میلیون‌ها کودک در معرض ابتلا به سرخک قرار دارند

سرخک در برخی از کشورها به شدت شایع است

سازمان بهداشت جهانی گفته نگران است بیش از ۱۱۷ میلیون کودک واکسن سرخک را نزنند - REUTERS/Valentyn Ogirenko

در پی شیوع ویروس کرونا و توقف اجباری برنامه‌های واکسن‌زنی در کشورهای مختلف، ممکن است تعداد مبتلایان به سرخک در سراسر جهان افزایش یابد.

سازمان بهداشت جهانی گفته نگران است بیش از ۱۱۷ میلیون کودک واکسن سرخک را نزنند. در سال ۲۰۱۸ این بیماری ۱۴۰ هزار نفر را به کام مرگ برد.

مسئولان این سازمان نگران به تأخیر افتادن برنامه ایمن‌سازی کودکان نسبت به این ویروس مرگبار در ۳۷ کشوری هستند که خطر این بیماری در آن‌ها جدی است. با تمرکز کشورها بر مهار شیوع کووید ۱۹ و پیشگیری از ابتلای مردم به آن، ۲۴ کشور تا کنون برنامه‌های واکسن‌زنی را به حال تعلیق درآورده‌اند.

در بیانیه‌ مشترک سازمان بهداشت جهانی، صلیب سرخ آمریکا، مراکز مهار بیماری‌های ایالات متحده، صندوق کودکان ملل متحد (یونیسف) و بنیاد ملل متحد آمده: «به رغم این که ۵۰ سال است واکسنی مؤثر و ایمن برای سرخک وجود دارد، در سال‌های اخیر تعداد مبتلایان به سرخک افزایش یافته و در سال ۲۰۱۸ جان بیش از ۱۴۰ هزار نفر را گرفته که بیشتر آن‌ها کودک و نوزاد بوده‌اند. اما می‌شد از این اتفاقات جلوگیری کرد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«به رغم وجود این پس‌زمینه خطرناک، اکنون در ۲۴ کشور به علت اقدام علیه شیوع بیشتر کووید ۱۹ پویش‌های پیشگیرانه و کنشگری برای واکسن‌ سرخک متوقف یا به آینده موکول شده است. در ۱۳ کشور دیگر نیز پویش‌هایی که قرار بوده در ماه‌های پیش رو در سال ۲۰۲۰ اجرا شوند ممکن است به اجرا در نیایند.

«تعلیق برنامه‌های ایمن‌سازی ممکن است در مجموع بر بیش از ۱۱۷ میلیون کودک در ۳۷ کشور اثر گذارد، کودکانی که بسیاری از آن‌ها در مناطقی زندگی می‌کنند که هم‌اکنون سرخک شیوع دارد. این آمار سرسام‌آور شامل نوزادانی نمی‌شود که ممکن است به علت تأثیر شیوع کووید ۱۹ بر برنامه ارائه خدمات ایمن‌سازی، واکسن‌شان را نزده باشند. احتمال مرگ کودکان زیر ۱۲ ماه بر اثر ابتلا به سرخک بیشتر است و اگر شیوع ویروس سرخک متوقف نشود احتمال ابتلای آنان به این بیماری روز به روز بیشتر می‌شود.»

۲۴ کشوری که اجرای پویش تزریق واکسن سرخک را به تأخیر انداخته‌اند عبارت‌اند از: بنگلادش، برزیل، بولیوی، کامبوج، چاد، شیلی، کلمبیا، جیبوتی، جمهوری دومینیکن، جمهوری دموکراتیک کنگو، اتیوپی، هندوراس، قزاقستان، قرقیزستان، لبنان، مالدیو، مکزیک، نپال، نیجریه، پاراگوئه، سومالی، سودان جنوبی، اوکراین و ازبکستان.

سرخک در برخی کشورها مانند برزیل، بنگلادش، جمهوری دموکراتیک کنگو، سودان جنوبی، نیجریه، اوکراین و قزاقستان به شدت شایع است. مثلاً در جمهوری دموکراتیک کنگو این ویروس جان بیش از ۶ هزار نفر را گرفته است.

سازمان بهداشت جهانی توصیه‌های جدیدی به کشورها کرده است تا در تلاش برای واکسن‌زنی در دوره شیوع جهانی ویروس کرونا به آن‌ها کمک کند، از جمله گفته کشورهایی که سرخک در آن‌ها رواج ندارد فعلاً می‌توانند اقدامات پیشگیرانه و واکسن‌زنی را متوقف کنند.

در جاهایی که واکسن‌زنی متوقف شده، باید بدانند کدام کودکان واکسن ‌نزده و در معرض خطرند تا در اولین فرصت نسبت به ایمن‌سای آن‌ها به سرخک اقدام کنند.  

در این بیانیه هم‌چنین آمده: «اکنون باید فوراً در سطح محلی، منطقه‌ای، ملی و جهانی تلاش‌ کنیم تا کمبودها در عرصه ایمن‌سازی را برطرف کنیم تا ویروس سرخک نتواند از آن ناحیه به بشریت ضربه‌ای وارد کند. باید در اسرع وقت از وجود واکسن کافی و رساندن آن به کودکان و جمعیت آسیب‌پذیر اطمینان حاصل کنیم تا سالم بمانند.»

بیشتر از جهان