اولین جلسه علنی مجلس در سال جدید محل «رئیس‌بازی» دولتی‌ها

نماینده مردم شیراز در مجلس: «بی‌اعتمادی مردم به نظام رو به فزونی‌ست»

صحن علنی ۱۹ فروردین ۹۹ مجلس شورای اسلامی- عکس از خانه ملت

امروز، سه‌شنبه ۱۹ فروردین ۱۳۹۹، اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی ایران در سال جدید شمسی برگزار شد. جلسه‌ای که در آن، از غیبت رئیس مجلس به دلیل ابتلا به بیماری کووید۱۹ گرفته تا شکل و شمایل نمایندگان حاضر در جلسه که از ترس گرفتار شدن به ویروس کرونا صورت‌هاشان زیر ماسک پنهان کرده بودند و دست‌هاشان را با دستکش پوشانده بودند، روشن بود که سایه کرونا به وضوح بر آن سنگینی می‌کند.  

جلسه‌ قرار بود با محوریت بحران فراگیر کشور، یعنی شیوع ویروس کرونا، و با حضور سعید نمکی، وزیر بهداشت، و رحمانی فضلی، وزیر کشور، و هم‌چنین رئیس سازمان برنامه و بودجه راس ساعت ۹ شروع شود. اما صلاح‌دید دولتی‌ها این بود که برای اعلام گزارش درباره بحران کرونا در ایران، نمایندگان خود را به مجلس بفرستند که این البته به مذاق نایب‌رئیس اول مجلس، مسعود پزشکیان، خوش نیامد و اجازه نداد که نمایندگان وزرا و رئیس سازمان برنامه و بودجه در مجلس صحبت کنند. 

پزشکیان گفت که به نظر می‌رسد «دولت موضوع را جدی نگرفته است.» نایب‌رئیس مجلس تا ساعت‌ها برای آمدن مهمانان دولت منتظر ماند، و نهایتا حوالی عصر، وزرا و رئیس سازمان برنامه و بودجه برای ارائه گزارش مربوط به بحران کرونا به مجلس آمدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور از دستور کار خارج شد

طرح سه فوریتی تعطیلی یک ماهه کشور که دو روز پیش و بر اساس اصل ۷۹ قانون اساسی در دستور کار مجلس قرار گرفته بود، با اخطار یکی از نمایندگان مواجه شد و پس از آن که نایب‌رئیس مجلس آن اخطار را درست تلقی کرد، آن طرح از دستور کار مجلس خارج شد.

برخی از نمایندگان مجلس در روزهای گذشته براساس طرحی سه فوریتی، می‌خواستند که کشور به تعطیلی یک‌ماهه برود، و هم‌چنین، دولت هزینه‌های مردم را در آن مدت تقبل کند. 

قرار بود منابع مالی این طرح از محل «عدم فروش بنزین سهمیه‌ای و ارائه آن به‌صورت کاملا آزاد با نرخ واحد سه‌هزار تومان» و «برداشت یک میلیارد دلار مورد نظر دولت از صندوق توسعه ملی با اذن رهبر»  تامین شود. یکی‌دیگر از منابع در آن طرح، «مبلغ واریزی از صندوق پول جهانی» در نظر گرفته شده بود.

به گفته علی ادیانی، نماینده مخالف آن طرح، «پیش از این، آقا (رهبر) نامه مکتوبی نوشتند و گفتند هرگونه تصمیم درباره بنزین با نظر شورای امنیت ملی صورت می‌گیرد. اگر در این باره تمشیت نشود، امنیت ملی را مخدوش می‌کند.»

به گفته این نماینده نزدیک به جریان اصول‌گرا، «این طرح همچنین با اصل ۱۷۶ مغایر است. چرا که بر اساس آن تعطیلی، حد و حصر قائل شدن و محدود کردن حقوق شهروندی، جزو اختیارات شورای عالی امنیت ملی است. چرا ما به دنبال قانون‌نویسی هستیم، در حالی که شهریور امسال قانون مدیریت بحران به دولت ابلاغ شده و نیازی به این طرح نیست.»

چند ساعت پس از خارج شدن این طرح سه فوریتی، پروانه سلحشور، از امضاکنندگان آن طرح سه فوریتی، در صفحه توییتر خود نسبت به رد شدن آن گلایه کرد.

«به داد حاشیه‌نشین‌ها برسید»

تعدادی از نمایندگان مجلس به قید قرعه مجاز به سخنرانی شدند تا درباره بحران دامن‌گیر کرونا، نکاتی را به گوش همکاران مجلسی و دیگر اجزای حکومت برسانند. 

