اَبَرماه صورتی‌؛ بزرگ‌ترین و درخشان‌ترین بدر ماه امسال

سه‌شنبه شب آسمان صاف و آلودگی هوا استثنائاً کم است، پس بهترین فرصت برای تماشای این رویداد آسمانی سال ۲۰۲۰ است

اَبَرماه بر اقیانوس‌های زمین نیز اثر می‌گذارد و کشش گرانشی اضافی ماه سبب می‌شود تا جزر و مدهای قوی‌تری رخ دهد-Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

بزرگترین و درخشان‌ترین ماه بدر در سال ۲۰۲۰، سه‌شنبه شب بر فراز آسمان بریتانیا پدیدار خواهد شد و این بهترین فرصت امسال برای تماشای پدیده اَبَرماه است.

اَبَرماه آوریل (که در منابع رسمی به آن ماه کامل حضیضی می‌گویند) برای سومین ماه متوالی این پدیده آسمانی نادر را رقم می‌زند. این پدیده هنگامی رخ می‌دهد که ماه در گردش به دور زمین در نزدیک‌ترین نقطه به زمین قرار می‌گیرد.

در روزهای هفتم و هشتم آوریل ماه در ۳۵۶۹۰۷ کیلومتری زمین قرار خواهد گرفت و در آسمان شب بزرگتر و درخشان‌تر از همیشه خواهد بود.

در فرهنگ محلی در این موقع از سال به ماه کامل «ماه صورتی» می‌گویند چون معمولاً هم‌زمان با شکوفه زدن درختان در بهار است.

بهترین موقع و تاریخ برای دیدن اَبَرماه هنگام طلوع ماه در روز سه‌شنبه و غروب آن در روز چهارشنبه است که در نزدیک‌ترین فاصله با افق قرار دارد.

این پدیده به خاطر خطای بینایی رخ می‌دهد که سبب می‌شود ماه در قیاس با ساختمان‌ها و اجرام قرار گرفته در افق بزرگ‌تر جلوه کند. اوج روشنایی اَبَرماه در سه‌شنبه و بلافاصله بعد از ساعت ۶ بعد از ظهر به وقت گرینویچ رخ می‌دهد اما تا بعد از غروب آفتاب قابل رؤیت نیست.

اصطلاح اَبَرماه را نخستین‌بار ستاره‌شناسی به نام ریچارد نول در سال ۱۹۷۹ ابداع کرد  و  آن را  هر حالت از وضعیت بدر کامل تعریف کرد که ماه در محدوده ۹۰ درصدی نزدیک‌ترین فاصله‌اش با زمین قرار گرفته باشد.

ستاره‌شناسان با ابداع و به کار گرفتن چنین اصطلاحی مخالفت کردند اما برخی هم از آن استقبال کردند چون می‌گویند باعث توجه به ستاره‌شناسی می‌شود.

بروس مک‌کلور ستاره‌شناس و برنامه‌ساز رادیو ارت‌اسکای اخیراً نوشته بود: «برخی ستاره‌شناسان با نام اَبَرماه مخالف هستند و این نام‌گذاری را  ناشی از هیاهو و جنجال‌های خبری می‌دانند.»

« اما اَبَرماه جنجال خبری نیست و به راستی پدیده ویژه‌ای است. اکنون بسیاری از مردم این پدیده را می‌شناسند و از واژه اَبَرماه استفاده می‌کنند. حتی برخی از سخت‌گیرها هم دارند از این نام استفاده می‌کنند... شکی نیست که اَبَرماه در قیاس با بدر حضیضی نام گیراتری است.»

مک‌کلور خاطرنشان می‌کند که اَبَرماه بر اقیانوس‌های زمین نیز اثر می‌گذارد و کشش گرانشی اضافی ماه سبب می‌شود تا جزر و مدهای قوی‌تری رخ دهد.

ساحل‌نشینان یک یا دو روز بعد از پدیدار شدن اَبَرماه متوجه این اثر می‌شوند ولی خطر بروز هیچ گونه آب‌گرفتگی وجود ندارد مگر آن که جزر و مد قوی با آب و هوای توفانی همراه شود.

سه‌شنبه و چهارشنبه  شرایط آب‌وهوایی در اکثر مناطق انگلستان خیلی خوب است و دمای هوا در جنوب و شرق تا ۲۴ درجه سانتی‌گراد بالا می‌رود.

به علت صاف بودن آسمان و کاهش آلودگی هوا که ناشی از قرنطینه کرونایی است یکی از تماشایی‌ترین اَبَرماه‌ها را می‌توان مشاهده کرد.

© The Independent

بیشتر از زندگی