سازمان بهداشت جهانی: کرونا ۱۰ برابر از آنفولانزای خوکی مرگبار‌تر است

آنفولانزای خوکی یک دهه قبل ۱.۶ میلیون نفر را مبتلا کرد

۱۸ هزار و ۴۴۹ نفر بر اثر ابتلا به آنفولانزای خوکی جان باختند-REUTERS/Jeenah Moon

سازمان بهداشت جهانی تایید کرده که ویروس کرونا ۱۰ برابر از ویروس آنفولانزای خوکی که یک دهه پیش در سراسر جهان شیوع پیدا کرد، مرگبارتر است.

اپیدمی آنفولانزای خوکی که بین ژانویه ۲۰۰۹ و اوت ۲۰۱۰ شیوع یافت، بیش از ۱.۶ میلیون نفر را مبتلا کرد که ۱۸۴۴۹ نفر از بیماران بر اثر عوارض آن جان سپردند.

حال تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی هشدار داده است که هم اکنون تلفات ناشی از اپیدمی کووید ۱۹ به ۱۰ برابر تلفات آنفولانزای خوکی (اچ ۱ ان ۱) رسیده است.

در حالی که دانمارک، ایالات متحده و اسپانیا بسوی بازگشایی جوامع‌شان گام برمی‌دارند، سازمان بهداشت جهانی وابسته به سازمان ملل از دولت های جهان خواسته تا مقررات قرنطینه را بتدریج کاهش دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای گبریسوس گفت:«تنها می توانیم آن چیزی را بگوییم که از آن اطلاع داریم، و تنها می توانیم آن اقدامی را انجام دهیم که می دانیم. شواهد موجود از چند کشور تصویر روشن تری از این ویروس، نحوه عملکرد آن، نحوه متوقف کردن و درمانش به ما می دهد.»

«می دانیم که کووید ۱۹ به سرعت منتشر می شود و می دانیم که مرگبار است – ۱۰ برابر مرگبارتر از اپیدمی آنفولانزا در سال ۲۰۰۹. می دانیم که ویروس کرونا می تواند در محیط های شلوغ مثل خانه سالمندان آسان تر منتشر شود. می دانیم که تشخیص در مراحل اولیه ابتلا، آزمایش، قرنطینه بیمار، درمان هر مورد بیماری و ردیابی کسانی که با آن در تماس بوده اند در متوقف کردن روند سرایت آن بسیار ضروری است.»

«می دانیم موارد ابتلا در برخی کشورها هر سه یا چهار روز دوبرابر می شود. هرچند کووید ۱۹ بسرعت منتشر می شود، اما روند کند شدن آن به مراتب آهسته تر است.»

«به عبارت دیگر، روند نزولی آن بسیار کند تر از روند صعودی اش است. این به معنای آن است که اقدامات کنترل کننده باید آهسته و با کاربری برداشته شود.»

او از دولت های جهان درخواست کرد که در لغو مقررات حفظ فاصله اجتماعی، سلامت مردم را اولویت اول خود قرار دهند.

اظهارات آقای گبریسوس در حالی بیان شده که دونالد ترامپ گفته قصد دارد نظر کاهش توصیه های کاخ سفید را دائر بر عدم خروج مردم از خانه هایشان، مد نظر قرار دهد.

رئیس جمهور آمریکا بارها خواهان بازگشایی اقتصاد شده است، اما مقامات محلی که بسیاری از آن ها از اجرای کامل قانون پشتیبانی کرده اند، اظهار نگرانی کرده اند که برخورد آقای ترامپ تنها شیوع ویروس را تداوم بخشیده و بر تعداد تلفات می افزاید.

© The Independent

بیشتر از جهان