نخستین آزمون بزرگ دامنیک راب: قرنطینه عمومی ادامه می‌یابد؟

بوریس جانسون در وضعیت پایدار و رو به بهبود به سر می‌برد

سردرگمی وزیر خارجه در مورد میزان اختیارات خود و ترس از خلاء قدرت در غیاب آقای جانسون، او را در کانون توجه قرارداده است-Tolga AKMEN / AFP

با افزایش آمار تلفات ویروس کرونا و مطرح شدن این سوال اساسی که قرنطینه بریتانیا تا چه زمانی ادامه خواهد یافت، دامنیک راب به عنوان قائم مقام نخست‌وزیر در معرض اولین آزمون جدی خود قرار گرفت.

اولین خبر خوب در مورد وضعیت بوریس جانسون که گفته می‌شود «‌وضعیتی پایدار و رو به بهبود داشته» و «می‌تواند در تختخواب بنشیند» تحت شعاع خبر تلفات ۹۳۸ نفری قرار گرفت که تنها اندکی کمتر از بالاترین حد تلفات در ایتالیا (۹۷۱ نفر) بود.

در همین زمان، دولت ولش با طرح دولت مرکزی مبنی بر عدم تمدید قرنطینه عمومی بعد از تعطیلات عید پاک مخالفت کرد.

آقای راب روز پنجشنبه ریاست جلسه کمیته کبرا را بر عهده خواهد داشت که برای انجام مذاکرات بر سر یافتن «راهکاری جهت بازبینی» قرنطینه برگزار می‌شود. مدت زمان تعیین شده برای قرنطینه هفته آینده به پایان می‌رسد.

سردرگمی وزیر خارجه در مورد میزان اختیارات خود و ترس از خلاء قدرت در غیاب آقای جانسون، او را در کانون توجه قرارداده است.

برای اولین بار، نخست‌وزیر، آقای راب را به عنوان «جانشین نخست وزیر»، بدون شرط «هرزمان که احتیاج باشد» توصیف کرد و قرار بر این شد مادامی که نخست وزیر در بخش مراقبت های ویژه بستری است، از کار کردن معاف باشد.

با این حال ، مایکل گوو و دیگران می‌گویند که تصمیمات از طریق «مسئولیت جمعی» اتخاذ خواهد شد، و البته هنوز مشخص نیست که آقای راب تا چه حد می‌تواند رهبری خود را اعمال کند.

از سوی دیگر رییس خزانه داری سلطنتی، ریشی سوناک از کمک مالی ۷۵۰ میلیون پوندی برای  بنیادهای خیریه ای که  هدایای مالی آنها قطع شده خبر داد، اما با  این انتقاد روبرو شد که مبلغ فوق در مقابل ۴ میلیارد پوندی که مورد نیاز است کافی نیست.

معاون مشاورارشد علمی گفت: علیرغم ثبت رکورد تلفات، با کاهش تعداد بستری در بخش مراقبت های ویژه «به سمت تسطیح منحنی» در حال حرکت هستیم.

وی همچنین اشاره کرد با کاهش محدودیتها احتمال بازگشایی مدارس در بخش هایی از جامعه وجود دارد اما در مورد اینکه آیا تا پیش از تابستان شاهد این بازگشایی خواهیم بود یا خیر، اظهار نظری نکرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای سوناک اذعان داشت «طرح حفظ مشاغل» او ممکن است مورد سواستفاده کلاهبرداران قرار گیرد، اما اولویت او تهیه پول برای کسب و کارهایی است که به سختی آسیب دیده‌اند.

رییس خزانه داری سلطنتی هچمنین متعهد شد که بریتانیا در پایان مهلت مقرر یعنی آخر دسامبر، دوران پس از برگزیت را با همراهی  آقای راب که مسول انجام مذاکرات تجاری است، پشت سر خواهد گذاشت 

آقای سوناک در کنفرانس خبری بعد ظهر خود آخرین وضعیت آقای جانسون را تشریح کرد: «آخرین خبرها از بیمارستان حاکی از این است که آقای جانسون در بخش مراقبت های ویژه باقیمانده است اما وضعیت سلامتی ایشان رو به بهبود است»

«من می‌توانم بگویم که ایشان در تختخواب خود نشسته اند و مشغول تعامل با تیم پزشکی خود هستند»

با این حال رییس خزانه داری سلطنتی از اظهار نظر در مورد ادامه یا پایان قرنطینه عمومی پس از اتمام مهلت مقرر در پنجشنبه آینده، خودداری کرد.

پیش از این مارک دریکفورد رهبردولت ولش متعهد شده بود که «محدودیت‌ها تا آن زمان پایان نمی‌یابند»

«حال که تلاش‌های ما مثمر ثمر واقع شده، با نادیده گرفتن تلاش‌هایمان دست آوردهای‌مان را به دور نمی‌اندازیم»

آقای دریکفورد گفت که تمدید قرنطینه عمومی با رهبران لندن ، ادینبورگ و بلفاست «طی روزهای آینده» مورد بررسی قرار گرفته و توافق خواهد شد.

آقای سوناک گفت: «من نمی‌خواهم با حدس و گمان آینده را ببینم و گمان نمی کنم این کار در این مقطع کمک کننده باشد»

وی در مورد جلسه روز پنجشنبه گفت: جلسه کبرا به ریاست وزیر اول کشور (آقای راب) تشکیل خواهد شد با تنفیذ اختیارات جهت انجام مذاکرات در مورد راهکارهای مرتبط با بازنگری.

وی افزود: ما متعهد به انجام بازنگری پس از سه هفته هستیم. این بازنگری بر اساس شواهد و داده های ارائه شده توسط سِیج (گروه مشاوره علمی اضطراری) خواهد بود که هفته آینده در دسترس ما قرار خواهد گرفت.

رییس خزانه داری سلطنتی تاکید کرد که اولویت با جلوگیری از گسترش ویروس است و مردم را به پیروی از دستورات و ماندن در خانه تشویق کرد.

© The Independent