درخواست ملانیا ترامپ از همه برای پوشیدن ماسک

دونالد ترامپ می‌گوید تصمیم گرفته است ماسک نزند

ملانیا ترامپ: کووید-۱۹ ویروسی است که می‌تواند به همه شیوع یابد، ولی ما می‌توانیم با هم آن را متوقف کنیم- Olivier DOULIERY/AFP

لحظاتی بعد از آن که دونالد ترامپ گفت علی رغم راهنمای جدید کارشناسان بهداشتی کشور، او «تصمیم گرفته ماسک به صورت نزند»، همسرش ملانیا ترامپ از تمام آمریکایی‌ها خواست هنگام حضور در اماکن عمومی ماسک صورت بپوشند.

مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اکنون به تمام آمریکایی‌ها توصیه کرده است که هنگام حضور در اماکن عمومی، ماسک پارچه‌ای، و نه ماسک‌های پزشکی یا جراحی، به صورت بزنند تا از شیوع بیشتر ویروس کرونا جلوگیری شود.

آقای ترامپ گفت: «تجهیزات مراقبتی پزشکی باید برای کارمندان نظام پزشکی کشور که در خط مقدم مشغول هستند، حفظ شود.» و افزود: «من خودم فکر نکنم ماسک به صورت بزنم.»

او گفت: «این تنها یک توصیه است... من تصمیم گرفته‌ام چنین کاری نکنم.»

بانوی اول در توییتر نوشت: «با فرا رسیدن آخر هفته من از همه می‌خواهم قویا فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند و ماسک یا محافظی بر صورت خود بزنند. کووید-۱۹ ویروسی است که می‌تواند به همه شیوع یابد، ولی ما می‌توانیم با هم آن را متوقف کنیم.»

آقای ترامپ گفت: «فقط خود من نمی‌خواهم آن را به صورت بزنم ... چون حالم خوب است.»

بعد او خود را پشت میزش در دفتر ریاست جمهوری تصور کرد که با ماسکی بر صورت با پادشاهان، ملکه‌ها و دیکتاتورهای دنیا خوش و بش می‌کند و گفت: «نمی‌دانم. نمی‌توانم چنین چیزی را برای خود تصور کنم ... شاید بعدا نظرم را تغییر دادم.»

علی رغم این که رئیس جمهوری می‌گوید «حالش خوب» است و برای ابتلا به این ویروس آزمایش شده است، اما جروم آدامز، جراح کل ایالات متحده، گفت بر خلاف پیشنهاد اولیه که گفته شده بود اگر افراد علایم بیماری را ندارند نیازی نیست ماسک بپوشند، معلوم شده است که افرادی که علایم بیماری را ندارند، لزوما از پراکندن و انتقال این ویروس در امان نیستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما تا همین هفته‌ اخیر، مقامات در تایید و ترویج چنین توصیه‌هایی دودل بودند.

دکتر دبورا بیرکس، از کارشناسان بهداشتی کارگروه کاخ سفید برای مقابله با ویروس کرونا، گفت نگران آن است که پوشیدن ماسک حس ایمنی کاذبی را به مردمی دهد که بپندارند در حال حفظ و رعایت فاصله در اجتماع هستند که در حال حاضر لازم الاجرا است و تا پایان ماه آوریل تمدید شده است.

او روز پنجشنبه گفت: «ما نمی‌خواهیم مردم احساس کنند؛ خب من دیگر ماسک پوشیده‌ام که هم از خود و هم از دیگران محافظت می‌کند.»

دکتر ویلیام شافنر، مدیر بنیاد ملی بیماری‌های مسری گفت گزینه ماسک «خود ساز» با استفاده از دستمال سر یا روسری «شاید بهترین گزینه موجود در حال حاضر است.» چرا که دسترسی عمومی به ماسک‌های پزشکی وجود ندارد و مقامات و بیمارستان‌ها از عموم مردم خواسته‌اند که آنها را برای کارمندان نظام پزشکی نگاه دارند، چرا که این افراد اکنون با کمبود فراوان تجهیزات شدیدا مورد احتیاج، از جمله تجهیزات مراقبتی مانند ماسک، فیلتر تنفسی ان-۹۵ و روپوش‌های بیمارستانی مواجه هستند.

تا کنون در ایالات متحده بیش از ۲۷۰ هزار نفر به ویروس مبتلا شده‌اند و و حداقل ۷۰۷۷ نفر در اثر ابتلا به آن جان باخته‌اند.

© The Independent