چرا ترامپ در برابر شیوع کرونا دیر عمل کرد؟

با وجود هشدار‌های متعدد در ژانویه و فوریه، دولت آمریکا آن‌ها را جدی نگرفت

آمریکا در حالی پا به ماه آوریل گذاشت که عملا تمام کشور در تب و تاب و نگرانی ناشی از شیوع ویروس کرونا بود. این درحالی بود که اقدامات سخت‌گیرانه مربوط به در خانه‌ ماندن در ایالت‌های مختلف و آزمایش گرفتتن از مردم برای شناسایی افراد مبتلا به کرونا، در ماه مارس آغاز شد. اما طی هفته‌های گذشته این سوال مطرح بوده است که در ژانویه و فوریه چه اتفاقی افتاد و چرا دولت فدرال در این دو ماه هیچ اقدام جدی انجام نداد و آن را حداقل دو ماه به تعویق انداخت؟ 

در ماه فوریه آقای ترامپ ویروس کرونا را با آنفلونزا مقایسه کرد و اهمیت آن را بارها نادیده گرفت و گفت که چنین ویروسی به آمریکا می‌آید و معجزه‌آسا از کشور عبور خواهد کرد. این موضع‌گیری‌ها، نکته‌ای بوده است که از نیویورک تایمز تا سی ان ان و حتی رادیو ملی آمریکا، طی هفته‌های گذشته به آن پرداخته‌اند. اطلاعات جدید منتشر شده نشان می‌دهد که آقای ترامپ چندین هفته در برابر توصیه‌های مرتبط با خطرات کرونا مقاومت کرده است. 

تحقیقات این رسانه‌ها نشان می‌دهد که فقدان سازمان‌دهی و همچنین نبود استراتژی در خصوص مواجهه با این ویروس، به شدت به وضعیت مقابله با آن صدمه زده است. به نوشته نیویورک تایمز، در سراسر ژانویه، آقای ترامپ به‌کرّات جدی بودن ویروس را کم‌اهمیت جلوه داد و روی موضوعات دیگر تمرکز کرد. 

در حالی که شماری از مقامات دولتی، از جمله مشاوران و متخصصانی که در کابینه و کاخ سفید بودند، و نیز آژانس‌های اطلاعاتی و امنیتی، تهدید را شناسایی کرده و زنگ‌های خطر را به صدا در آورده بودند، و تصریح کرده بودند که برای مقابله با این خطر، اقدام جدی لازم است. 

ده‌ها مصاحبه توسط نیویورک تایمز و نیز بررسی‌ ای‌میل‌ها و دیگر موارد ثبت شده، نشان می‌دهد که چرا واکنش دولت به کندی صورت گرفت، و این که موارد بسیاری هنوز هست که تا کنون گزارش نشده است. 

از جمله مواردی که هم اکنون با اهمیت بیشتری به آن نگاه می‌شود، این است که دفتر شورای امنیت ملی، در ماه ژانویه یک گزارش امنیتی دریافت کرد که شیوع ویروس کرونا را پیش‌بینی کرده بود و در خانه‌ ماندن آمریکایی‌ها و تعطیلی شهرهای مختلف را به عنوان گزینه‌هایی برای واکنش به این بحران پیشنهاد داده بود. 

در همان زمانی که آقای ترامپ اهمیت ویروس کرونا را اندک جلوه می‌داد، در تاریخ ۲۹ ژانویه، خیلی پیش‌تر از آن که دولت آمریکا در خصوص شیوع این ویروس اقدام جدی‌ انجام دهد، مشاور اقتصادی او پیتر ناوارو، در یادداشتی همراه جزییات تکان‌دهنده‌ای در خصوص خطرات بالقوه اپیدمی ویروس کرونا، این موضوعات را مطرح کرده بود و بسیاری از افراد در کاخ سفید در جریان آن بوده‌اند. 

اما اینها تنها موارد نیست. در ۳۰ ژانویه، وزیر بهداشت و خدمات انسانی، درجریان یک تماس تلفنی به صورت مستقیم به آقای ترامپ در خصوص احتمال یک اپیدمی هشدار داده بود. اما رئیس ‌جمهوری آمریکا آن توصیه‌ را هم نادیده گرفته بود. 

در ماه فوریه، وزیر بهداشت به صورت عمومی اعلام کرد که دولت سیستم‌ نظارتی در پنج شهر آمریکا برای اندازه‌گیری شیوع ویروس ایجاد کرده است. اما آن اقدام چندین هفته به تاخیر افتاد، و به همین جهت مقامات دولتی هیچ اطلاعاتی در خصوص اینکه چگونه این ویروس در کشور پخش می‌شود، نداشتند. اما چنین هشدارهایی باعث نشد که ترامپ آن را جدی بگیرند. در واقع در دو ماه ژانویه و فوریه، هشدارهای زیادی مطرح شده است که هیچ یک از آنها منجر به یک تصمیم عملی و اقدام جدی از سوی دولت آقای ترامپ نشد. 

حتی با آن که در آخر ژانویه آقای ترامپ محدودیت‌هایی را برای سفر از چین ایجاد کرد، در بین محافل داخلی دولتی، بین موضوع بهداشت عمومی و ملاحظات سیاسی و اقتصادی رقابتی شانه به شانه وجود داشت. آن امر باعث شد که مسیر تصمیم‌گیری برای کسب منابع مالی از کنگره، تهیه وسایل ضروری، و مطرح کردن کاستی‌ها در آزمایش‌ها و در نتیجه مجبور کردن مردم به در خانه ماندن، به تاخیر افتد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ترامپ که سال جاری را با وضعیت اقتصادی بسیار مطلوبی آغاز کرده بود، در برابر تصمیماتی مانند درخانه ماندن مردم یا تعطیلی شهرها، هفته‌ها مقاومت کرد. چنان تصمیماتی می‌توانست به رکود و سقوط بازار سهام و بیکاری منجر شود، و همه آن مزایایی را که در سال انتخابات ریاست‌جمهوری می‌توانست برای انتخاب مجددش کمک‌رسان باشد، دود کند و به هوا ببرد.

اگر چه پس از شیوع ویروس در چندین شهر، از جمله در ایالت‌های واشینگتن و نیویورک، باعث شد که ترامپ این موضوع را جدی بگیرد و خود به وسط میدان بیاید و تلاش کند تا کنترل خبری در خصوص شیوع این ویروس را با کنفرانس‌های روزانه در دست بگیرد، اما آن ملاحظات سیاسی، زمان بسیار مهمی برای جلوگیری از شیوع گسترده این ویروس از بین برود؛ به گونه‌ای که اکنون در ۱۲ آوریل، آمریکا بیش از بیست درصد از شمار تلفات جهانی به دلیل ابتلا به ویروس کرونا را به خود اختصاص می‌دهد.