بسته حمایتی ۵۰۰ میلیارد یورویی اتحادیه اروپا برای مقابله با کرونا

مولفه اصلی بسته حمایتی، مکانیسم ثبات اتحادیه اروپا را در برمی‌گیرد

بسیاری از شهر‌های اروپا در پی شیوع ویروس کرونا در قرنطینه سراسری هستند- Lex van Lieshout / AFP

وزیران دارایی اتحادیه اروپا، بسته حمایتی ۵۰۰ میلیارد یورویی را به منظور کمک به کشورهای بحران زده کرونا در این قاره و احیای اقتصادی آنها، هنگام شیوع این ویروس تصویب کردند. 

گروه یورو، متشکل از ۱۹ کشور حوزه اروپا، عصر پنجشنبه پس از مذاکرات طولانی در بروکسل بر سر این بسته به توافق رسیدند. در حالی که هلند نسبت به خواسته‌های اولیه برای اصلاحات و نظارت اقتصادی نرمش نشان داده است. 

ماریو سنتنو، رئیس گروه کشورهای حوزه یورو، در بیانیه‌ای ویدیویی گفته: «ما امروز بر سر تور ایمنی و برنامه احیا توافق کردیم تا اطمینان حاصل کنیم که پس از پایان بحران کرونا، با هم رشد می‌کنیم و نه جدا از هم.» 

او افزود: «این بسته بر پایه قدرت اقتصاد جمعی و همبستگی اروپا بنا شده است.»‌

گرچه این توافق نگرانی‌ها از عدم توانایی اتحادیه در رسیدن به استراتژی مشترک را کاهش داده، اما رهبران اروپا حالا باید در سایه تنش و بی اعتمادی‌ موجود، با ایجاد شکاف میان کشورهای شمال و جنوب، توافقنامه را تصویب کنند. 

مولفه اصلی بسته حمایتی، مکانیسم ثبات اتحادیه اروپا را در برمی گیرد، صندوق کمک مالی در زمان بحران بدهی‌های اقتصادی کشورهای حوزه اروپا راه اندازی شد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

"مکانیسم ثبات اتحادیه اروپا" (ESM)،  مبلغ ۲۴۰ میلیارد یورو وام برای پرداخت به کشورهای مقروض در دسترس آنها قرار خواهد داد. 

آقای سنتنو گفته دسترسی به این خط اعتباری تنها در صورتی تضمین می شود که کشورها متعهد به استفاده مستقیم و یا غیر مستقیم آن در زمینه مراقبت‌های بهداشتی، درمان و نیز هزینه های مربوط به پیشگیری از کووید- ۱۹ شوند. 

وزرای اتحادیه اروپا، همچنین در مورد ایجاد صندوق بیمه مشترک اشتغال به ارزش ۱۰۰ میلیارد یورو به توافق رسیدند.  

آنها همچنین موافقت کردند که از طریق بانک سرمایه گذاری اروپا، ۲۰۰ میلیارد یورو به شرکت‌های ورشکسته کمک مالی کنند. 

این مبلغ کمتر از رقم درخواستی بانک مرکزی اروپا است. این نهاد هشدار داده بود که کشورهای این بلاک برای مهار بحران کرونا، که بخش‌هایی از قاره را دربرگرفته، شاید تا ۱.۵ تریلیون یورو پول نیاز داشته باشد. 

بیش از ۶۵ درصد جان باختگان ویروس کرونا از قاره اروپا بوده اند. ایتالیا، اسپانیا و فرانسه تاکنون مجموعا بیش از ۴۵ هزار کشته داده‌اند. به گفته انگلا مرکل صدر اعظم آلمان، اپیدمی کرونا بزرگترین تهدید برای اروپا بعد از جنگ جهانی دوم و آزمونی برای اتحادیه در تعهد، همبستگی و اتحاد آن در زمان آسیب پذیری و آشفتگی اقتصادی شدید است. 

هر چند ویروس کرونا از مرزها عبور کرده و جهانی شده،‌ بیشتر کشورها به تنهایی و با توجه به منافع خود به آن واکنش نشان داده‌اند. در اروپا، این بحران کشورهای مقتصد شمال را رو در روی ایتالیا و اسپانیا قرار داده که حالا همتایان خود را به کم کاری متهم می‌کنند. 

نزاع میان ایتالیا و هلند بر سر نحوه تخصیص کمک مالی موقت برای حمایت و احیای اقتصادی کشورهای بحران زده، چهارشنبه گذشته موجب توقف گفت و گوها شد و آنها را ناچار به موکول کردن مذاکرات به روز بعد کرد. 

ایتالیا، اسپانیا و فرانسه تلاش می‌کردند تا بودجه این مکانیسم از طریق صدور بدهی مشترک و یا به اصطلاح « کرونا باند» تامین شود. 

گرچه هلند موقتا از خواسته آنها فاصله گرفته، اما انتظار می رود این موضوع زمانی که جزییات این بسته حمایتی هفته آینده به رهبران اتحادیه اروپا ارائه شود، دوباره مطرح گردد. 

وپک هوکسترا وزیر دارایی هلند پس از جلسه روز پنجشنبه در توئیتی نوشت: « ما مخالف یورو باند هستیم و مخالف آن باقی خواهیم ماند. باور داریم که این مبحث به اروپا و هلند در دراز مدت کمک نخواهد کرد. »

دیوید ساسولی، رئیس ایتالیایی پارلمان اروپا، با لحنی متفاوت پس از جلسه وزاری اتحادیه اروپا ضمن اعلام توافق نهایی در توئیتی نوشت:‌ « اعتماد ما به اتحادیه اروپا درست از آب درآمد!» 

همزمان برونو لومر، وزیر دارایی فرانسه این توافق را مهم‌ترین طرح اقتصادی در تاریخ اتحادیه قلمداد کرده و در توئیتی نوشته: «اروپا تصمیم گرفته و آماده است تا با عمق این بحران مواجه شود.»‌

گرچه ایتالیا، اسپانیا و فرانسه و سایر کشورهای اروپایی به نظر در حال مهار شیوع ویروس کرونا هستند، پیامدهای اقتصادی این اپیدمی عمیق خواهد بود. 

کریستالینا جورجیوا، رئیس صندوق بین المللی پول، هشدار داده که جهان با شدیدترین بحران اقتصادی از زمان رکود بزرگ دهه ۱۹۳۰ میلادی روبروست. 

© The Independent