کرونا در آمریکا؛ دولت ترامپ متهم به ضبط تجهیزات پزشکی

دولت فدرال متهم به رقابت علیه ایالات و سفارش تجهیزات به قیمتی بالاتر شده است

مقامات هفت ایالات آمریکا گفته‌اند که دولت ترامپ محموله‌های ارسالی به ایالات آنها را متوقف کرده  است- Alexander RECTOR / US ARMY / AFP

در حالی که کاخ سفید بعد از درخواست ایالات برای دریافت تجهیزات پزشکی از ذخیره ملی، به آنها گفت که تجهیزات مورد نیاز را خود پیدا کنند، مقامات چندین ایالت دولت فدرال را متهم کرده‌اند که محموله ارسالی را که آنها سفارش داده بودند، ضبط کرده است و آنها را مجبور به رقابت با سایر ایالاتی کرده است که به خاطر بیماری عالم‌گیر ویروس کرونا به شدت به آن تجهیزات نیاز دارند.

مقامات ایالات کلرادو، فلوریدا، کنتاکی، ماساچوست، نیوجرسی و تگزاس، گفته‌اند که دولت دونالد ترامپ محموله‌های ارسالی به ایالات آنها را بدون توضیح متوقف کرده یا تغییر مسیر داده است. این در حالی است که رئیس جمهوری و جرد کوشنر، مقامات ایالات را به خاطر عدم آمادگی‌شان مورد انتقاد قرار داده‌اند.

در ۴ آوریل، جرد پلیس، فرماندار کلرادو، به سی‌ان‌ان گفت که آژانس مدیریت بحران فدرال سفارش ۵۰۰ دستگاه کمک تنفسی آن ایالت را «ضبط کرده» است.

او گفت، ایالت وی مجبور به رقابت علیه «تمام ایالات دیگر، تمام کشورهای دیگر و اکنون رقابت علیه دولت فدرال» شده است. دولت فدرال متهم به رقابت علیه ایالات و سفارش تجهیزات به قیمتی بالاتر شده است.

فرماندار کلرادو گفت: «ما خیلی وقت است از آژانس مدیریت بحران فدرال می‌پرسیم که چه چیزهایی برای ما خواهند فرستاد. به شدت مایل به دریافت جدول زمان‌بندی و تعداد این تجهیزات هستیم.»

شانل رابینسون، از مقامات شهرستان سامرست در ایالت نیوجرسی به «فرانکلین ریپورتر و ادوُکیت» (Franklin Reporter and Advocate) گفت که سفارش ۳۵ هزار ماسک ان۹۵ به این شهرستان نیز توسط دولت فدرال تغییر مسیر داده شده است.

جارد لئوپولد، مشاور سیاسی و دبیر سابق ارتباطات اتحادیه دموکراتیک فرمانداران، به نیویورک تایمز گفت: «اگر ماجرای مرگ و زندگی افراد نبود، وضعیت فعلی بیشتر شبیه دعواهای دانش‌آموزان دبیرستانی در بوفه مدرسه است.»

او گفت رئیس جمهوری «خیلی ساده درباره مسایل مرتبط به زندگی و مرگ افراد به بازی سیاسی دست زده و ایالات را تنها رها کرده تا برای خود بجنگند، و تا کنون سابقه نداشته که رئیس جمهوری نتواند در طول بحران در سطح فدرال، هیچ‌گونه مدیریتی از خود نشان دهد.»

روز دوشنبه، مایک پنس، معاون اول رئیس جمهوری، به فرمانداران گفت، برنامه توزیع آژانس مدیریت بحران فدرال (فیما) همانا «پل هوایی» دولت فدرال است که به عنوان «برج مراقبت فرودگاه» عمل خواهد کرد تا شبکه توزیع واحدی را در کشور ایجاد کند. بر اساس فایلی صوتی از این ملاقات که به نیویورک تایمز رسیده است، آقای پنس گفت که دولت در سراسر ایالات متحده «بر تجهیزات پزشکی که به این کشور وارد شده یا در کشور جا‌به‌جا می‌شوند و در دسترس متقاضیان هستند، نظارت دارد.»

این اغتشاش بعد از آن پدید آمد که کاخ سفید اعلام کرد ذخیره ملی برای ایالات در نظر گرفته نشده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

جرد کوشنر، داماد و مشاور رئیس جمهوری، در اولین مصاحبه مطبوعاتی خود درباره ویروس کرونا به گزارشگران گفت: «کل ایده ذخیره ملی تجهیزات این است که متعلق به دولت فدرال است و قرار نیست ذخیره ایالات باشد که بنا به نظر آنان استفاده شود.»

بر اساس تارنمای دولت ایالات متحده درباره ذخیره ملی تجهیزات، این ذخیره اساسا «بزرگ‌ترین منبع تجهیزات پزشکی و داروهای حیاتی است که برای مصرف عموم در صورت بروز وضعیت اضطراری شدیدی که باعث شود منابع محلی تمام شود، تعبیه شده است.»

اما اندکی بعد از بیان اظهارات آقای کوشنر، این تعریف در تارنمای رسمی دولت تغییر یافت تا با اظهارات او بیشتر منطبق شود.

با این وجود، تغییرات در آن تارنما قانون ایالات متحده را که منبع اصلی آن تعریف است، تغییر نداده است.

© The Independent