ببر باغ‌وحش نیویورک به کرونا مبتلا شد

هفت گربه‌سان در باغ وحش برانکس به کووید-۱۹ مبتلا شدند

عکس منتشر شده از نادیا که به کووید-۱۹ مبتلا شده است-JULIE LARSEN MAHER / AFP

نتیجه آزمایش ابتلای ببری چهار ساله در باغ وحش برانکس به ویروس کرونا مثبت شد و این احتمالاً اولین مورد ابتلای یک حیوان در ایالات متحده است.

نادیا به همراه شش گربه‌سان بزرگ دیگر سرفه خشک دارند و متخصصان معتقدند یکی از کارکنان بیمار ولی بدون علامت باغ وحش ویروس را به آن‌ها منتقل کرده است.

محض احتیاط «بیش از حد» آزمایش ویروس کرونا را از این گربه‌سان گرفتند و بنا بر گزارش‌ها حال این حیوانات تحت نظر دام‌پزشکان مساعد است. 

به گزارش انجمن حفاظت از حیات وحش، نادیا و خواهرش آزول به همراه دو ببر و سه شیر دیگر علایم کووید ۱۹ را دارند.

این نهاد می‌گوید نتیجه آزمایش را آزمایشگاه ملی خدمات دامپزشکی اداره کشاورزی ایالات متحده تأیید کرده است.

این انجمن در بیانیه‌ای گفت این حیوانات فقط کم‌اشتها شده‌اند ولی «سرحال و هشیارند و با نگهبانان خود تعامل خوبی دارند. نحوه عملکرد این ویروس در بدن گربه‌سانان بزرگ هنوز مشخص نیست، چون گونه‌های مختلف ممکن است واکنش‌های متفاوتی به عفونت‌های جدید نشان دهند. ما هم‌چنان این حیوانات را به شدت تحت نظر خواهیم داشت و منتظر بهبود کامل آن‌هاییم.»

وزارت کشاورزی ایالات متحده می‌گوید نشانگان بیماری از روز ۲۷ مارس در این ببر بروز کرده است. 

این وزارت‌خانه در بیانیه‌ای گفته مقامات وزارت کشاورزی ایالات متحده و مراکز پیشگیری و مهار بیماری‌ها «بر این شرایط نظارت دارند و از اداره‌های سلامت محلی و دولتی و نیز مسئولان بخش دولتی سلامت حیوانات حمایت می‌کنند. مسئولان بخش‌های دولتی سلامت عمومی و سلامت حیوانات ابتکار عمل را به دست خواهند گرفت و در مورد لزوم انجام آزمایش [کرونا] برای جانوران این باغ وحش و حیوانات سایر جاها تصمیم خواهند گرفت.»

این وزارت توصیه کرده هرکس نشانگان کووید ۱۹ را دارد باید «همان‌طور که با انسان‌های دیگر تماس ندارد، محض احتیاط در طول دوره بیماری از تماس با حیوانات شامل حیوانات خانگی نیز بپرهیزد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با آن که گزارشی از ابتلای حیوانات خانگی به این ویروس در ایالات متحده وجود ندارد این وزارت‌خانه به مردم توصیه می‌کند «تا زمانی که اطلاعات بیشتری پیرامون این ویروس به دست نیامده با حیوانات تماس کمتری داشته باشند.»

باغ وحش شهر نیویورک در طول دوره شیوع جهانی این ویروس بسته است اما کارکنانی که حضورشان ضروری است از ۶ هزار حیوان داخل این باغ وحش مراقبت می‌کنند.

چهار باغ وحش و آکواریوم دیگر این شهر شامل باغ وحش‌های سنترال پارک، پراسپکت پارک و کوئینز و نیز آکواریوم نیویورک نیز روز ۱۶ مارس تعطیل شدند.

به گزارش انجمن دامپزشکی آمریکا نتیجه آزمایش کرونای تعدادی از حیوانات اهلی و خانگی مثبت شده که بیشترشان در چین بوده‌اند،  جایی است که گمان می‌رود شیوع این ویروس از آنجا آغاز شده است، اما موارد تایید شده ابتلای گربه‌های خانگی به این ویروس گزارش نشده است.

انجمن حفاظت از حیات وحش گفته «به جز رویداد اولیه در بازار ووهان، مدرکی در دست نیست که نشان دهد حیوانات در انتقال کووید ۱۹ به انسان نقشی داشته باشند. شواهدی هم وجود ندارد که نشان دهد در آمریکا انسانی از طریق حیوانات شامل سگ و گربه خانگی به کووید ۱۹ مبتلا شده باشد.»

© The Independent

بیشتر از جهان