الیاس حضرتی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ایران، با اشاره به این‌که کرونا بحران‌هایی زیادی در امر اشتغال به وجود آورده و به رکود اقتصادی دامن زده است، گفت: «حاشیه‌نشین‌ها و کسانی که درآمد ثابت نداشتند، در حال نابودی هستند؛ باید فکری به حال آنها کرد.»

در ایران حدود ۲۰ میلیون حاشیه‌نشین زندگی می‌کنند که عمده این افراد در حاشیه شهرهای بزرگ ایران، مثل تهران، مشهد، تبریز، شیراز، و سنندج ساکن هستند. 

به گفته الیاس حضرتی، افرادی که روزانه درآمد داشتند، همچون پیک‌های موتوری، کارگران رستوران و بخش ساختمان‌سازی و حتی لبوفروش‌ها، با مشکل مواجه شده‌اند و حتی همان درآمد مختصر را هم دیگر ندارند و امروز باید مجلس شورای اسلامی تدبیر کند و کمیسیون‌های تخصصی فعال شوند.

این نماینده مجلس هم‌چنین گفته است که اگر ماسک زدن اجباری‌ست، باید تبدیل به قانون شود.

« برخی اصرار داشتند خبر ورود کرونا پیش از انتخابات اعلام نشود»

سعید نمکی، وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، پس از تاخیر چند ساعته به مجلس آمد و به شرح گزارش کرونا در کشور پرداخت. سعید نمکی با اشاره به این که «در مرحله مدیریت بهینه کرونا هستیم، نه مرحله مهار و کنترل آن»، گفت که «جزئیات مربوط به شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید۱۹ که جان بیش از ۳ هزار و ۷۰۰ ایرانی را گرفته، باید در جلسه غیرعلنی مجلس گفته شود.»

وزیر بهداشت دولت حسن روحانی، با اشاره به این که «تا پیش از تاریخ ۳۰ بهمن ماه از موارد مشکوک تست کرونا گرفته بودیم، اما همه منفی بود و اولین مورد مثبت در صبح روز ۳۰ بهمن ماه مشخص شد»، افزود: «بعضی دوستان توصیه داشتند که اعلام ویروس کرونا قبل از انتخابات درست نیست، ولی همواره اعتقاد داشتم که بهترین کار صداقت و راستگویی با مردم است.

به گفته وزیر بهداشت ایران، «مدیریت کرونا شاید طولانی‌تر از آن باشد که برای خود تصویرسازی کردیم. هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد سهمگین‌تر از طولانی‌تر شدن مدت کرونا نیست. باید کاری کنیم که این موضوع در حداقل زمان مهار شود تا به اقتصاد هم کمک کرده باشیم.»

«بی‌اعتمادی مردم به نظام رو به فزونی‌ست»

 محمد قاسمی، سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس هم در جلسه علنی امروز با تاکید بر این که فاصله‌گذاری اجتماعی و انجام حداکثری آزمایش‌های بیماریابی و ایزوله بیماران شرط موفقیت است، گفت: «به احتمال زیاد تا پایان سال با این ویروس درگیر هستیم و تاریخ مشخصی برای نابودی این ویروس وجود ندارد. باید برای تبعات اجتماعی، سیاسی و اقتصادی این ویروس تدابیری اندیشیده شود.»

همچنین، احمدعلی کیخا، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی، نیز گفت: «اگر برنامه بعدی برای تامین کالاهای اساسی نداشته باشیم، ممکن است در ماه‌های پیش رو با مشکل روبه‌رو شویم.»

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی هم گفته است که «نباید شرایط را عادی جلوه بدهیم»، و گلایه کرده است که به مدیریت پروازها و ورودی‌های کشور در همان ابتدا بی‌توجهی شده است، و افزوده است که «بی‌اعتمادی مردم به نظام رو‌به‌فزونی است. واقعیت را به مردم بگویید. دو ماه باید کشور قرنطینه شود و بنیاد مستضعفان، اوقاف، آستان قدس رضوی و.. پای کار بیایند.»

در پایان اولین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی و جانشین امروز رئیس کرونا گرفته مجلس، علی لاریجانی، مقرر کرد: «دولت تا هفته آینده برنامه ملی مبارزه با کرونا را به مجلس بدهد و روشن کند که چرا از اجرای قانون مدیریت بحران کوتاهی کرده است.»

به‌نظر می‌رسد که در شرایطی که آمار قربانیان کرونا در ایران از مرز چهارهزار نفر برگذشته است و هم‌چنان بر تعداد مبتلایان به بیماری کووید ۱۹ افزوده می‌شود، این درخواست مجلس از دولت برای ارائه برنامه پیش رو و توضیح ضعف‌های گذشته، کمی دیر و بی‌فایده باشد.

بیشتر از