تداوم خشونت‌ها از سوی طالبان پذیرفتنی نیست

ایالات متحده آمریکا از طالبان می‌خواهد که خشونت‌ها را کاهش دهد

عکس آرشیوی از جشن طالبان در پیروزی مذاکرات با ایالات متحده - NOORULLAH SHIRZADA / AFP

ایالات متحده آمریکا، از طالبان می‌خواهد که خشونت‌ها را کاهش دهند و بر پایه توافق‌نامه‌ای که با آن کشور امضا کرده است، گام‌های عملی بردارند.

مایک پمپئو، وزیر خارجه ایالات متحده آمریکا، می‌گوید:«تداوم خشونت‌ها از سوی طالبان در افغانستان برای ما پذیرفتنی نیست. باید این گروه خشونت‌ها را کاهش دهد و بر پایه توافق‌نامه‌ای که با آمریکا امضاء کرده‌اند، عمل کنند.»

آقای پمپئو همچنین می‌گوید:« بر اساس توافق‌نامه صلح با آمریکا، طالبان باید خشونت‌ها در افغانستان را هر چه زوتر کاهش دهند و تعهدات واقعی خود را برای پیشرفت در مسیری که به آغاز مذاکرات صلح بین‌افغانی منجر شود، نشان دهند. ما چنین انتظاری را بر بنیان توافق‌نامه از این گروه داریم.»

در توافق‌نامه صلحی که بین طالبان و آمریکا در دوحه قطر به امضا رسید، طالبان تعهد کردند که خشونت‌ها را در افغانستان کاهش می‌دهند و به مناطق زندگی و عبور و مرور مردم غیرنظامی حمله نخواهند کرد. اما چند روز از امضای آن توافق‌نامه نگذشته بود که حملات جنگجویان آنان به نیروهای امنیتی در بیشتر استان‌های افغانستان آغاز شد و درگیری‌های با نظامیان افغان ادامه دارد و خشونت‌ها نیز از سوی آنان افزایش یافته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شدت گرفتن درگیری‌ها و خشونت‌ها از سوی گروه طالبان، دولت و مردم افغانستان، آمریکا و جامعه جهانی را نگران کرده است. این چندمین بار است که از طالبان خواسته می‌شود که به خشونت پایان دهند و  آتش‌بس اعلام کنند، اما این گروه نه تنها به این خواسته‌های دولت‌های افغانستان و آمریکا و جامعه جهانی توجه نکرده است، بلکه جنگ را شدت بخشیده و بر دامنه خشونت‌ها افزوده است.

محمد اشرف غنی احمدزی، رئیس جمهوری افغانستان، چندی پیش نیز یک بار دیگر از گروه طالبان خواست که «به گفته‌های علمای دینی گوش دهید، جنگ و یروانی را بس کنید و یک آتش‌بس سراسری اعلام کنید تا این کشور به صلح و ثبات دایمی برسد»، اما طالبان به آن درخواست نیز بی‌توجه ماندند و بیش از پیش به تداوم خشونت‌ها ادامه دادند.

اجمل هاشمی، کارشناس نظامی در کابل، تدوام جنگ و خشونت‌ها را از سوی طالبان نقش و هویت اصلی این گروه می‌داند و به ایندیپندنت فارسی می‌گوید: «متاسفانه کشتار، ویرانی، وحشت و افزایش خشونت‌ها وظیفه اصلی طالبان است و بدون این گونه رفتارهای زشت و نابودگر نمی‌توانند خود را در میدان سیاست مطرح کنند و از آمریکا و دولت افغانستان امتیاز بگیرند. طالبان جز کشتار و افزایش خشونت‌ها هیچ برنامه دیگری برای صلح، آبادی و آینده درخشان افغانستان ندارند و چیزی هم در أن زمینه‌ها نمی‌دانند. جنگ را وسیله کرده‌اند می‌خواهند به هدف خود که همانا احیای امارت اسلامی است، برسند.»

آقای هاشمی می‌افزاید: «جای تاسف است که آمریکا از این بی‌برنامگی، ضعف و غلامی این گروه آگاه است، اما در میدان عمل آن‌ها را قوی‌تر و با برنامه‌تر از دولت افغانستان نشان می‌دهند و اکنون تلاش دارند که برای‌شان اعتبار بیشتر جهانی نیز مهیا کند.»

سمیع بارکزی، دانش‌آموخته دانشکده حقوق، که اکنون به کار آزاد مشغول است، می‌گوید: «دوام خشونت‌ها از سوی گروه طالبان زیان‌های زیادی برای مردم افغانستان و دولت ما به وجود آورده است. ما هر لحظه منتظر اعلام پایان جنگ از طرف طالبان و یک آتش‌بس سراسری هستیم، اما متاسفانه تا کنون به این آرزو نرسیده‌ایم.»

آقای بارکزی، خطاب به گروه طالبان می‌گوید: «اگر واقعا افغان هستید و دل‌تان برای مردم افغانستان می‌‌سوزد و می‌خواهید که در نظام شریک شوید، باید نخست آتش‌بس اعلام کنید و با روند صلح همراه شوید تا جنگ، قتل و خون‌ریزی خاتمه یابد و مردم بتوانند چند روزی زندگی خود را در آرامش و صلح سپری کنند.»

این درخواست شهروندان و دولت افغانستان و ایالات متحده آمریکا از گروه طالبان برای کاهش خشونت‌ها و اعلام آتش‌بس سراسری در آن کشور در حالی همچنان تکرار می‌شود که قرار است به‌زودی هیاتی به‌نمایندگی از سوی دولت افغانستان با نمایندگان طالبان با هم از نزدیک دیدار و گفت‌وگو کنند.

بیشتر از