کرونا در هند؛ تمدید تعطیلی سراسری برای دو هفته دیگر

نخست وزیر هند:‌ «از نظر اقتصادی، بهای سنگینی پرداختیم، اما زندگی مردم اهمیت بیشتری دارد»

تعطیلی سرتاسری هند به دلیل انتشار ویروس کرونا تا سوم ماه مه تمدید شد و نارندرا مودی نخست‌وزیر هند از عموم مردم خواست تا «نظم» را رعایت کنند. 

آقای مودی ساعت ده صبح روز سه‌شنبه، که روز آخر و بیست‌ویکم تعطیلی سه‌ هفته‌ای از پیش اعلام‌شده بود، در سخنانی خطاب به مردم اذعان کرد که اقتصاد کشور ضربه سهمگینی خورده است. 

او گفت:‌ «از نظر اقتصادی، بهای سنگینی پرداختیم. اما زندگی مردم هند اهمیت بیشتری دارد.»

مسئولان هند در هفته گذشته ابعاد تسهیل قرنطینه کشور و اعمال تمهیدات سختگیرانه تنها در نقاط و کانون‌های پرشمار مبتلایان به ویروس کرونا را در دست بررسی داشتند. 

اما پس از انجام تنها ۲۰۰ هزار تست در این کشور با جمعیت حدود یک میلیارد و ۴۰۰ میلیونی، مسئولان تصمیم گرفتند که هنوز تصمیم درستی از شکل واقعی انتشار ویروس ندارند. 

آقای مودی گفت این بررسی تا دوشنبه آینده ادامه خواهد داشت و در آن زمان «تنها مناطقی که نشانه‌ای از ابتلا یا انتشار ویروس را بروز نداده‌اند، امکان برخی ترددهای محدود را خواهند یافت.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نخست‌وزیر هند از مردم این کشور خواست تا از «قهرمانان ویروس کرونا» و کارکنان بخش بهداشت و درمان در خط مقدم مبارزه با کووید-۱۹ تقدیر کنند، این در حالی که گزارش‌های منتشر شده از بیرون کردن مستاجران پزشک و پرستار توسط صاحب‌خانه‌های خود به دلیل ترس از ویروس خبر می‌دهند.

هند بیش از ۹ هزار مورد ابتلا و تاکنون ۳۳۹ مورد مرگ بر اثر ویروس کرونا دارد. آقای مودی می‌گوید به علت سرعت عمل هند و اعمال مقررات منع سفر و قوانین قرنطینه حتی قبل از اولین مورد مرگ، این کشور نسبت به بسیاری دیگر از کشورها موقعیت بهتری دارد. 

مقررات قرنطنینه در هند بسیار سرسختانه است و افراد فقط برای خرید اقلام ضروری می‌توانند از خانه بیرون بروند؛ و حتی در این شرایط نیز طبق قانون در چندین شهر و استان باید ماسک بزنند. 

با این حال اعمال این قوانین بدون اشکال نبوده که با در نظر گرفتن اندازه و جمعیت کشور تعجب برانگیز نیست. با اعلام اولیه قوانین و مقررات، صدها هزار کارگر مهاجر پای پیاده راهی خانه‌هایشان در روستاهای دوردست شدند و ده‌ها نفر در مسیر جان باختند. 

رعایت قوانین حفظ فاصله اجتماعی برای کسانی که در زاغه‌نشین‌‌های شهری زندگی می‌کنند، یا برای کارگران غیررسمی در بخش خوراک دشوار است که طبق اولویت‌بندی دولت جزو بخش‌های فعال برای سیر کردن مردم در دوران همه‌گیری است. 

آقای مودی در کنفرانس چهارساعته اخیر خود با وزیران کشور در روز شنبه، گفت استان‌های مختلف کشور درباره تمدید تعطیلی سراسری برای دو هفته دیگر اتفاق نظر دارند. او گفت کشور کمبود خوراک و دارو ندارد و وعده داد که این اقلام به دست مردم خواهد رسید. 

© The Independent

بیشتر از جهان