استقلال، یک فصل نیمه‌کاره و چهار مدیرعامل

کاپیتان و سرمربی استقلال، مدیران را دروغگو و بی‌اثر می‌دانند

سه مدیر دیگر باشگاه استقلال مثل احمد سعادتمند، روز اول کار عکسی با جام‌های باشگاه گرفتند و روز آخر بدون عمل کردن به وعده‌ها کنار رفتند- عکس: باشگاه استقلال

باشگاه استقلال در فصل جاری با چهار مدیرعامل، رکوردی در آشفتگی و نابسامانی مدیریت را ثبت کرد. کاپیتان و سرمربی استقلال بارها به این مدیران تاخته‌اند، اما مدیرانی که شباهت بسیاری به هم دارند، یکی از پس دیگری روی صندلی مدیریت باشگاه استقلال می‌نشینند.

احمد سعادتمند، چهارمین مدیرعامل باشگاه استقلال در این فصل که حدود یک هفته پیش حکم مدیرعاملی باشگاه را از مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، دریافت کرد، از صبح امروز در باشگاه استقلال حاضر شد تا کار رسمی خود را آغاز کند. فرهاد مجیدی، سرمربی استقلال، درباره انتخاب سعادتمند به عنوان مدیرعامل گفت که او از مدیرانی است که بدون پشتوانه اقتصادی لازم و با تبلیغات و وعده‌های دروغ، فقط وقت استقلال را هدر می‌دهند.

این اولین بار نیست که سرمربی یا بازیکنان استقلال علیه مدیریت باشگاه موضع می‌گیرند. اگرچه این نوع موضع‌گیری‌ها هرگز از سوی مربیان و بازیکنان علیه تصمیمات هیات مدیره باشگاه مرسوم نیست، اما فوتبال ایران با مدیرانی اداره می‌شود که مقابل این موضع‌گیری‌ها پاسخی ندارند و سعی می‌کنند با تلطیف روابط، صاحب موقعیت‌هایی در فوتبال شوند. به یاد بیاوریم که وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال، چند ماه پیش امیرحسین فتحی، مدیرعامل وقت باشگاه را با واژه‌هایی مثل «تعطیل» (کنایه از بی‌تاثیر بودن نقش مدیرعامل در باشگاه) و «دروغگو» خطاب قرار داده بود. اما از فتحی، اولین مدیرعامل استقلال در فصل جاری تا سعادتمند، که آخرین مدیرعامل استقلال تا امروز در این فصل است، هیچ‌یک در مقابل این حرف‌های کاپیتان و سرمربی پاسخی ندارند و آنچه برای مدیران اهمیت دارد، حفظ موقعیت در میان انبوهی از اعتراض است.

باشگاه استقلال فصل را با مدیریت امیرحسین فتحی شروع کرد. فتحی اگرچه آندره‌آ استراماچونی را استخدام کرد، اما هرگز نتوانست با سرمربی ایتالیایی استقلال تعامل داشته باشد و رفتارهای فتحی با سرمربی و بی‌تعهد بودن باشگاه به قرارداد، سرانجام منجر به جدایی استراماچونی از استقلال شد؛ در حالی که استقلال با استراماچونی به صدر جدول رسیده بود. استراماچونی نیز بارها مدیران باشگاه استقلال را به دروغگویی متهم کرد. بعد از فتحی، استقلال سه مدیرعامل دیگر را تجربه کرد. اسماعیل خلیل‌زاده، که بدون یک روز تجربه مدیریت ورزشی، مدیریت باشگاه را بر عهده گرفت و علی فتح‌الله‌زاده، که او نیز با سر و صدای بسیار برای بار چندم مدیر باشگاه استقلال شد و وقتی حجم بدهی‌های باشگاه را دید، ترجیح داد به کارش در استقلال ادامه ندهد. پس از این وقایع، وزیر ورزش و جوانان، احمد سعادتمند را به عنوان مدیرعامل انتخاب کرد و سعادتمند نیز تجربه‌ای حرفه‌ای در مدیریت ورزش ندارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اعضای هیات مدیره باشگاه استقلال در این تصمیم‌گیری‌ها نقشی ندارند و این مدیران با نظر مستقیم وزیر ورزش و جوانان تغییر می‌کنند و حتی اساسنامه باشگاه مبنی بر این که هیات مدیره باید مدیرعامل را انتخاب کند، رعایت نمی‌شود و وزیر با ابلاغ حکم سرپرستی موقت، پست مدیریت را از مدیری به مدیر دیگر دست به دست می‌کند. انتخاب چهار مدیر در یک فصل که هنوز به دلیل شیوع ویروس کرونا نیمه‌کاره مانده است، بدون نیاز به توضیح واضحات، نشان می‌دهد که تصمیمات تا چه اندازه متزلزل هستند.

مدیرعامل جدید باشگاه استقلال به رغم انبوهی از بدهی‌های انباشته در باشگاه مسئولیت‌ها را پذیرفته است، چون می‌داند که او نیز می‌تواند بدون تعهد به مسئولیت‌هایش مثل مدیران پیشین کنار برود و در طول دوران مدیریتش، بدهی‌های بزرگ‌تری خلق کند. استقلال فرصت اندکی دارد تا بدهی‌های معوقه خود را به طلبکاران خارجی بپردازد، درصدی از قرارداد فصل جاری را به بازیکنان پرداخت کند، و البته منتظر رسیدن حکم‌های جدید فیفا علیه باشگاه استقلال باشد که اولین حکم تازه، احتمالا به شکایت استراماچونی علیه استقلال مربوط خواهد بود. استقلال، توانایی مالی پرداخت این بدهی‌ها را ندارد. اگرچه فوتبال در روزهای شیوع ویروس کرونا تعطیل است، اما جریان شکایت‌ها علیه استقلال تعطیل نیست و هر روز فرصت این باشگاه تنگ‌تر می‌شود و خطر محرومیت از پنجره نقل و انتقالات و حتی لغو مجوز حرفه‌ای باشگاه افزایش می‌یابد.

سعادتمند، از وینفرد شفر، سرمربی فصل گذشته استقلال، تا بازیکنان دیروز و امروز تیم را در فهرست طلبکاران می‌بیند و هر روز وعده می‌دهد که مشکلات را حل می‌کند. اما استقلال در این فصل سه مدیرعامل دیگر پیش از سعادتمند داشته است و آنها نیز هر روز حل تمام مشکلات باشگاه را وعده می‌دادند. مدیران دیگر استقلال نیز مثل سعادتمند در روز اول کار عکسی به یادگار با جام‌های تاریخ باشگاه استقلال گرفتند و روز آخر کار، بدون عمل کردن به وعده‌ها کنار رفتند.

وزیر ورزش و جوانان هرگز توضیح نمی‌دهد که چطور باشگاه‌های تحت کنترل وزارت ورزش را اداره می‌کند و چه آینده‌ای برای دو باشگاه استقلال و پرسپولیس متصور است. او البته یک پاسخ تکراری و نافرجام را همیشه به زبان می‌آورد: استقلال و پرسپولیس به زودی واگذار می‌شوند.

بیشتر از ورزش