موسسه مطالعات مالی بریتانیا: بیشتر پیامد‌های کرونا بر دوش جوانان

کرونا همچنین بر زنان در بخش‌های فروش ومهمان‌داری، بیشتر از مردان تاثیر می‌گذارد

یکی از شهروندان بریتانیایی در خیابان در حالی که ماسک بر صورت و دوچرخه در دست دارد.
Isabel Infantes / AFP

نتیجه پژوهش نهاد موسوم به انستیتوی مطالعات مالی (آی اِف اس) در بریتانیا حاکی از آن است که جوانان، افراد با دستمزد پایین و زنان، بیشتر از سایرین از پیامدهای منفی اپیدمی کرونا در این کشور لطمه خواهند دید.

پژوهشگران این موسسه می‌گویند شهروندان زیر ۲۵ سال دو برابر گروه‌های سنی دیگر در بخش‌ها و صنایعی کار می‌کرده‌اند که اکنون به خاطر شیوع ویروس کرونا تعطیل شده‌اند. 

در بریتانیا از نیمه ماه مارس اقدامات مرتبط با حفظ فاصله اجتماعی به اجرا گذارده شده که در عمل به تعطیلی بخش‌های متعددی از اقتصاد از جمله اقلام غیرخوراکی، مهمانداری، مسافرکشی، خدمات شخصی، هنر و تفریحات انجامیده است.

پژوهشگران انستیتوی مطالعات مالی می‌گویند پیش از اعمال قرنطینه، حدود ۳۰ درصد جوانان زیر ۲۵ سال دربخش‌هایی از اقتصاد که اکنون تعطیل شده مشغول به کار بودند. این در مقایسه با ۱۳ درصد کارکنان ۲۵ ساله یا مسن تر در این صنایع است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

احتمال می‌رود اپیدمی کرونا همچنین بر زنان که به مراتب بیش از مردها در بخش مهمانداری و فروش حضور دارند، تاثیر بگذارد.

این نهاد در تحلیل سطح درآمد و پرداخت شهروندان می‌گوید کارگرانی که با حداقل دستمزد کار می‌کردند، هفت برابر افراد با دستمزد بالا در صنایعی مشغول بوده‌اند که اکنون تعطیل شده است.

در این گزارش خاطرنشان شده است که «در کوتاه-مدت و در طول اپیدمی کرونا بسیاری از جوانان از درآمد والدین یا دیگر اعضای خانواده مستفید می‌شوند. اما در بلند-مدت تاثیرات ازمیان رفتن آینده شغلی آن ها می تواند بسیار خطیر باشد.»

پل جانسون، رئیس انستیتوی مطالعات مالی، در برنامه «تودی» بی‌بی‌سی ضمن اشاره به دو مشکل عمده‌ای که جوانان با آن رو به رو هستند گفت: «جوانانی هستند که در بخش‌هایی مشغول به کار بوده‌‌اند که اکنون تعطیل شده است. اگر این‌ها نتوانند بر سر کارهایشان بازگردند، احتمالا با عواقب بلند مدت تری رو به رو خواهند شد. می‌دانیم که دوره‌های بیکاری در جوانی می‌تواند تاثیرات بلند مدت‌تری داشته باشد.»

دومین مسئله، ورود جوانان به بازار کار پس از اتمام تحصیلات متوسطه یا دانشگاهی است. بحران جاری به معنی آن است که «ورود آنها احتمالا در یکی از وخیم‌ترین دوره‌های تاریخ معاصر صورت می‌گیرد.»

آقای جانسون افزود: «به روال معمول انتظار دارید کار را در ماه سپتامبر شروع کنید، اما در حال حاضر این بدترین موقع آغاز است.»

این گزارش در حالی منتشر شده که موسسه مطالعات بازارها، «جی اف کِی» گزارش داده که میزان افت اعتماد مصرف کننده در بریتانیا در ۴۵ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

«جی اف کی» می‌گوید از زمان شروع تاثیرات بحران کرونا بر زندگی مردم در اواخر ماه مارس، سطح اعتماد شهروند به بازار، ظرف یک ماه از شاخص منهای هفت به شاخص منهای ۳۴ افت کرد.

در گزارش این موسسه آمده که «تمایل خانوارها به خرید اقلام عمده به شدت کاهش یافته است، هرچند با اقدامات تدارکاتی مصرف کننده برای صرف وقت بیشتر در خانه، این امر شامل تقاضا برای فریزر، تلویزیون و اقلام مرتبط به کار در خانه نمی‌شود.»

داده‌های این موسسه همچنین نشان می‌دهد مردم انتظار دارند عایداتشان در دوازده ماه آینده کاهش یابد.

کنگره اتحادیه‌های کارگری بریتانیا (تی یو سی) روز دوشنبه خواست مقدار کمک‌های بلاعوض دولت به کسانی که در پی بحران کرونا مشاغلشان را از دست داده‌اند، افزایش یابد. 

تی‌یو‌سی گفت: «ما از دولت می‌خواهیم در اسرع وقت میزان مزایای بیکاری را افزایش داده و با سی درصد متوسط دستمزدها در رقم ۱۶۵ پوند در هفته قرار دهد که محاسبات آن در قرارهای پیش از سال ۱۹۸۰ و آغاز تغییرات در بیمه‌های اجتماعی وجود داشت.»

«ما معتقدیم دولت باید برای حمایت مردم در مقابل افت عایدی، از خود سخاوت بیشتری نشان دهد. ما توصیه می‌کنیم مزایای بیکاری باید هشتاد درصد عایدات هفتگی در سطح ملی یا ۲۶۰ پوند در هفته باشد.»

© The Independent

بیشتر از زندگی