افزایش امیدواری نسبت به ممنوعیت تجارت بی‌رحمانه گوشت حیوانات در چین

وزیر کشاورزی چین پس از همه‌گیری کرونا: نباید از سگ‌ها به عنوان دام و طیور استفاده کرد

ده‌ها میلیون سگ و گربه، اکثرا حیوانات خانگی دزدیده شده، همه ساله قربانی رنج ناشی از تجارت بی رحمانه گوشت می شوند-Hector RETAMAL / AFP

دولت چین گفته سگ‌ها باید به عنوان حیوان خانگی تلقی شوند و نه دام، اقدامی که فعالان حقوق حیوانات را نسبت به  پایان دادن به تجارت بی‌رحمانه گوشت سگ و گربه در این کشور امیدوار کرده است. 

این اقدام در پی آن صورت گرفته که مقام های چین خوردن و خرید و فروش حیوانات وحشی را در پاسخ به ویروس کرونا قدغن کردند. چیزی که به نظر می رسد ( البته هنوز به طور قطع ثابت نشده )‌ اولین بار در بازار تره باری در شهر ووهان به انسان‌ انتقال یافته است.  

وزیر کشاورزی و روستاهای چین گفت:‌ « با پیشرفت تمدن بشری، نگرانی‌های مردم و تلاش برای حمایت از حیوانات، سگ‌ها از حیوانات اهلی سنتی به همدمی برای انسان تبدیل شده اند. سگ‌ها به طور کل در سراسر جهان به عنوان دام و طیور تلقی نمی شوند و چین هم نباید از آنها به عنوان دام و طیور استفاده کند. »

این خبر روز چهارشنبه همزمان با پیش نویس سند « کاتالوگ ملی منابع ژنتیکی دام و طیور » منتشر شده که شامل فهرست دام هایی می شود که تجارت گوشت، پوست و استفاده های پزشکی از آنها قانونا مجاز است. 

در حالی که فهرست دولتی هرگز شامل سگ و گربه نبوده ، اما این اولین باری است که مقام‌های چینی درباره حذف آنها شرح داده اند. این سند تا تاریخ ۸ ماه می آینده مورد کارشناسی و مشاوره عمومی قرار می گیرد.

به گفته « جامعه بین المللی انسانی» ( HSI) برآورد می شود که سالانه ۱۰ میلیون سگ در چین برای مصرف گوشت‌شان کشته می شوند که گمان می رود به ندرت توسط کمتر از ۲۰ درصد جمعیت مصرف می شود. 

براساس یک نظرسنجی سراسری در سال ۲۰۱۶ میلادی، اکثر شهروندان چینی معتقدند خرید و فروش گوشت سگ باید کاملا ممنوع شود.  به رغم تلاش تاجران برای ترویج خوردن گوشت سگ،،۷۰ درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی هرگز گوشت سگ نخورده بودند. شنژن، اولین شهری است که هفته گذشته به صراحت مصرف و تولید گوشت سگ را ممنوع کرد.

وندی هیگنز، مدیر اچ اس آی گفته: « پیس نویس این طرح می تواند نشانه‌ای باشد از تغییر اساسی و نقطه عطفی برای حمایت از حیوانات در چین. »

بلافاصله پس از ممنوعیت گوشت سگ و گربه در شنژن، حالا شنیدن خبر پیش نویسی که می تواند خوردن سگ و گربه را در سرزمین چین قدغن کند ، فوق العاده دلگرم کننده است. 

ده‌ها میلیون سگ و گربه، اکثرا حیوانات خانگی دزدیده شده، همه ساله قربانی رنج ناشی از تجارت بی رحمانه گوشت می شوند و برای فعالان و دوستداران حیوانات در چین ، آرزویی بزرگتر از  پایان دادن به این امر نیست. 

خانم هیگنز افزود: « این اقدامات نه تنها باعث رنج فوق‌العاده زیاد حیوانات می شود بلکه موجب ترویج جرم و جنایت و نیز احتمالا مهم تر از همه ، تهدیدی انکار ناپذیری برای سلامت بشر و خطر ابتلا به بیماری هاری و وبا محسوب می شود. » 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

خانم هیگنز در ادامه این اقدام  را « نشانه ای از تغییر اساسی» در سیاست دولت خوانده و افزود:‌

« ما باید منتظر نتیجه مرحله مشاوره عمومی باشیم اما این پیش نویس عملا راه را برای چین در پایان دادن به مصرف گوشت سگ و گربه هموار خواهد کرد. »‌

اگرچه این پیش نویس با مخالفت کسب و کارهای وابسته به تجارت سگ ، بویژه در گوانگشی،‌ روبرو بوده. جایی که هزاران نفر از طریق خرید و فروش آن امرار معاش می کنند. 

یکی از کسبه شهر گوانگشی به روزنامه وابسته به دولت گلوبال تایمز ضمن هشدار نسبت به این که تغییر مشاغل برای خیلی ها مشکل خواهد بود، گفته پیش نویس دولت باید به شرایط زندگی بومیان توجه کند. 

به گفته موسسه پوینتر، در کشورهایی چون نیجریه، توگو و در بیشتر آسیای جنوب شرقی به ندرت گوشت سگ مصرف می شود. فعالان حقوق حیوانات همچنین می گویند در سوئیس هم گوشت سگ خورده می شود.

پیش نویس کاتالوگ ملی دام، پس از آن تدوین شده که پژوهشی جدید نشان می دهد گربه و راسو ، به شدت در معرض ابتلا به ویروس کووید- ۱۹ هستند. 

این مقاله که در وب سایت نشریه « ساینس» منتشر شده نشان می دهد سگ، مرغ، خوک، و اردک احتمالا به این ویروس مبتلا نمی شوند. 

به گزارش رویترز، نتیجه این تحقیقات سازمان جهانی بهداشت را برآن داشته تا در زمینه انتقال ویروس بین انسان و حیوانات خانگی مورد بررسی قرار دهد. 

© The Independent