نقد صریح اوباما در پی شکست ترامپ در کنترل بحران کرونا

اوباما اقدامات ترامپ را با سیاست‌های انکارگرایانه او درباره مسائل زیست محیطی مقایسه کرد

آقای اوباما در پیامی توییتری نوشت: «ما شاهد پیامدهای بسیار وحشتناک عملکرد آنان هستیم که هشدارها در باره این اپیدمی را نادیده گرفتند. ما دیگر قادر به تحمل پیامدهای بیشتری از انکار محیط زیست نیستیم.» - Christof STACHE / AFP

 باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا، علناً عملکرد جانشین خود را در مواجهه با ویروس کرونا رد کرده و این اقدامات را با سیاست‌های انکارگرایانه او در باره مسائل زیست محیطی مقایسه کرده در حالی که آقای ترامپ برای کاهش استانداردهای مصرف سوخت، مصوب دولت باراک اوباما خیز برداشته است. 

دولت ترامپ سه شنبه گذشته اعلام کرد، استانداردهای سخت‌گیرانه مصرف سوخت را که توسط آقای اوباما برای مقابله با بحران زیست محیطی طراحی شده بود، کاهش خواهد داد.  

آقای اوباما در اظهار نظری کم سابقه با انتقاد از سیاست‌های ترامپ، که به کرات دولت او را بابت شکست در واکنش به ویروس کرونا مقصر دانسته، برخورد انکارگرایانه دونالد ترامپ با اپیدمی کرونا را با عملکرد او در قبال مسائل زیست محیطی مقایسه کرده است.   

آقای اوباما در پیامی توییتری نوشت: «ما شاهد پیامدهای بسیار وحشتناک عملکرد آنان هستیم که هشدارها در باره این اپیدمی را نادیده گرفتند. ما دیگر قادر به تحمل پیامدهای بیشتری از انکار محیط زیست نیستیم.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «همه ما، به ویژه جوانان باید خواستار عملکرد بهتر دولتمان در تمامی سطوح باشیم و در پاییز در انتخابات شرکت کنیم.» 

بر اساس تغییرات دولت ترامپ در قوانین ۲۰۱۲ میلادی، شرکت‌های خودروسازی آمریکا می‌توانند ماشین هایی با راندمان سوختی پایین‌تر تولید کنند. 

به این ترتیب، رونق اقتصاد سوخت به افزایش سالانه ۱.۵ درصدی راندمان انتشار گازهای دی اکسید کربن منجر خواهد شد. در حالی که براساس قانون ۲۰۱۲ این مقدار ۵ درصد بود. 

براساس تحلیل روزنامه نیویورک تایمز، بنا به تغییرات جدید در مقایسه با قوانین وضع شده توسط باراک اوباما، هر ماشین در طول حیات خود یک میلیارد تن گاز دی اکسید کربن تولید کرده و وارد جو می کند.  

طرح کاهش استانداردها توسط آقای ترامپ به نبردی قانونی منجر خواهد شد، بویژه آن که کالیفرنیا و ۲۲ ایالت دیگر خود را برای این چالش آماده می کنند. 

دمکرات ها در باره زمان اعمال این تغییرات اظهار نگرانی کرده اند که احتمالا اواخر فصل بهار اعمال خواهند شد. 

همزمان سناتور تام کیپر تغییرات جدید را موجب آلودگی بیشتر هوا دانسته و گفته است:‌ « این در شرایطی رخ می دهد که کشور ما بی وقفه تلاش می کند تا با این اپیدمی تنفسی مبارزه کند. بحرانی که تاثیرات آن با آلودگی هوا احتمالا افزایش می یابد.»

آقای کارپر تنها کسی نیست که با باراک اوباما همصدا شده تا بحران کرونا را با بحران زیست محیطی مقایسه کند. 

اوایل هفته جاری، پروفسور جم بندل، از دانشگاه کلبیما، به نشریه بلومبرگ گفت:‌ « تبعات ناگوار کووید- ۱۹ همچون پرده آخر نمایشی است از تهدید ناشی از شکست در تغییرات اقلیمی...این بحران نشان می دهد که سبک زندگی کنونی ما چقدر آسیب پذیر است.» 

انتظار می رود تغییرات آقای ترامپ، بازار تولیدکنندگان نفت را رونق دهد. او خود ادعا می کند که اعمال این تغییرات به نجات جان انسان ها، کاهش هزینه برای مصرف کنندگان و نیز حفظ محیط زیست منجر شود. 

آقای ترامپ در توییتی نوشت: «موتور خودروها روان تر می شود. تاثیر مثبت بر محیط زیست خواهد گذاشت! مدیران احمق!‌»

© The Independent