آمریکا: ماسک آلمانی‌ها را ندزدیده‌ایم

واشنگتن، ربودن محموله ماسک به مقصد آلمان و «راهزنی مدرن» را رد کرد

 ایالات متحده برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا با کمبود ماسک پزشکی روبه‌رو است-Justin Sullivan/Getty Images/AFP

مقامات آمریکایی هرگونه اطلاع از یک محموله ماسک را که در اصل به مقصد آلمان فرستاده شده بود، رد کردند.  دولت آمریکا درباره تغییر مسیر این محموله (از هنگ کنگ به آمریکا) به «راهزنی مدرن» متهم شده‌ است. 

روز جمعه آندریاس گیزل وزیر کشور آلمان ادعا کرد که آمریکا ۲۰۰ هزار ماسک را که از سوی آن کشور به یک سازنده آمریکایی سفارش داده شده بود، در بانکوک توقیف کرده است. 

او گفت:‌ «ما این اقدام را یک راهزنی مدرن می‌دانیم. شما نمی‌توانید با شرکایتان در سوی دیگر اقیانوس آتلانتیک چنین کاری کنید. این گونه روش‌های غرب وحشی نمی‌توانند غالب شوند، حتی در دوران بحران جهانی.» 

 ایالات متحده برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا با کمبود ماسک پزشکی روبه‌رو است، اما روز شنبه دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، با رد اتهام فوق گفت: «هیچ راهزنی‌ای در کار نبوده است.» 

جیلیان بوناردو، سخنگوی سفارت آمریکا در بانکوک، به خبرگزاری رویترز گفت که این ادعاها برای آسیب زدن به تلاش‌های جهانی برای مقابله با ویروس است. 

او گفت:‌ «دولت ایالات متحده نه برای تغییر مسیر محموله حاوی سه میلیون ماسک به مقصد آلمان اقدامی انجام داده و نه از وجود چنین محموله‌ای خبر داشته است.» 

«ما تلاش‌های فراگیر کارزارهای خبر جعلی و بدون منبع به منظور آسیب زدن به تلاش‌های بین‌المللی را محکوم می‌کنیم.» 

ولری پکرس، یکی از مدیران شهر پاریس، با تکرار ادعاهای مسئولان آلمانی گفت که ایالات متحده برای دریافت یک محموله که در ابتدا از سوی فرانسه سفارش داده شده بود، پول بیشتری پرداخته است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت‌:‌ «آمریکایی‌ها با پیشنهاد قیمت بالاتر برای یک محموله که ما شناسایی کرده بودیم، آن را از ما گرفتند.» 

«ما پول را هنگام دریافت بار پرداخت می‌کنیم، زیرا می‌خواهیم ماسک‌ها را ببینیم، ولی آمریکایی‌ها بدون دیدن آن، پول نقد می‌دهند. البته که چنین اقدامی برای کسانی که به دنبال منفعت‌جویی از فلاکت دنیا هستند، جذاب‌تر است.»‌

به گفته خبرگزاری رویترز، روز شنبه دفتر آقای گیزل گفت که آنان کماکان در تلاش برای جمع‌آوری حقایق درباره نحوه گم شدن محموله هستند. 

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز، تا کنون بیش از ۳۳۷ هزار و ۹۷۱ نفر در ایالات متحده به آزمایش ویروس کرونا جواب مثبت نشان داده‌اند. شمار موارد مرگ در این کشور نیز تا اوایل این هفته دست‌کم ۹ هزار و ۶۵۳ نفر اعلام شده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان