اسرائیل، دوباره عازم انتخابات؟

بنیامین نتانیاهو فقط تا چهارشنبه برای تشکیل دولت جدید وقت دارد

هنوز دو ماه از انتخابات اسرائیل نگذشته است، اما احتمال برگزاری مجدد انتخابات در این کشور وجود دارد. فردای انتخابات قبلی همه تیترها خبر از پیروزی قاطع بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر راست‌گرایی می‌داد که سال‌ها است توانسته با ایجاد اتحاد بین احزاب مختلف راست و مذهبی در قدرت بماند. این بار اما «نه» بلندِ یکی از حامیان سابق نتانیاهو باعث شده که او احتمالا نتواند دولت تشکیل دهد. این «نه»، از سوی آویدور لیبرمن می‌آید. وزیر دفاع سابق که از چهره‌های راست‌گرا محسوب می‌شود و رهبر حزب «اسرائیل، خانه ما» است که تنها پنج کرسی در کِنِسِت (مجلس اسرائيل) دارد که بیشتر حاصل رای شهروندان روس‌زبان اسرائیل است. لیبرمن اما یک تفاوت با سایر متحدین نخست‌وزیر دارد: او به شدت مخالف احزاب مذهبی معروف به «هارِدی» است.

حالا دعوا بر سر یک لایحه مشخص می‌تواند باعث شود نتانیاهو از تشکیل دولت باز بماند: لیبرمن خواهان تصویب قانونی است که به مصونیت دانش‌آموزان و دانشجویان مدارس مذهبی از خدمت در ارتش پایان می‌دهد. نتانیاهو اما می‌داند چنین چیزی هرگز با موافقت احزاب مذهبی که حدود ۱۳ نماینده در مجلس دارند مواجه نمی‌شود. بدون لیبرمن، نتانیاهو تنها ۶۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی مجلس را دارد که یک کرسی کم‌تر از میزان لازم برای تشکیل دولت ائتلافی است.

از طرف دیگر نتانیاهو درگیر چند پرونده در قوه قضائیه است. اولین محاکمه به منظور رسیدگی به اتهامات علیه او (فساد اقتصادی، نقض اعتماد و رشوه‌‌گیری)، در ماه اکتبر برگزار خواهد شد. او می‌داند که اگر از سمت خود کنار زده شود مصونیت قضائی‌اش را از دست می‌دهد و از این رو با چنگ و دندان از سمتش دفاع می‌کند.

طبق قانون اسرائیل، اگر نتانیاهو موفق به تشکیل دولت نشود، رئیس‌جمهور کشور (روون ریولین)‌ باید از نامزد دیگری بخواهد این کار را انجام دهد. اما نخست‌وزیر همزمان لایحه‌ای به مجلس آورده که خواهان انحلال آن و برگزاری انتخابات جدید است.

بنی گانتز، فرمانده سابق ارتش و رهبر حزب اپوزیسیون «آبی و سفید» دیروز با اعتراض به این موضوع گفت: «چرا میلیاردها شِکِل (واحد پول اسرائیل) حرام کنیم، وقتی راه‌حل موجود پیش رویمان است؟»

آقای گانتز می‌خواهد به او شانس مذاکره با احزاب برای تشکیل دولت ائتلافی داده شود.

با این‌حال، لایحه انحلال کنِسِت و برگزاری انتخابات جدید دیروز با ۶۶ رأی موافق و ۴۴ رأی مخالف از دور اول گذشت (هر لایحه باید سه بار تصویب شود تا عملی شود.)

روون هازان، استاد علوم سیاسی در دانشگاه عبری اورشلیم، به واشنگتن پست گفت: «این خبر جدیدی برای اسرائيل است. تا بحال سابقه نداشته که کسی هم تلاش کند دولت تشکیل دهد و هم در عین حال تلاش کند مجلس جدید را منحل کند.»

 نتانیاهو فقط تا چهارشنبه برای تشکیل دولت جدید وقت دارد و پس از آن یا رئیس‌جمهور شانس تشکیل دولت را به گانتز می‌دهد (که طبق تخمین‌ها بعید است در این امر موفق شود) و یا کشور عازم انتخابات جدید می‌شود.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، از آن سوی آب‌ها کوشیده از نتانیاهو حمایت کند. او دیروز در توئیتر برای نتانیاهو آرزوی موفقیت کرد و گفت «امیدوار است» او موفق به تشکیل دولت شود.

انتخابات جدید همچنین می تواند باعث پیچیده شدن برنامه رونمایی از طرح صلح  قرن شود که جارد کوشنر، داماد ترامپ ونماینده وی در گفتگوهای صلح اسراییل و اعراب، قرار است امسال به صورت تدریجی از آن رونمایی کند. اولین گام را با نشست صلح اقتصادی که ماه آینده در بحرین و با حضور کوشنر برگزار می‌شود به پیش خواهند برد. اما اگر اسرائیل عازم انتخابات شود، این انتخابات در روز ۱۷ سپتامبر برگزار خواهد شد.

 اینک مخالفین نخست‌وزیر آرزو می‌کنند هر طور که هست بتوانند شاهد پایان کار او باشند. خامی شالف، ستون‌نویس روزنامه چپ میانه «هاآرتز»، آویدور لیبرمن را «ضدقهرمان بعیدی که می‌تواند اسرائيل را از دست خودش نجات دهد خوانده». لحظاتی غریب در سیاست اسرائیل: لیبرمنی که همیشه مورد نفرت جناح چپ اسرائیل بوده اینک مایه امید آن‌های است که می‌خواهند به هر قیمتی شاهد پایان حکومت «شاه بیبی» باشند.

بیشتر از جهان