بحران کرونا؛ چالش‌های بیشتر جانسون برای تمدید دوره انتقالی برگزیت

اقتصاد بریتانیا به خاطر بحران کووید-۱۹ با «مشکلات مضاعفی» رو‌به‌روست

نظر سنجی‌ها می‌گوید دو سوم مردم بریتانیا (۶۴ درصد) خواهان آنند که دولت دوره انتقالی برگزیت را تمدید کند - REUTERS/Henry Nicholls/File Photo

در حالی که کشورهای جهان درگیر مبارزه با اپیدمی کرونا هستند، بوریس جانسون با فشارهای تازه‌ای برای به تعویق انداختن پایان دوره انتقالی خروج از اتحادیه اروپا رو‌به‌رو شده است. 

نمایندگان بزرگترین گروه پارلمانی اروپا هشدار داده‌اند که اقتصاد بریتانیا به خاطر بحران کووید-۱۹ با «مشکلات مضاعفی» رو‌به‌روست که اگر نخست وزیر همچنان بر ضرب‌العجل ۳۱ دسامبر پافشاری کند، ممکن است به خروج بدون توافق این کشور از اتحادیه منجر شود. 

حزب راست میانه مردم (ای پی پی) هشدار داده است که با توجه به تنگ بودن مهلت توافق بازرگانی میان بریتانیا و اتحادیه اروپا، تمدید دوره انتقالی برگزیت «تنها اقدام مسئولانه» است.

دفتر نخست وزیری بریتانیا در واکنش، ضمن رد این پیشنهاد گفته است که به دنبال تصویب لایحه خروج از اتحادیه اروپا توسط پارلمان بریتانیا در اوایل سال جاری، تاریخ اتمام دوره انتقالی برگزیت «در قانون بریتانیا درج شده» است. 

اما گفت‌وگوهای میان بریتانیا و اتحادیه اروپا با ابتلای مذاکره‌کنندگان ارشد هردو تیم به ویروس کرونا و نیز تغییر وظایف مقامات مسئول به أمور مربوط به این همه‌گیری، متوقف شده است.

نتیجه نظرخواهی‌هایی که توسط موسسه «فوکال دیتا» انجام شده است، نشان می‌دهد که دو سوم مردم بریتانیا (۶۴ درصد) خواهان آنند که دولت دوره انتقالی برگزیت را تمدید کند. 

کریستف هَنسِن، نماینده و مذاکره‌کننده در کمیته تجارتی پارلمان اروپا، می‌گوید: «تحت این شرایط خارق‌العاده، نمی‌توانم تصور کنم که چگونه دولت بریتانیا ممکن است خود را در مقام رویارویی با دو مشکل مضاعف اپیدمی کرونا و خروج از بازار مشترک اروپا قرار دهد که چه توافقی حاصل شود چه نشود، به این اختلالات خواهد افزود.» 

«تنها می‌توانم امیدوار باشم که عقل سلیم و منطق بر ایدئولوژی پیروز شود. تمدید دوره انتقالی تنها اقدام مسئولانه است.»

دیوید مک الیستر، نماینده آلمان و دبیر گروه هماهنگ کننده بریتانیا در پارلمان اروپا، می‌گوید اتحادیه اروپا آماده است تا دوره انتقالی برگزیت را تمدید کند، اما «اکنون توپ به روشنی در زمین بریتانیاست» (تصمیم با دولت بریتانیاست.)

او افزود: «دولت بریتانیا باید رسما تقاضای تمدید (دوره انتقالی) را تسلیم اتحادیه اروپا کند. تاکنون، بریتانیا به طور مداوم با این گزینه مخالفت کرده است.»

«تحت شرایط فعلی، لندن باید با دقت نظر تمدید (دوره انتقالی را) مورد بررسی مجدد قرار دهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این میان، سخنگوی رسمی نخست وزیر بریتانیا در پاسخ به این سوال که آیا این کشور خواهان تمدید (دوره انتقالی) خواهد شد یا نه، گفت: «دوره انتقالی در روز ۳۱ ماه دسامبر تمام می‌شود. این در قانون بریتانیا درج شده است.»

سخنگوی آقای جانسون گفت، دفتر نخست وزیری هیچ هیاتی را از اتحادیه اروپا برای مذاکره در مورد تمدید دوره انتقالی نپذیرفته است.

این اظهارات در حالی منتشر شده است که مایکل گوو، وزیر کابینه بریتانیا، قرار بود در یک تماس ویدیویی با ماروش شوکوویچ، معاون کمیسیون اروپا، در مورد اجرای توافق خروج این کشور از اتحادیه، گفت‌وگو کند.

© The Independent