کرونا ممکن است سبب شورش جوانان علیه دولت و سالمندان شود

اگر قرنطینه خانگی به درازا بکشد، خطر «شورش جوانان» در کمین دولت است

جوانان می‌پرسند که چرا آینده‌شان فدای افزایش طول عمر جمعیت سالمند شده است- REUTERS/Lee Smith

یک مدیر سابق بانک انگلیس هشدار داد اگر قرنطینه و مقررات نگه داشتن مردم در خانه‌ها به درازا بکشد، خطر شورش جوانانی که از بحران ویروس کرونا آسیب دیده‌اند دولت بریتانیا را تهدید می‌کند. 

مروین کینگ که در جریان بحران مالی ۲۰۰۸ بانک انگلیس را مدیریت می‌کرد، گفت وزیران باید یک استراتژی جایگزین را درباره نحوه بازگرداندن محدودیت‌های سختگیرانه بر زندگی عادی در نظر بگیرند تا در زمان پایان همه‌گیری، اقتصاد را نجات دهد. 

لرد کینگ گفت، جوانان می‌پرسند که چرا آینده‌شان «فدای کمک به طول عمر جمعیت سالمند شده است.» 

سر پتریک ولنس، مشاور علمی دولت، گفته است که تدابیر سختگیرانه‌ برای در خانه نگاه داشتن افراد که هفته گذشته اعمال شد، «تاثیر چشمگیری» در کاهش انتشار بیماری دارد. 

اما وزیران درباره پایان زودهنگام قرنطینه نگرانند. دکتر جنی هریس، معاون بخش پزشکی، گفت اگر مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی زودتر از زمان لازم تسهیل شود، «تمامی تلاش‌هامان بر باد می‌رود»، او هشدار داد که بازگشت بریتانیا به شرایط زندگی کاملا عادی شش ماه طول می‌کشد. 

او در سمیناری درباره بحران ویروس کرونا گفت:‌ «این که بتوانیم این تعطیلی را ماه‌ها و ماه‌ها و تا به آخر مطابق نحوه رفتار و میزان گسترش ویروس حفظ کنیم، غیرواقع‌گرایانه است.»‌

لرد کینگ گفت:‌ «فکر می‌کنم دولت به یک استراتژی خروج نیاز دارد که تدریجی باشد و شاید بتواند راه‌هایی را امتحان کند که طبق آنها کسانی که ویروس گرفته‌اند، بتوانند یه فعالیت جمعی برگردند، سفر کنند و به سر کار بروند.»‌

او گفت نگران هستم که اگر تعطیلی را زیادی طول بدهیم، علیه آن شورش خواهد شد، چرا که جوانان بسیاری خواهند گفت، «نسل جوان طی ۲۰ سال گذشته رنج زیادی کشیده است. چرا آینده ما فدای کمک به طول عمر افراد سالمند می‌شود که در هر صورت، امید به زندگی‌شان چندان بالا نیست؟» 

لرد کینگ همچنین دولت را به درس گرفتن از این بحران و اطمینان از این که اقتصاد بریتانیا برای مقابله با همه‌گیری‌های دیگر «ظرفیت ذخیره بزرگتر» داشته باشد، ترغیب کرد. 

نیک مک‌فیرسون، وزیر سابق خزانه‌داری، گفت که دولت باید طرحی جامع برای مواجهه با این دست بیماری‌ها در آینده داشته باشد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

لرد مک‌فیرسون گفت:‌ «نمی‌شود تا ابد در قرنطینه ماند. به زمان جنگ فکر می‌کنم، و البته استعاره جنگ را با احتیاط به کار می‌برم... امیدوارم دولت فعالانه به فکر نحوه بازپرداخت هزینه‌های این بحران باشد، و این که چطور پس از این بحران قوی‌تر ظاهر شویم.» 

او گفت:‌ «در حال حاضر مسئله حیاتی ایجاد توازن میان مالیات، وام، و حق چاپ اسکناس است. لازم نیست که بر احتیاط درباره چاپ بیش از حد پول تاکید کنم، اما نکته مهم داشتن یک نقشه معتبر است.» 

او گفت که مالیات‌های جدید باید مورد بازنگری قرار گیرد، و به اصلاحات مربوط به مالیات ملک در ایرلند طی بحران مالی اشاره کرد. 

لرد مک‌فیرسون گفت: «البته که باید بر کوتاه‌مدت تمرکز داشته باشیم، اما سایه این بحران بالقوه بزرگتر است و ما باید اطمینان حاصل کنیم که کشور از این بحران با وضعیت مالی عمومی نسبتا سالمی عبور می‌کند.» 

 الیستر دارلینگ، از مدیران سابق حزب کارگر، گفت مقایسه میان ویروس کرونا و بحران مالی «ارزش چندانی ندارد»، چرا که دولت می‌دانست برای حل مشکل چه باید بکند. 

او گفت:‌ «مشکلی که امروز داریم کاملا متفاوت است. مشخص است که ما سوار بر این مشکل نیستیم.»

لرد دارلینگ گفت، تا زمانی که بریتانیا با انجام آزمایش ویروس سرعتش را تنظیم نکند، «همواره لنگ خواهد زد.» 

پیشتر، ریشی سوناک، از مسئولان ارشد دولت، از اختصاص بسته‌های حمایتی بی‌سابقه برای کسب‌وکارها و کارفرمایان و کارگران خبر داده بود، از جمله وام‌های دولتی و تدابیر امنیت شغلی که طی آن دولت برای پیشگیری از تعدیل نیروی گسترده، حقوق کارمندان را پرداخت می‌کند.

با این حال، تاخیر در اجرای سیاست حمایتی برای افرادی که شغل آزاد دارند و وجود نارسایی‌هایی در حمایت از کارگران، موجب انتقادات گسترده شده است. 

© The Independent

بیشتر از جهان