بحران کرونا؛ اعلام وضعیت اضطراری در ژاپن

آمار مبتلایان جدید در توکیو و دیگر شهرهای بزرگ ژاپن روندی صعودی داشته است

شینزو آبه، قرار است در شهرهای توکیو و اوساکا وضعیت اضطراری برقرار کند- Franck ROBICHON / POOL / AFP

بعد از صعود شدید آمار مبتلایان جدید در توکیو و دیگر شهرهای بزرگ، نخست وزیر ژاپن قرار است به خاطر شیوع ویروس کرونا در کشور وضعیت اضطراری اعلام کند.

شینزو آبه، قرار است در شهرهای توکیو و اوساکا وضعیت اضطراری برقرار کند. تنها در توکیو ۱۰۳۳ مورد ابتلا وجود  دارد که ۱۴۳ مورد از آن، مبتلایان تازه روز یکشنبه در پایتخت بودند.

آژانس خبری ژاپنی کیودو گزارش کرد که این اعلامیه تا روز سه‌شنبه صادر و از چهارشنبه لازم‌الاجرا خواهد شد.

بعد از صدور این اعلامیه، مقامات مناطق مذکور می‌توانند به ساکنان منطقه خود دستور دهند که در خانه‌ها بمانند و مدارس، سینما‌ها، ورزشگاه‌ها و سایر اماکن عمومی را تعطیل کنند.

با این وجود، وضعیت اضطراری به فرمانداران اجازه نمی‌دهد تا قرنطینه اجباری مانند کشورهای دیگر را در شهر و استان خود پیاده سازند و در نتیجه اگر مردم بخواهند دستور ماندن در خانه را نادیده بگیرند، هیچ مجازاتی در برابرشان نخواهد بود.

دولت تحت فشار است تا با شیوع رو به افزایش ویروس کرونا در کشور که تا کنون ۴۵۶۳ نفر را مبتلا کرده و جان ۱۰۴ نفر را ستانده است، مقابله کند.

هفته گذشته یوریکو کویکه، فرماندار توکیو، اظهار داشت که طرفدار اعلام چنان وضعیتی است تا اختیار آن را بیابد که از ساکنان این شهر بخواهد درباره حفظ و رعایت فاصله در اجتماع هوشیارتر باشند. هیروفومی یوشیمورا، فرماندار اوساکا و انجمن پزشکی ژاپن، نیز پیش از آن از آقای آبه خواسته بودند که وضعیت اضطراری اعلام کند.

به گزارش ژاپن تایمز، آقای آبه به خاطر ترس از تاثیر منفی بر اقتصاد، تمایل چندانی به اتخاذ تمهیداتی جامع‌تر برای مقابله با این ویروس نداشت، ولی بعد از آن که آمار مبتلایان در شهرهای بزرگ به شدت افزایش یافت، نظر خود را عوض کرد.

او روز یکشنبه با کاتسونوبو کاتو، وزیر بهداشت، یاسوتوشی نیشیمورا، وزیر احیای اقتصادی، و یوشیهیده سوگا، سخنگوی هیات دولت، ملاقات داشت تا در مورد وضعیت ویروس کرونا به بحث بنشینند.

آقای نیشیمورا پیشتردر برنامه‌ای تلویزیونی گفته بود که اعلام وضعیت اضطراری بعد از صعود انفجاری آمار مبتلایان به ویروس کرونا «خیلی دیر خواهد بود.»

او گفته بود، اگر نشانه‌های «صعود شدید» آمار شیوع این بیماری مشاهده شود، چنان وضعیتی «بدون شک» اعلام خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تاثیر کووید۱۹ بر ژاپن، در سایه وضعیت این بیماری در کشورهایی نظیر ایالات متحده قرار گرفته است که تا کنون بیش از ۳۳۵ هزار نفر بدان مبتلا شده‌اند و بیش از ۹۵۰۰ نفر جان باخته‌اند. دذر عین حال، نگرانی‌هایی هم حس می‌شود، مبنی بر آن که صعود شدید آمار مبتلایان باعث در هم شکستن نظام پزشکی کشور شود که در حال حاضر نیز نشانه‌هایی از آغاز فشار بر آن احساس می‌شود.

تعداد تخت‌های بیمارستانی موجود در بیمارستان‌های پایتخت رو به افول است و خانم کویکه در سخنرانی زنده خود در شامگاه یکشنبه که از یوتیوب پخش شد، اظهار داشت تا کنون در شهر توکیو هزار تخت برای بیماران کووید۱۹ اختصاص داده شده است. به گفته دولت، تا روز یکشنبه ۹۵۱ نفر از مبتلایان به کووید۱۹ در بیمارستان‌ها در سطح شهر بستری شده‌اند.

به گزارش رویترز، بیمارستان عمومی ایجو در مرکز توکیو در دو هفته گذشته ۱۴۰ مورد از ابتلا به ویروس کرونا را گزارش کرده است که حداقل ۴۴ نفر از آنها از کارمندان بیمارستان هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان