آزادی طالبان در هاله ای از ابهام

بر خلاف انتظار زندانیان طالب روز پنجشنبه هم رها نشدند

عکس آرشیوی از آزادی زندانیان طالب از زندان پلچرخی کابل، ژانویه ۲۰۱۳- MASSOUD HOSSAINI / AFP

هیات سه نفره‌ طالبان روز سه‌شنبه وارد شهر کابل شد تا در رابطه با آزادی زندانیان طالب با نمایندگان دولت افغانستان وارد گفت‌و‌گو شوند. ولی با این که قرار بود تا نخستین گروه زندانیان طالبان روز پنجشنبه آزاد شوند، این وعده در روز پنجشنبه هم عملی نشد.

این گروه که در اول گفته می‌شد تحت رهبری مولوی ضیاالدین وارد کابل شده، بعدا مشخص شد که اعضای آن ملاعبدالفتاح‌، مولوی محمد اختر و مولوی محمد ابراهیم هستند.

هیات طالبان از روز سه شنبه گفت‌و‌گو های خود را با نمایندگان دولت افغانستان آغازکرده‌اند. هرچند رسانه‌ها روز چهارشنبه از احتمال آزادی صد نفر از طالبان خبر داده بودند، ولی شورای امنیت افغانستان می‌گوید این برنامه هنوز عملی نشده است. جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت افغانستان به ایندپندنت گفت که مسایل فنی برای «تثبیت زندانیان طالب» جهت آزادی هنوز تکمیل نشده است. به همین دلیل این گروه از زندانیان روز پنجشنبه آزاد نخواهند شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای فیصل احتمال آزادی این گروه از زندانیان طالب را در روز جمعه نیز تایید نکرد و گفت این موضوعی به تکمیل مراحل فنی آزادی این زندانیان بستگی خواهد داشت. در همین حال گروه طالبان عنوان کرده است که هیات تنها در مورد مسایل فنی با نمایندگان دولت افغانستان گفت‌و‌گو می‌کند. سهیل شاهین از سخنگویان گروه طالبان در قطر در توییتی گفته است که این هیات با دولت افغانستان روی مسایل فنی و تثبیت و تصدیق اعضای گروه طالبان گفت‌و‌گو می‌کند. به گفته سهیل شاهین، میزبان هیات سه نفری طالبان در حال حاضر سفارت قطر در کابل است و این هیات در سفارت قطر به سر می‌برد. همچنان به گفته سهیل شاهین نمایندگانی از صلیب سرخ جهانی نیز برای اجرای بعضی از برنامه‌ها در گفت‌و‌گو‌ها حضور دارند.

گفته می‌شود قرار است تا زندانیان طالبان به صلیب سرخ جهانی تحویل داده شوند. دلیل تاخیر در آزادی زندانیان طالب هرچند مسایل فنی گفته شده است، اما در واقع دولت افغانستان می‌خواهد تا افرادی را که آزاد می‌کند، در قدم نخست بر اساس ملاحظات سنی و سلامتی و با درنظر داشتن توان مقابله در مقابل ویروس کرونا‌، باشد. از سوی دیگر این افراد باید بیومتریک شوند و در قدم آخر باید تعهد کتبی برای خودداری از بازگشت به جنگ علیه دولت افغانستان بدهند. البته در کنار آن دولت افغانستان دوست دارد تا در قبال آزاد‌سازی زندانیان طالب، شاهد کاهش خشونت‌ها توسط طالبان باشد . موضوعی که تا هنوز عملی نشده است.

درخواست برای آتش بس

همزمان با نزدیک‌ شدن به زمان عملی کردن طرح آزاد‌سازی زندانیان طالب از سوی دولت افغانستان، درخواست‌ها برای آتش‌بس نیز بیشتر شده است. عادله راز نماینده دولت افغانستان در سازمان ملل متحد از دبیر کل این سازمان خواسته است تا با توجه به گسترش روافزون ویروس کرونا در افغانستان‌، طالبان به آتش بس تن دهد. پیش از این سازمان ملل متحد از تمام طرف‌های جنگ در جهان خواسته بود برای مبارزه بهتر با ویروس کرونا به آتش بس جهانی رو بیاورند.

مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز از طالبان درخواست کرده بود تا برای آغاز گفت‌و‌گو‌های میان افغانی خشونت‌ها را کاهش دهند. البته قبل از این اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان نیز از طالبان دعوت کرده بود تا به آتش بس رو بیاورند. ولی طالبان به هیچ کدام از این درخواست‌ها وقعی نگذاشته بودند.

به تازگی اما گروه طالبان اعلام کرده است که در مناطق تحت نفوذش اگر ویروس کرونا گسترش یابد، در این مناطق به جنگ با دولت افغانستان خاتمه خواهد داد. طالبان همچنان از نهاد‌های بین المللی درخواست کرده‌اند تا برای مبارزه با ویروس کرونا به مناطق تحت نفوذ این گروه آمده و کمک‌های بشردوستانه را برای مردم ارایه دهند. طالبان گفته‌اند که تامین امنیت تمامی افرادی که برای فعالیت‌های بشر دوستانه علیه ویروس کرونا به این مناطق بیایند‌، به عهده این گروه خواهد بود .

با این حال طالبان هنوز در مورد آتش‌بس عمومی در سراسر افغانستان به مقاصد بشر دوستانه تن نداده‌اند. اما گفته‌اند روی این مساله فکر می‌کنند.

بیشتر از