نشریه ایندیپندنت خواستار اعمال محدودیت‌ بر بازار معاملات حیوانات وحشی شد

در جریان شیوع بیماری سارس، چین ده‌ها هزار گربه «زَباد» را که تصور می‌شد منشاء این بیماری هستند را از میان برد

نشریه ایندیپندنت با هدف کاهش خطر بروز بیماری همه‌گیر دیگری در آینده، خواهان تلاش جهانی برای اعمال محدودیت بیشتر بر بازار معاملات حیوانات وحشی شده است.

در حالی که شاهد رنج ناشی از  شیوع کرونا در سراسر جهان هستیم، ارتباط میان بازارهای تجارت حیات وحش و خطرات ناشی از آن علیه سلامت بشر ثابت شده است. تاکنون بیش از ۱.۵ میلیون نفر در سراسر جهان به بیماری کرونا مبتلا شده‌اند و بیش از ۱۰۰ هزار نفر بر اثر عوارض آن جان سپرده‌اند. 

تصور می‌شود که همه‌گیری از بازار خرید و فروش وحوش و در اثر نگاهداشتن حیوانات نادر در قفس‌های مشترک در شهر ووهان چین آغاز شده است که ناقل ویروس کرونا به انسان بوده‌اند.

این یک معضل جهانی است: یک پژوهش علمی در سال گذشته حاکی از آن بود که از هر پنج حیوان مهره‌دار، یک حیوان یا به عنوان حیوان اهلی یا به عنوان منبع غذا در کشورهای جهان معامله می‌شوند که در نتیجه آن، حدود ۹۰۰۰ نوع جانور در معرض انقراض قرار گرفته‌اند. 

 

الیزابت ماروما امرما، رئیس اداره تنوع بیولوژیک سازمان ملل، و نیز دکتر جین گودآل، کارشناس برجسته محیط زیست و «سفیر صلح» سازمان ملل، همراه با ایندیپندنت از دولت‌های جهان خواسته‌اند که محدودیت‌های بیشتری بر تجارت، فروش و مصرف حیات وحش اعمال کنند. 

دکتر گودآلبه ایندیپندنت گفت: «حیوانات مثل ما احساس دارند. ترس و بیچارگی را حس می‌کنند. دارای شخصیت هستند و فوق‌العاده باهوشند.»

«ما باید به دنیای حیوانات احترام بگذاریم. نمی‌توانیم در کره‌ای که منابع طبیعی آن پایدار نیست، استفاده از این منابع را برای توسعه اقتصادی ادامه دهیم.»

«اگر به این رفتارمان با حیوانات ادامه دهیم، تاوان آن را همان طور که رخ داده است، پس خواهیم داد.»

خانم امرما نیز در مقاله‌ای در ایندیپندنت می‌گوید:«تجارت جهانی حیوانات و بازارهایی  که در آن ماهی زنده و حیوانات وحشی زنده و مرده معامله می‌شود، ازعوامل خطرناک انتقال بیماری‌های وحش (به انسان) هستند. در مقابل، اقدامات کشورها در کاهش تعداد حیوانات زنده در بازارهای معاملات غذای وحش می‌تواند به گونه‌ای چشمگیر موارد بروز اپیدمی را کاهش دهد. همچنین، اعمال مقررات بهداشتی بین‌المللی باید تشدید شود.»

حدود ۲۴۱ گروه و نهاد حفظ محیط زیست و حمایت از حیوانات، از روسای سازمان بهداشت جهانی خواسته‌اند در مورد «ممنوعیت دایمی بازارهای تجارت وحوش اقدام کنند و برخوردی پیشگیرانه در مورد تجارت وحش در پیش گیرند.»

ما مواردی از این قبیل را پیشتر هم دیده‌ایم: گفته می‌شود که بیماری‌های ایدز، ایبولا، سارس، مرس و زیکا نیز از حیوانات وحشی به انسان منتقل شده‌اند.  

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جریان شیوع بیماری سارس در سال ۲۰۰۳، چین ده‌ها هزار گربه «زَباد» را که تصور می‌شد منشاء این بیماری است، از میان برد و بازرگانی و مصرف گوشت وحوش را ممنوع کرد. اما این ممنوعیت دیری نپایید و درسال‌های بعد، تجارت وحش از سر گرفته شد.

چین بار دیگر در ماه فوریه، تجارت وحش را برای همیشه ممنوع اعلام کرد، اما در هفته‌ای که گذشت، گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا از هردو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه هشدار دادند که این مقررات جای تخطی دارد و تجارت وحش را، اگر به هدف درمانی و پژوهشی باشد، آزاد گذاشته‌ است، که این موارد هم باید ممنوع شوند.

بیماری‌های ناشی از حیات وحش همه ساله در سراسر جهان عامل ۲.۵ میلیارد مورد بیماری و ۲.۷ میلیون تلفات انسانی است.

ماه گذشته فعالان محیط زیست در مقاله‌ای در نشریه ایندیپندنت هشدار دادند که اگر ما همچنان رابطه میان بیماری‌های عفونی و نابودی طبیعت را نادیده بگیریم، ویروس کرونا آخرین بیماری همه‌گیری نخواهد بود که بشریت را به ورطه ویرانی می‌کشاند.

اقدام علیه بازارهای معاملات وحوش زنده و مرده، ماموریتی پیچیده و مشکل و مستلزم همکاری‌های بین‌المللی است، اما نادیده گرفتن آن، همه ما را در معرض خطر قرار می‌دهد.

© The Independent

بیشتر از جهان