احکام متهمان در پرونده سیل شیراز صادر شد: «هیچ»!

حکم‌ها شامل حبس تعلیق شده و مشمول مرور زمان است

سیلاب ۵ فروردین ۱۳۹۸ دست‌کم ۲۵۰ خودرو را با خود برد-AMIN BERENJKAR / MEHR NEWS / AFP

یک سال پس از سیل ویران‌گر شیراز، دادگاه کیفری ۲ این شهر حکم‌های مربوط به پرونده سیل دروازه قرآن را صادر کرد. بر اساس این حکم شهردار فعلی شیراز به سه سال حبس تعزیری محکوم شده که به حال تعلیق درآمده است. به گزارش مهر، حکم شهردار اسبق شیراز نیز از حیث تعزیر مشمول مرور زمان شده است.

شهردار فعلی و اسبق و شهرداری همچنین به پرداخت دیه محکوم شده‌اند. میزان دیه اعلام نشده و اما تاکید شده که حکم قابل تجدید نظر است.

سیل شیراز در پنجم فروردین‌ماه ۱۳۹۸، در مدت ۱۰ دقیقه خسارت‌های بسیار سنگینی وارد کرد. دست‌کم ۲۱ نفر در جریان این سیل جان باختند و ۱۱۹ نفر زخمی شدند و حداقل ۹۰۰ نفر درگیر آسیب‌های جسمی و خسارت‌های مالی ناشی از وقوع این سیل شدند. 

به گزارش مهر، در مناطق روستایی شهرستان شیراز و دیگر روستاهای استان فارس سیل به یک هزار و ۸۵۰ واحد خسارت جزئی و به ۴۵۰ واحد خسارت کلی وارد کرد. بیشترین خسارت به بافت مسکونی شیراز در منطقه شهرک سعدی شیراز، بولوار هفت‌تنان، منازل حاشیه دروازه قرآن و بولوار قرآن و خیابان‌های منشعب از آن بر جای ماند.

افزون بر ۹ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی و تجاری استان فارس بر اثر بارش باران و جاری شدن سیل آسیب دید. در حادثه پنجم و ششم فروردین ماه ۲۵۰ خودرو در دروازه قرآن و حدود ۵۰ خودرو در دیگر محلات از جمله هفت‌تنان و سعدی دچار آسیب شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عمده خسارت‌های سیل در منطقه بالادستی دروازه قرآن بود که به گفته کارشناسان حدود ۱۵ سال قبل از سوی شهرداری شیراز مسدود شده بود. شهرداری در مسیل یک رودخانه فصلی در این منطقه نخاله و آسفالت ریخته بود و عملا امکان عبور سیلاب از آن وجود نداشت.

علیرضا پاک‌فطرت، شهردا وقت شیراز در سال ۱۳۸۲ از جمله افرادی بود که در زمان مسدود کردن مسیر این رودخانه فصلی به رغم مخالفت کارشناسان، مورد انتقاد قرار داشت. همچنین گزارش‌هایی نیز در مورد نقش ۱۳۰ هکتار ساخت و ساز مربوط به سپاه پاسداران در حوزه آبریز دروازه قرآن منتشر شد که در پیامد‌های سنگین‌تر سیل سال گذشته نقش داشته است. برخی گزارش‌ها نیز حاکی از آن است که شهرداری شیراز به رغم هشدار‌هایی که در مورد افزایش بارندگی‌ها و احتمال وقوع سیل دریافت کرده بود، اقدامی برای مقابله با آن و اطلاع‌رسانی به مردم انجام نداد.

خبرگزاری فارس هشتم فروردین‌ماه در یادداشتی در این زمینه نوشت: «آقای امیدوار، معاون همرانی فرماندار شیراز به رغم هشدارهای هواشناسی به سفر امارات متحده عربی رفته بود و همچنان هم از ینگه دنیا بحران را مدیریت می‌کند.» امیدوار هم در پاسخ گفت: «از پشت میز هم می‌شود بحران را مدیریت کرد.»

بهرام پارسایی، نماینده شیراز مهرماه گذشته گفت، عامل اصلی سیل ویران‌گر فروردین‌ماه «دخل و تصرف‌ شهرداری‌های وقت در مسیل دروازه قرآن و مسیل آب در شهرک شعدی بوده است.»

با این حال ضعیف‌ترین حکم صادر شده برای شهردار و شهرداری هم مشمول تعلیق و گذر زمان شده است.

بیشتر از