از آلودگی تمام نقاط تهران به کرونا تا تشویق کادر درمانی از پنجره‌های شهر

بزرگواری و رشادت کادرهای درمانی از چشم بسیاری از شهروندان ایرانی دور نمانده است

در سیزدهمین روز از سال جدید شمسی، هنوز هم حجم اخبار مربوط به شیوع ویروس کرونا بر تمامی مناسبات اجتماعی و نظم موجود در جامعه سایه افکنده است. اغراق نیست اگر بگوییم که در طول سال‌های گذشته، این اولین‌بار است که خیل عظیمی از جامعه ایرانی، به جای رفتن به دامن طبیعت ناچار به خانه‌نشینی شده‌اند. 

در این میان اما کادرهای پزشکی در سراسر ایران هم‌چون ماه‌های گذشته مشغول خدمت‌رسانی به شهروندان بودند و حتی خانه‌نشینی هم برای این شهروندان ممکن نبود. 

اغراق نیست اگر بگوییم که کادرهای پزشکی در ایران و در تمام کشورهای دنیا، امروز در صف اول مبارزه با ویروس عالم‌گیر کرونا هستند و بی‌تلاش شبانه‌روزی آن‌ها، عبور از دالان تاریک این همه‌گیری میسر نمی‌شود. 

بزرگواری و رشادت کادرهای درمانی از چشم بسیاری از شهروندان ایرانی دور نمانده است و امروز، در شبکه‌های اجتماعی ویدیوهای زیادی منتشر شده است که نشان می‌دهد برخی از شهروندان تهران، مقرر کرده‌اند تا در ساعت هشت شب به ایوان‌ خانه‌ها و یا کنار پنجره‌ها بیایند و در حرکتی نمادین، کادر درمانی بیمارستان‌های شهر را تشویق کنند.

در هفته‌های گذشته خبرهای زیادی مبنی بر جان‌باختن تعداد زیادی از کادر پزشکی و درمانی کشور مخابره شد. بسیاری از این قربانیان، در بیمارستان «مسیح دانشوری» تهران مشغول به کار و یا بستری بودند. 

در استان گیلان نیز که از مراکز مهم شیوع ویروس کرونا در ایران بود، تعدادی از پرستاران و پزشکان بیمارستان‌های شهر در اثر بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کمبود لوازم و تجهیزات کافی برای کادر پزشکی جهت محافظت از سلامت خود در مواجهه با بیماران مبتلا به کرونا از یک سو، و بالا رفتن تعداد مراجعان به مراکز درمانی از سوی دیگر، چالش‌های اصلی کادر درمانی کشور در روزهای بحرانی کروناست؛ روزهایی که به گفته فرمانده ستاد عملیات مقابله با کرونا در تهران، به دلیلرفتار برخی از شهروندان پایتخت، تمام نقاط تهران آلوده به ویروس کرونا شده است. 

به گفته علی‌رضا زالی، «متاسفانه بی‌توجهی برخی از شهروندان موجب شد تا همه نقاط پایتخت آلوده شود و تمامیمناطق تهران در آلودگی به ویروس کرونا، همگن شده‌اند.»

گزارش‌های رسمی می‌گویند که حکایت دیگر شهرها و استان‌های ایران نیز چندان تفاوتی با پایتخت ندارد. هرچند کهحسن روحانی می‌گوید که با «سیر نزولی» ابتلا به کرونا در کشور مواجهیم، هم‌زمان وزارت بهداشت اعلام کردهاست که از دیروز، حدود سه هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا شناسایی شده است و نزدیک به ۱۴۰ نفر همجان خود را از دست داده‌اند. 

به‌نظر می‌رسد که دولت حسن روحانی اصرار دارد تا شرایط را تحت کنترل نشان دهد و با رسیدن به ۲۰ فروردین‌ماه، قوانین سخت‌گیرانه «فاصله‌گذاری اجتماعی» را تعدیل کند. حتی اگر هشدارهایی جدی هم نسبت به ازسرگیری شیوع ویروس در ماه های آینده به گوش برسد، بعید است که اعمال این قوانین از سوی دولت تمدید شود.

امروز، سعید نمکی، وزیر بهداشت، با اشاره به پایان احتمالی طرح «فاصله‌گذاری اجتماعی» در تاریخ ۲۰ فروردین‌ماه، گفت: «ما گام دومی را به نام فاصله‌گذاری هوشمند در نظر داریم که طی آن برای بازگردانیکسب و کارها، برخی از مراکز علمی و فرهنگی که باید دوباره بازگشایی شود، و مراکز مذهبی، تلاش کنیم.»

به‌نظر می‌رسد که نه تنها دولت مشتاق است تا برای پیشگیری از پیچیده‌تر شدن بحران‌های موجود اقتصادی، برخی کسب‌وکارها در وضعیت فعلی دوباره از سر گرفته شود، بلکه برخی از نیروهای مخالف با تعطیلیاماکن مذهبی در ایران هم فشارهای زیادی برای بازگشایی این اماکن به دولت وارد می‌کنند.

بیشتر از