ادعا درباره تاثیر «سوزاندن سرگین ماده الاغ» در درمان کرونا

معاون تعالی طب ایرانی می‌گوید نمی‌توان خاصیت اسپند را نادیده گرفت

شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و ابتلای هر روزه مردم کشور به بیماری کووید-۱۹ بازار شیوه‌های درمان به اصطلاح «سنتی» را نزد بخشی از جامعه گرم کرده است. نظریه‌پردازان طب اسلامی و ایرانی به صحنه آمدند و هربار توصیه‌های گوناگونی کردند که هیچ‌یک نه تنها تاثیری در درمان و پیشگیری از این بیماری عالم‌گیر نداشت، بلکه بیشتر باعث زمینه‌های مساعدی شد برای مزاح کاربران شبکه‌های اجتماعی و البته پی بردن به ادعاهای گزاف برخی که علاج بیماری را در راه‌کارهایی غیرعلمی می‌جستند. 

در بیشتر مواقع، عقاید باورمندان به معجزات طب سنتی یا ایرانی، و یا به تعبیر برخی، اسلامی، با عقاید متعصبانه مذهبی پیوند خورده است. در سال‌های اخیر برخی چهره‌های رسانه‌ای چون حسن عباسی، پیوسته به تبلیغ و تجویز «طب اسلامی» پرداخته‌اند و از سوی دیگر، مباحث جدی علمی چون شیوع ویروس کرونا را به توطئه‌های دشمنان اسلام نسبت داده‌اند.

از سوی دیگر، در سال‌های گذشته زمینه مشروعیت‌ بخشی به طب اسلامی- سنتی در فضاهای دانشگاهی و رسمی، نیز باعث شده است که باورمندان به این رسم و شیوه از پیشگیری و درمان بیماری‌ها، بیشتر از قبل فرصت ابراز نظر در امور پزشکی داشته باشند.

امروز، معاون تعالی طب ایرانی در وزارت بهداشت، در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا گفته است که «ممکن است سوزاندن سرگین ماده الاغ (مشهور به عنبرنسارا) در درمان کرونا موثر باشد.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این مقام رسمی در وزارت بهداشت کشور، در حالی از این احتمال سخن می‌گوید که پس از شیوع گسترده ویروس کرونا در ایران و انجام برخی توصیه‌های غیرعلمی و نادقیق برای درمان بیماری با روش‌های نامتعارف و خرافه‌زده، مقامات بهداشتی کشور تاکید کردند که باید از این‌گونه دستورعمل‌ها در درمان و پیشگیری از کرونا در ایران خودداری کرد. 

علیرضا عباسیان، معاون تعالی طب ایرانی در وزارت بهداشت،  با اشاره به این که بر اساس مطالعات صورت گرفته، موادی که بوهای قوی و تند داشته باشند می‌توانند خواص ضد میکروبی، آنتی باکتریال و بعضا ضدویروس داشته باشند، گفته است که «در طب ایرانی دودهایی با همین خاصیت ضد میکروبی و ویروسی نیز وجود دارند.» 

وی با تاکید بر این که مقالاتی در خصوص خواص اسپند و عنبرنسارا وجود دارد، گفت: «در مواردی مشخص شده حتی در خاصیت ضد ویروسی، قوی‌تر از اسپند است. به این صورت نمی‌توان به صورت مطلق منکر خاصیت ضد ویروسی این مواد شد، همان‌طور که نباید این تصور به وجود بیاید که اسپند یا عنبرنسارا داروی درمان کرونا هستند.»

به گفته این مقام مسئول در وزارت بهداشت: «در خصوص دفع بیماری کووید-۱۹ هنوز تحقیق مستقیمی بر اثربخشی اسپند و عنبرنسارا صورت نگرفته است و چون این ویروس بسیار نوظهور است، اکنون در این مدت کم نمی‌توان گفت در از بین بردن قطعی کرونا موثر هست یا نه، اما چون تاکنون مشخص شده است که بر طیفی از ویروس توانسته موثر عمل کند و آنها را از بین ببرد، گمان می‌رود که ممکن است بر روی ویروس کرونا نیز اثراتی داشته باشد.»

این مقام وزارت بهداشت کشور در توضیح حرف‌های خود همچنین می‌افزاید: «در گذشته‌های دور در مناسبات خاصی از اسپند استفاده می‌شده. با اندکی دقت متوجه می‌شویم که وجه اشتراک این موضوع می‌تواند تمرکزجمعیتی قابل توجه در یک محل باشد که با دود کردن اسپند، به مقابله با بیماری‌های احتمالی در اجتماعاتمی‌رفتند. اکنون نیز می‌توان تا هفته‌ای دوبار اقدام به دود کردن اسپند کرد.»

پس از شیوع بیماری کووید-۱۹ در کشور، حاشیه‌های زیادی درباره برخی توصیه‌های مدعیان طب اسلامی-سنتی مطرح شد که معروف‌ترین آن‌ها، توصیه عجیب عباس تبریزیان، کسی که خود را پدر «طب اسلامی» خوانده بود، برای استفاده از «روغن بنفشه» برای درمان بیماری کووید-۱۹ بود.

بیشتر از