موارد ابتلا به کرونا در جهان به مرز یک میلیون نفر نزدیک می‌شود

«در هفته گذشته، تعداد تلفات ناشی از کرونا بیش از دو برابر بوده است»

کادر پزشکی در حال حمل یک بیمار مبتلا به کووید-۱۹ در ایستگاه قطاری در پاریس. 
Thomas SAMSON / AFP

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید در روزهای آینده تعداد مبتلایان به ویروس کرونا از مرز یک میلیون نفر خواهد گذشت.

به گزارش دانشگاه جانز هاپکینز که روند کرونا را دنبال می‌کند، در ساعات صبح روز پنجشنبه، تعداد کسانی که آزمایش کرونای آن‌ها مثبت بوده است، بالغ بر ۹۳۷.۷۸۳ نفر، و تعداد تلفات ناشی از عوارض آن بیماری در سراسر جهان، به ۴۷.۲۶۱ نفر رسیده است.

گفته می‌شود که با توجه به کمبود «کیت»های آزمایش ابتلا به کرونا، و نیز موارد چشم‌گیری از ابتلا با عوارض خفیف و روش‌های شمارش تلفات، آمار واقعی ابتلا و مرگ و میر ناشی از کووید ۱۹ به مراتب بیش از این است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

دکتر تدروس ادهانوم گبریسوس، رئیس سازمان بهداشت جهانی، در مورد «سرعت قابل توجه» شمار ابتلا به کرونا در جهان «عمیقا نگران» است.

او روز چهارشنبه گفت: «در حالی که وارد چهارمین ماه پس از آغاز اپیدمی می‌شویم، از  سرعت گسترش عفونت در سطح جهان عمیقا نگرانم. در طول پنج هفته گذشته، ما شاهد شیوع سریع موارد ابتلا به کووید ۱۹ بوده‌ایم و این که تقریبا همه کشورها، همه قلمروها و نواحی را در بر گرفته است. در هفته گذشته، تعداد تلفات ناشی از کرونا بیش از دو برابر بوده است. ظرف چند روز آینده با یک میلیون مورد تایید شده کرونا و ۵۰ هزار مورد مرگ رو‌به‌رو خواهیم بود.»

کشورهای اروپایی با تقاضای بی‌سابقه برای تخت‌‌های بیمارستانی و ملزومات درمانی مراقبت ویژه رو‌به‌رو هستند و اسپانیا، ایتالیا و بریتانیا، مجبور به ایجاد بیمارستان‌های صحرایی شده‌اند.

روز چهارشنبه، تعداد تلفات ناشی از کرونا در اسپانیا تنها ظرف ۲۴ ساعت به گونه‌ای بیسابقه از مرز۸۶۴ نفر گذشت و مجموع قربانیان کووید ۱۹ در آن کشور را به بیش از ۹ هزار نفر رساند. فرانسه نیز گزارش کرده است که از هنگام شیوه ویروس، بیش از ۴ هزار شهروند این کشور قربانی کرونا شده‌اند.

در ایتالیا، که آمار تلفات ناشی از کرونا تا کنون ۱۳.۱۵۵ نفر بوده است، غسالخانه‌ها با تراکم شدید اجساد رو‌به‌رویند و تابوت‌ها در کلیساها انباشته می‌شود. در عین حال، مقامات ایتالیا می‌گویند که روند ابتلا به بیماری از روز سه شنبه و در پی سه هفته قرنطینه عمومی، آهسته شده است.

در این میان، روز چهارشنبه دانشمندان گفتند احتمال دارد ویروس به وسیله افراد سالمی که هیچگونه عارضه کرونا ندارند، نیز به دیگران منتقل شود. به دنبال آن، دولت آمریکا ضمن انتشار راهنمای جدیدی، هشدار داده است که هر کس که در معرض ویروس کرونا قرار گرفته باشد، یک عامل سرایت بالقوه است.

مجموع تلفات کرونا در آمریکا ۵۱۳۸ نفر است که ۸۸۴ نفر آن‌ها در طول ۲۴ ساعت گذشته درگذشته‌اند. گفته می‌شود بیش از ۲۱۶ هزار آمریکایی نیز به کووید ۱۹ آلوده شده‌اند. ایالات متحده پس از اسپانیا و ایتالیا –اما کمتر از چین - بیشترین تعداد تلفات کرونا را داشته است.

به دنبال تصمیم مقامات چین به قرنطینه کامل ایالت هوبی، مرکز شیوع کرونا، بسیاری از کشورها چین را الگوی واکنش به کووید ۱۹ قرر داده‌اند. پکن می‌گوید که آن اقدامات بازدارنده موفقیت‌آمیز بوده است و اکنون تقریبا کلیه موارد ابتلا به کووید ۱۹، از خارج از چین منشاء می‌گیرد.

همچنان که کشورهای جهان گرم مبارزه با ویروس کرونا هستند، سازمان بهداشت جهانی می‌گوید که اولویت باید به کادر پزشکی خط مقدم داده شود و پوشش‌های حفاظتی، از جمله ماسک‌های طبی صورت و دستگاه‌های کمک تنفسی در اختیار آن‌ها گذاشته شود.

دکتر گبریسوس می‌گوید:«به همین دلیل است که ما به همکاری با دولت‌ها و کارخانه‌ها برای افزایش تولید و توزیع تجهیزات ایمنی فردی از جمله ماسک صورت، ادامه می‌دهیم.»

او همچنین از جامعه بین‌المللی خواست تا در جهت حمایت از کشورهای درحال توسعه، تسهیلاتی در شرایط بازپرداخت قروض آن‌ها درنظر گیرند تا «به آن‌ها امکان دهند که از مردمشان مراقبت کنند و اقتصادشان سقوط نکند.»

او ضمن تاکید بر نکات ابهام در مورد ویروس کرونا، افزود: «بیاید با فکر باز چیزها را بپذیریم و به با آنچه رخ می‌دهد اعتماد کنیم.»

© The Independent