جدال در کاخ سفید درباره تجویز داروی آزمایش نشده درمان کرونا

ترامپ: «چه چیزی برای از دست دادن داریم؟»

ترامپ طی هفته‌های گذشته با انتقادات فراوانی در خصوص عمل‌کرد دیرهنگام در مبارزه با بیماری کرونا مواجه شده است- Sarah Silbiger / Getty Images via AFP

خبرگزاری‌ها گزارش داده‌اند که پافشاری ترامپ برای استفاده از یک داروی موجود در بازار بر بیماران مبتلا به کرونا در روزهای شنبه و یک‌شنبه، باعث اختلاف نظر بین متخصصین و مشاوران ترامپ در جلسه مرتبط با بررسی این موضوع در کاخ سفید شده است. 

بررسی این موضوع روز دوشنبه نیز در رسانه‌های آمریکا ادامه پیدا کرد، تا موضوع دارو برای کرونا، همچنان یکی از موضوعات حساس و داغ هم در عرصه سیاسی و هم در حوزه پزشکی باقی بماند. 

دونالد ترامپ، روز شنبه و یک شنبه استفاده از داروی «هیدروکسی‌کلرویین» را پیشنهاد کرده بود. این درحالی است که دکتر آنتونی فاوچی، یکی از برجسته‌ترین متخصصین آمریکایی و عضو «کارگروه ویروس کرونا» که توسط کاخ سفید تشکیل شده است، نظر مختلفی نسبت به این موضوع دارد. اظهارنظر‌های ترامپ در خصوص استفاده از این دارو، ملاحظه سیاسی‌کاری و اینکه به دلیل منافع سیاسی چنین اظهاراتی مطرح می‌شود را تقویت کرده است. 

ترامپ که در طی هفته‌های گذشته با انتقادات فراوانی در خصوص عمل‌کرد دیرهنگام در مبارزه با بیماری کرونا مواجه شده است، از هر فرصتی برای بهبود چهره خود و پس زدن این انتقادات استفاده می‌کند. اما به دلیل اینکه این که داروی هدیدوکسی‌کلرویین ممکن است برخی بیمارانی را که با بیماری‌های قلبی مواجه هستند با خطر بیشتری مواجه کند و در مورد بیماران دیگر هم آزمایشات کلینیکی مشخصی وجود ندارد، برخی از پزشکان و متخصصین بیماری‌های عفونی با استفاده از آن مخالفت می‌کنند. 

ترامپ خودش تصریح کرده است که توصیه‌اش برای استفاده از این دارو تنها برای اساس «غزیزه» بوده است و اینکه «هیچ تخصصی در این زمینه» ندارد. هیدروکسی کلرویین، دارویی است که برای مبارزه با بیماری مالاریا استفاده می‌شود و طی هفته‌های گذشته برای برخی از کادر پزشکی بیمارستان‌ها که در معرض ابتلای به این ویروس هستند استفاده شده است. 

ترامپ درباره استفاده کردن یا نکردن از این دارو گفت: «اگر موثر واقع شود، خجالت آور خواهد بود که چرا زودتر استفاده نکردیم.» ترامپ همچنین گفته است که دولت او ۲۹ میلیون دز (واحدمصرفی)‌  این دارو را خریده است:‌ «ما چه چیزی برای از دست دادن داریم؟»

اما وقتی خبرنگاران در کنفرانس خبری کاخ سفید، همین سوال را درباره این دارو از دکتر فاوچی پرسیدند، ترامپ از پاسخ‌دادن او خودداری کرد و به جلوی میکروفون رفت و گفت «او به این سوال پانزده بار جواب داده است» و به این ترتیب باعث تعجب زیادی شد که چرا اجازه نداد مدیر موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی آمریکا به این سوال پاسخ دهد. این رفت و برگشت، نشان داد که در میان اعضای کارگروه مبارزه با کرونا در این خصوص اختلاف نظر جدی وجود دارد. 

رسانه‌های آمریکا پس از آن از جلسه‌ای نوشتند که روز شنبه در کاخ سفید و در بین اعضای «کارگروه ویروس کرونا» برگزار شده بود و در طی آن دکتر فاوچی طرح خوش‌بینی  موثر بودن این دارو را به چالش کشیده بود. این جدال اول بار توسط وب‌سایت «اکسیوس» گزارش شد و پس از آن روزنامه‌ نیویورک تایمز هم به آن پرداخت. 

اما پیتر ناوارو و مدیر مشاور ترامپ در زمینه امور سیاست‌های تجاری با آنتونی فاوچی اختلاف نظر داشته است. او در این جلسه چندین فایل مرتبط با این بیماری را زیر دست‌داشته و با اشار به آنها گفته است که سودمندی هیدروکسی کلرویین در مبارزه با ویروس کرونا «واضح»‌است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از این دارو برای برخی از بیماران مبتلا به کرونا در نیویورک استفاده شده است برای اینکه «ممکن است موثر باشد.» پزشکانی که از این دارو استفاده کرده‌اند چه در نیویورک و چه در ایالت نیوجرسی، گفته‌اند که نمی‌دانند این دارو موثر خواهد بود یانه. 

پیتر ناوارو روز دوشنبه در برنامه‌ صبح شبکه  سی‌ ان ان هم ظاهر شد و گفت که ادعاهای او مبتنی بر تحقیقاتی است که در ووهان انجام شده است. هر چند دکتر فاوچی گفته است که «ممکن است» ولی برخی دیگر تحقیقات می‌گویند که تاثیری ندارد. مشاور ترامپ تاکید کرد که بین دانشمندان و دکترها اختلاف نظر وجود دارد ولی هم اکنون در چندین ایالت از این دارو استفاده می‌شود. او همچنین گفت که نتیجه صددرصدی وجود ندارد که بگوید این دارو موثر خواهد بود اما در برخی مطالعات نشان داده شده است که تا حدی موثر بوده است. مشاور ترامپ گفت باید انتخاب کنیم. 

مساله اصلی در خصوص استفاده از این دارو که دهه‌ها قابل دسترس بوده این است که برخی تاثیرات جانبی آن می‌تواند برای بیماران خطرناک باشد. به علاوه اینکه این دارو برای بیماری‌های دیگری استفاده شده و مشخص نیست استفاده از آن برای بیماری ویروس کرونا چه تاثیرات جانبی دیگری داشته باشد. 

گفته شده است که هیدروکسی‌کلرویکافرادی که بیماری قلبی یا کلیوی دارند نباید از آن استفاده کنند. این نگرانی وجود دارد که برای برخی از بیماران می‌تواند با بیماری‌های قلبی و چشمی مواجه شود و برای بیماران خطرناک باشد. 

تا روز دوشنبه، موارد شناسایی شده مبتلا به ویروس کرونا در آمریکا ۳۳۸ هزار نفر و تعداد افرادی که جان خود در برابر این بیماری از دست دادند از مرز ۹۶۰۰ گذشت.