گربه‌ها را در خانه نگه دارید

انجمن دامپزشکی آمریکا می‌گوید دارندگان حیوانات خانگی باید در مراقبت از حیواناتشان «تدابیر احتیاطی» را رعایت کنند

در سراسر جهان نتیجه آزمایش تنها دو سگ و دو گربه به آزمایش کرونا مثبت اعلام شده است-Ed JONES / AFP

با افزایش شواهدی که نشان می‌دهد حیوانات خانگی امکان دارد به ویروس کرونا مبتلا شوند، به دارندگان حیوانات خانگی توصیه شده تا گربه‌هایشان را با هدف جلوگیری از انتشار ویروس در خانه نگه دارند. 

انجمن دامپزشکان بریتانیا با صدور این هشدار گفت «افراد نباید نگران انتقال ویروس از طریق حیوان به انسان باشند.» 

تحقیق انجام‌شده در موسسه مطالعاتی دامپزشکی هاربین در چین گفته که گربه‌ها شاید بتوانند به کووید‌۱۹ مبتلا شده و آن را در میان خودشان انتقال دهند. بر اساس این پژوهش، امکان ابتلای سگ‌ها به اندازه گربه‌ها نیست. 

با این وجود، به گفته انجمن دامپزشکی آمریکا، خطر ابتلای حیوانات خانگی به ویروس کرونا اندک است. در سراسر جهان نتیجه آزمایش تنها دو سگ و دو گربه به آزمایش کرونا مثبت اعلام شده است.

ویلیام سندر، استادیار کالج دامپزشکی دانشگاه ایلینوی گفت:‌ «در حال حاضر بیش از یک میلیون انسان مبتلا در سطح جهان داریم و فقط چهار حیوان خانگی را دیده‌ایم که جواب آزمایششان مثبت شده. بنابراین خطر این که کووید‌۱۹ حیوانات را درگیر کند، بسیار اندک است.» 

با این حال انجمن دامپزشکی آمریکا گفت دارندگان حیوانات خانگی باید در مراقبت از حیواناتشان «تدابیر احتیاطی» را رعایت کنند. 

دنیلا دوس سانتوس به بی‌بی‌سی گفت:‌ «بهداشت دست‌ها را خیلی خوب رعایت کنید، سعی کنید گربه‌ها را در داخل خانه نگه دارید. از تماس غیرضروری با حیوانات مانند بغل کردن پرهیز کنید و نگذارید صورتتان را لیس بزنند، و موقع پیاده‌روی با سگتان، به سگ افراد دیگر دست نزنید.» 

اولین مورد انتقال ویروس از انسان به حیوان در اواخر فوریه در هنگ کنگ ثبت شد و مربوط به زنی بود که بیماری را به سگش منتقل کرده بود. به گفته وزارت کشاورزی و شیلات هنگ‌کنگ ، این سگ هیچ نشانه‌ای از ابتلا را از خود بروز نداد. 

پیشتر در هفته جاری، نتیجه تست کرونای یک ببر در باغ‌وحش برانکس در نیویورک مثبت اعلام شد. این گمان وجود دارد که شش ببر دیگر ویروس کرونا را از یکی از کارمندان ناقل ویروس دریافت کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر نیز یک گربه در بلژیک، به دنبال ابتلای صاحبش به کووید‌۱۹، به این بیماری مبتلا شد. 

تیم تحقیقاتی چینی در هاربین گفت:‌ «گربه‌های استفاده‌شده در تحقیق، به شدت مستعد دریافت سارس-کووی-۲ بودند.» 

این تیم همچنین گفت: «نظارت بر سارس-کووی-۲ در گربه‌ها، باید در کنار حذف بیماری کووید‌۱۹ در انسان مورد توجه قرار گیرد.»

این تحقیقات هنوز به شکل موازی مورد ارزیابی قرار نگرفته، هرچند کارشناسان یافته‌های آن را معتبر خوانده‌اند. 

انجمن دامپزشکان بریتانیا گفت «اگر حیوانی با یک فرد بیمار در تماس قرار گیرد» پشم حیوانات مانند هر سطح دیگری می‌تواند برای مدتی خاص ناقل ویروس باشد.

علی‌رغم افزایش شواهد مبنی بر انتقال این ویروس از انسان به حیوانات خانگی، هیچ شواهدی مبنی بر این که حیوانات خانگی هم بتوانند بیماری کرونا را به انسان منتقل کنند، وجود ندارد. 

کرن تریو، رییس برنامه پاتولوژی حیوان‌شناسی در کالج دامپزشکی دانشگاه ایلینوی که در تشخیص بیماری ببر باغ‌وحش برانکس همکاری می‌کند، گفت:‌ «تا به امروز، هیچ شواهدی که ثابت کند ویروس از یک حیوان خانگی به صاحبش منتقل شده وجود ندارد. احتمال این که صاحبان حیوانات به شکل بالقوه ویروس را به حیوانات منتقل کنند به مراتب بالاتر است.» 

دکتر کرک فیفر، اپیدمیولوژیست در دانشگاه هنگ‌کنگ نیز گفت، تمرکز بر کنترل ویروس کرونا «بدون شک باید بر کاهش خطر سرایت انسان به انسان» باشد.

بیشتر از زندگی