها این تصمیم را بگیرند و در این که به عنوان مسئول فدرال درگیر نشود، خیلی محافظه‌کار بود. او کار ترامپ را «جنون آمیز» و چندرفتاری و اسکیزوفرنیک خواند و اضافه کرد: « [ترامپ] اول یک گام به عقب برداشت و گفت به عهده ایالت‌ها است، و الان برعکس.» آقای کومو اضافه کرد: «اگر او به من دستور دهد که شهر را باز کنم به نحوی که سلامت عمومی مردم را به خطر اندازد، من این کار را نخواهم کرد.» فرماندار نیویورک همچنین گفت: «وضعیت اضطراری ملی، از آدم پادشاه نمی‌سازد.» کنایه او به ترامپ بود که تلویحا به نوعی صحبت کرده بود که دولت فدرال چنان تصمیمی خواهد گرفت. در عین حال مایک پنس، معاون ریاست جمهوری در آمریکا، در تلاش برای نرم کردن لحن کاخ سفید، تلویحا گفت که دولت فدرال در همکاری با ایالت‌ها نسبت به بازکردن کسب‌وکارها اقدام خواهد کرد. 

از نظر بهداشت عمومی، کارشناسان می‌گویند که باز کردن سریع در حالی که همه مقررات همچنان رعایت می‌شود و تازه نشانه‌هایی از مسطح شدن و تثبیت شرایط به چشم می‌آید، می‌تواند با خطر جدی همراه باشد. چرا که دلیل تثبیت شرایط، رعایت مقررارت بسیار سخت‌گیرانه در خانه مردم در ایالت‌های مختلف و رعایت شدید موضوع فاصله‌گیری اجتماعی است. 

در این تردیدی نیست که در همه ایالت‌ها مردم می‌خواهند این وضعیت سریع‌تر پایان یابد، اما همچنان موضوع تست‌ گرفتن در ابعاد وسیع هنوز حل نشده است. چرا که هم اکنون موضوع مهم نه تنها نیاز به آزمایش گسترده، بلکه دسترسی به آن است. اگر در حال حاضر فردی بخواهد آزمایش کرونا بگیرد، مشخص نیست که چگونه می‌تواند عملا چنین آزمایشی را انجام دهد و سریع به جواب برسد. وقتی افراد به سر کار برمی‌گردند، در دسترس بودن چنان آزمایشی اهمیت بسیاری خواهد داشت. 

به علاوه، آزمون‌های «پادتن‌ها» هم که قرار است به صورت گسترده انجام شود، در خصوص مشخص کردن این که چه افرادی در معرض این ویروس بوده و ایمن شده‌اند و چه افرادی نبوده‌اند، همچنان در مراحل ابتدایی است و استفاده از آن گسترده نیست. به خصوص این که چنین آزمون‌هایی بیشتر برای کادرهای پزشکی اهمیت زیاد خواهد داشت که هر روز به بیمارستان‌ها و کلینیک‌هایی می‌روند که بیماران مبتلا به کرونا را معالجه می‌کنند و بنابراین، به شدت زیادی در معرض این ویروس هستند و در صورت آزمایش شدن، با اطمینان خاطر و آسودگی و ریسک کمتری به سر کار خود خواهند رفت. 

همه اینها در شرایطی رخ می‌دهد که در روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین ماه، تعداد ۵۸۲ هزار نفر مبتلا به کرونا در آمریکا شناسایی شدند و تعداد ۲۳۶۴۹ نفر مرگ گزارش شده است. 

دونالد ترامپ طی روزهای گذشته و پس از انتشار گزارش‌های مختلفی که درخصوص عملکرد او در اثنای بحران کرونا منتشر شد، با انتقادات زیادی مواجه شده است و از جمله این که در زمانی که باید برای کنترل شیوع ویروس کرونا در کشور اقدام می‌کرده است، اهمال کرده و زمان بندی تصمیماتی که گرفته شده، نشان می‌دهد که او کاملا ماه فوریه را برای اقدام در این زمینه از دست داد و در اواسط ماه مارس بود که اندک اندک خطر ویروس کرونا را جدی گرفت. 

تلاش‌های ترامپ برای فشار آوردن به منظور بازگشایی کشور، از این جهت با نگرانی مواجه شده است که ممکن است تاثیرات همه اقداماتی مانند فاصله‌گیری اجتماعی و بستن‌ کسب‌وکارها طی هفته‌های گذشته را از بین ببرد. چرا که ویروس همچنان در سطح جامعه گسترده است و با آسان‌گیری، دوباره می‌تواند به‌شدت شیوع یابد.