آمریکایی‌ها در مدیریت بحران کرونا به ترامپ بیش از بایدن اعتماد دارند

نتیجه سه نظرسنجی حاکی از رضایت نسبی از عملکرد ترامپ است

۵۲ درصد آمریکایی‌ها به مدیریت اقتصادی ترامپ اطمینان دارند -Michael loccisano/ Getty Images via AFP

دونالد ترامپ در یک مصاحبه تلویزیونی ۵۶ دقیقه‌ای که روز دوشنبه برگزار شد، هفت بار تاکید کرد که او کار خارق العاده‌ای در واکنش به شیوع ویروس کرونا انجام داده است.   

نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که بیشتر آمریکایی‌ها با این ادعا موافقند؛ هرچند همین نظرسنجی‌ها بیانگر وضعیت قبیله‌ای در سیاست کشور هستند.

پس از نشان دادن چهره‌ای دولتمردانه از خود در هفته‌های گذشته،‌ آقای ترامپ این بار  با چابکی بیشتر همراه با پیامی متکبرانه در خصوص واکنش دولتش به اپیمی ویروس کرونا وارد کارزار انتخاباتی شده است.

در حالی که شمار جان‌باختگان در اثر ابتلا به ویروس کرونا در سراسر آمریکا روبه افزایش است، او باردیگر رزم‌جویانه، رقبای سیاسی خود را نشانه رفته است.

آقای ترامپ با صدایی بلند و پرانرژي که بیانگر هیجان‌زده شدن اوست، گفت:‌ « ما کارهای عظیمی انجام داده‌ایم.»

او ضمن رد درخواست‌های فرمانداران مبنی بر ضرورت تلاش دولت فدرال برای تامین تجهیزات و امکانات پزشکی مورد نیاز ایالت‌های بحران‌زده، گفت:‌ «شما می‌دانید که ما کار بزرگی کرده‌ایم.»‌

دونالد ترامپ (در انتقادی ضمنی از تقاضا برای دستگاه‌های کمک تنفسی بیشتر) افزود:‌‌«حالا هی داریم دستگاه‌های کمک تنفسی بیشتری می‌گیریم. آن‌وقت این بحران که تمام شود، (لابد) آنها را می‌فروشیم. دستگاه‌های ونتیلیتور را (لابد) به قیمت هر قطعه یک دلار خواهیم فروخت.»

او بدون ارایه شواهدی در باره بازار دستگاه‌های تنفسی پس از عبوراز بحران کرونا، گفت:‌«‌ ما کلی دستگاه اضافی خواهیم داشت.»

سه نظرسنجی انجام شده در روزهای اخیر نشان می‌دهد که اکثر مردم آمریکا معتقدند آقای ترامپ و تیم او در قبال ویروس کرونا، محکم و استوار عمل کرده است.

براساس نظرسنجی شبکه فاکس نیوز که روز ۲۴ مارس تکمیل شده است، ۵۱ درصد شرکت کنندگان از مدیریت بحران آقای ترامپ حمایت کرده‌اند. تعداد زیادی از آنها، یعنی ۵۵ درصدشان، واکنش دولت فدرال را مورد تایید قرار داده‌اند.

براساس همین نظرسنجی ، جو بایدن، معاون رئیس جمهوری سابق آمریکا و نامزد احتمالی حزب دمکرات، با اختلاف ۹ درصد آرا از اقای ترامپ پیشی گرفته است. یعنی آقای بایدن ۴۹ درصد و آقای ترامپ ۴۰ درصد از آرا را از آن خود کرده‌اند.

با این حال، چند نظرسنجی انجام شده در هفته‌های اخیر با اشاره به رقابتی تنگاتنگ میان دو نامزد انتخاباتی، حکایت از آن دارد که آقای ترامپ به شدت به انتخابات آینده فکر می‌کند.

رئیس جمهوری حتی بدون آن که سوالی در باره جو بایدن از او پرسیده شود،‌ به رقیب خود می‌تازد.

او دوشنبه گذشته به شبکه فاکس نیوز گفت که دولت فدرال تحت رهبری او«به مراتب بیش از دیگران کار کرده است.»

آقای ترامپ افزود:‌ «منظورم این است که اگر “جو خواب‌آلود” (کنایه از جو بایدن) تصدی امور را بر عهده داشت، حتی نمی‌دانست که اکنون در کشور چه می‌گذرد. شما این را می‌دانید و هر کس دیگر هم می‌داند. ما این مسولیت را عهده‌دار شدیم و کار خارق‌العاده‌ای انجام داده‌ایم. »

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای ترامپ ماه‌ها اظهار داشته است که آقای بایدن ۷۷ ساله، که چهار سال مسن تر از اوست، برای تصدی امور بیش از حد پیر، و از نظر روانی ضعیف است و نمی‌تواند فرماندهی کل قوا را به عهده بگیرد. هر چند، هیج مدرک پزشکی برای اثبات این ادعا ارایه نکرده است.

نظرسنجی مشترک نشریه واشنگتن پست و شبکه ای بی سی نیز حکایت از آن دارد که شهروندان آمریکایی (۴۷ درصد به ۴۳ درصد)‌ به مدیریت بحران ویروس کرونا توسط دونالد ترامپ بیش از  جو بایدن اعتماد دارند.

طبق این نظرسنجی، در امر مدیریت اقتصادی کشور، با فاصله‌ای ۱۰ درصدی  (۵۲ به ۴۲ درصد)، عده بیشتری از آمریکایی‌ها به توانایی رئیس جمهوری فعلی نسبت به جو بایدن اعتماد دارند.

اما در بحث مدیریت حوزه کلیدی و پچیده بهداشت و درمان،‌ ۵۱ درصد شرکت کنندگان در نظرسنجی به آقای بایدن و ۴۱ درصد به آقای ترامپ رای داده‌اند.

یک نظرسنجی دیگر توسط شرکت « مارکتینگ ریسرچ گروپ»، در حوزه نوسانی میشیگان، نشان میدهد که آقای بایدن با اختلاف سه درصدی ( ۴۴ درصد به ۴۱ درصد)‌ از دونالد ترامپ جلوتر است.

به گفته جنل لئونارد، رییس ام آر جی، نظرسنجی‌های انجام شده هفت ماه قبل از انتخابات، نشان می‌دهد که رقابت‌های انتخاباتی ۲۰۲۰« به گونه‌ای شکل می‌گیرد که انتخابات آتی احتمالا تکرار انتخابات سال ۲۰۱۶ باشد.»

این بدان معناست که رای‌دهندگان مستقل،‌ به‌ویژه در تعداد انگشت‌شماری از حوزه‌های نبرد رقابتی، نقش کلیدی خواهند داشت.

این در حالی‌ست که نتایج یک نظرسنجی دیگر که هفته پیش انجام شده است، حکایت از آن دارد که اکثریت رای‌دهندگان مستقل از مدیریت بحران دونالد ترامپ حمایت می‌کنند.

به گفته آقای لئونارد، هیچ یک از نامزدهای رقیب شخصا محبوبیتی ندارند و برای هر یک از آنها، حمایت‌های حزبی شکل گرفته است.

او افزود:‌«۲۵ درصد رای‌دهندگان مستقل هنوز تصمیم نهایی خود را نگرفته‌اند، یا به کاندیدای حزب سومی رای خواهند داد. هر کس رای این افراد را به چنگ آورد، احتمالا پیروز انتخابات ماه نوامبر خواهد بود.»

© The Independent