تایید اجرای حکم اعدام یکی از محبوسان زندان سقز

به گفته مقامات این زندانی از طراحان اصلی فرار اخیر زندانیان بوده

مصطفی سلیمی، زندانی زندان سقز در استان کردستان، که در جریان اعتراض محبوسان به شرایط نامناسب زندان در بحبوحه شیوع کرونا، از این آنجا فرار کرده بود و به اقلیم کردستان رفته بود، پس از بازداشت توسط نیروهای جمهوری اسلامی ایران، اعدام شد.

امروز صبح برخی منابع حقوق بشری از اجرای این حکم خبر دادند و کمی بعدتر هم دادستان کردستان، اعدام مصطفی سلیمی را تایید کرد. 

محمد جباری، دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان، از دستگیری ۶۵ نفر از محبوسان فراری زندان سقز خبر داد و گفت: «در حال حاضر ۹ نفر از زندانیان فراری باقی مانده‌اند که اقدامات برای دستگیری آن‌ها نیز در حال انجام است.»

این مقام مسئول درباره حکم اعدام مصطفی سلیمی مدعی شد که «حکم اعدام وی در سال ۸۳ در شعبه اول دادگاه انقلاب سقز صادر و در دیوان عالی کشور در تاریخ ۱۶ اسفند ۸۳ تایید شده بود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته این مقام قضایی در استان کردستان، «جرم مصطفی جباری سرقت مسلحانه، شرارت، ایجاد رعب و وحشت در چندین روستا از روستاهای سقز، اخاذی مسلحانه و آزار و اذیت مردم و سلب امنیت و آرامش مردم بوده است.»

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کردستان، همچنین تاکید کرد که  «زندانی مذکور در قتل عمدی و شهادت دو نفر از پرسنل حوزه فرماندهی انتظامی سقز در درگیری مسلحانه سال ۸۳ مشارکت داشته است.»

بنا به ادعای این مقام قضایی، مصطفی سلیمی «جزو طراحان و لیدرهای اصلی فرار از زندان سقز در مورخ ۸ فروردین ۹۹ بوده است.»

پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و ابتلای روزافزون مردم کشور به بیماری کووید۱۹، نگرانی‌ها نسبت به زندانیان و مصونیت آنها برابر این همه‌گیری شدت گرفت. وضعیت بد و نامناسب بهداشتی و خدمات نارسای درمانی در بیشتر زندان‌های ایران، باعث اعتراض‌ها و شورش‌های متعدد در حداقل پنج شهر کشور شد و در جریان اعتراض‌های زندان سقز، نزدیک به ۸۰ نفر از زندانیان دست به فرار زدند. 

بسیاری از سازمان‌های حقوق بشری در ماه‌ها و هفته‌های گذشته نگرانی خود را از وضعیت زندانیان محبوس در زندان‌های ایران بیان کرده‌اند. در آخرین واکنش، «سازمان عفوبین‌الملل» با انتشار اطلاعیه‌ای از احتمال کشته شدن ۳۶ زندانی در جریان اعتراض‌های زندانیان خبر داده بود. 

در اطلاعیه‌ این نهاد بین‌المللی آمده است: «بنا به اطلاعاتی که عفو بین‌الملل دریافت کرده است، بیم آن می‌رود که حدود ۳۶ زندانی بر اثر اقدامات مهلک نیروهای امنیتی برای سرکوب اعتراضات زندانیان کشته شده باشند. این اعتراضات به منظور ابراز نگرانی در مورد شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها بر پا شده بود.»

به نوشته عفو بین‌الملل، «هزاران زندانی دست‌کم در هشت زندان در نقاط مختلف کشور به برپایی اعتراضاتی برای ابراز نگرانی از آلودگی زندان‌ها به ویروس کرونا اقدام کرده‌اند.»

پیش از این نیز سازمان «گزارشگران بدون مرز» نسبت به وضعیت زندانیان در کوران شیوع کرونا در ایران هشدار داده بود. 

بیشتر از