ارشدترین مقام پزشکی اسکاتلند ناگزیر از کناره‌گیری شد

این امر به دنبال تخطی از مقررات قرنطینه و تردد به خانه دوم وی صورت گرفت

دکتر کاترین کالدر وود، ارشدترین مقام پزشکی اسکاتلندJEFF J MITCHELL / POOL / AFP

ارشدترین مقام پزشکی اسکاتلند به خاطرتخطی از مقررات قرنطینه در رفت و آمد به خانه دوم خود، ناگزیر از کناره‌گیری از سمت دولتیاش شده است. 

دکتر کاترین کالدر وود، تنها چند ساعت پس ازآن که «بدون قید و شرط» به خاطر رفت و آمد به خانه دومش در ناحیه «فایف» عذرخواهی کرد، از سمت مقام ارشد پزشکی دولت اسکاتلند کناره گیری کرد.

او گفت این تصمیم را به دنبال مذاکره با نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند گرفته که گفته بود این امر مراتب «اعتماد (مردم)» به توصیه های دولت را به «خطر» خواهد انداخت.

دکتر کالدر وود در بیانیه اش در این ارتباط گفت: «عمیقا از بابت کاری که کرده ام و اشتباهاتی که از من سر زده، متاسفم.»

«عصر امروز وزیر اول اسکاتلند و من در این مورد بیشتر گفتگو کردیم و توافق کردیم توجه قابل درک (افکار عمومی) به  رفتار من ممکن است موجب انحراف افکار از اقدامات بسیار مهمی شود که دولت و کادر پزشکی در عبور کشور از اپیدمی کرونا برعهده دارند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

«این آخرین چیزی است که پس از آن همه کار شدیدی که در مورد واکنش دولت (به اپیدمی کرونا) انجام داده ام، می خواهم. در حال حاضر، مهمترین چیز برای من در ماه های بسیار دشوار آینده این است که بدانم مردم اسکاتلند می دانند برای کاهش گسترش ویروس چه باید بکنند، و این به معنای اعتماد کامل به کسانی است که در مقام توصیه به آن قرار دارند.»

«با قلبی سنگین از سمتم به عنوان مقام ارشد پزشکی (اسکاتلند) کناره گیری می کنم و ظرف چند روز آینده با تیم خود همکاری خواهم کرد تا مرحله انتقال وظایف به راحتی انجام شود.»

این ماجرا از روز شنبه و از آنجا شروع شد که نشریه «اسکاتیش سان» تصاویر دکتر کالدر و خانواده اش را در خانه ییلاقی شان در ساحل «اِلزفِری»، در یک ساعتی شهر ادینبورگ منتشر کرد.

اداره پلیس اسکاتلند می گوید پلیس محلی به در خانه دکتر کالدر وود رفته و در مورد «رفتار او در آینده» هشدار داده است. 

خانم استورجن که به خاطر «دفاع از موردی غیرقابل دفاع» به باد انتقاد گرفته شده بود، ضمن قبول استعفای دکتر کالدر وود به دلیل «یک اشتباه بسیار خطیر»، از او به خاطر «کمک های ارزشمند به بهداشت اسکاتلند» قدردانی کرد. 

او گفت: «اما روشن است اشتباه (دکتر کالدر وود) – هرچند صمیمانه و صادقانه از بابت آن عذرخواهی کرده – این خطر را در بردارد که اعتماد مردم را به پیام های دولت در مورد بهداشت و سلامتی در این مرحله حیاتی، خدشه دار کند. هیچیک از ما مایل نیست چنین خطری کند.»

«کاترین به عنوان مقام ارشد پزشکی، تغییراتی اساسی در نظام پزشکی و نحوه توزیع خدمات پزشکی در اسکاتلند و به ویژه سلامت زنان که مدتها نادیده گرفته شده بود، ایجاد کرده است. همانطور که قبلا گفتم، جای خالی توصیه های او را در مورد ویروس کرونا حس خواهم کرد. به همین دلیل او در روزهای آینده تلاش خواهد کرد که مرحله انتقال وظایفش به راحتی انجام گیرد.» 

«هرچند او در رفتارش مرتکب یک اشتباه بزرگ شده، اما این نباید باعث نادیده گرفتن نقش و مشارکت ارزشمندش به سیستم بهداشتی اسکاتلند در سمت اش به عنوان مقام ارشد پزشکی شود، و اطمینان دارم این مشارکت در آینده نیز ادامه خواهد یافت. او با مراتب سپاس و قدردانی من، از سمت اش کناره گیری می کند.»

© The Independent