عواقب انتشار شایعه انتقال ویروس کرونا از حیوان به انسان

برخی شهروندان در مصر حیوانات خانگی خود را کشتند

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید هیچ مدرکی انتقال کرونا از حیوان به انسان را ثابت نمی‌کند-NOEL CELIS / AFP

به دنبال پخش شدن شایعاتی مبنی بر این که حیوانات خانگی می‌توانند ویروس کرونا را منتقل و منتشر کنند، از مردم مصر درخواست شد حیوانات خود را رها نکنند. 

هرچند سازمان بهداشت جهانی تاکید کرده است که «هیچ مدرکی» نیست که ثابت کند سگ و گربه می‌توانند آلوده شوند، گزارش‌ها حاکی است که مسئولان در شماری از کشورها، در چارچوب تلاش برای مهار انتشار کووید-۱۹، حیوانات را می‌کشند. 

به نوشته نشریه «کایرو سین» در مصر، بسیاری از مردم همزمان با اعمال مقررات ماندن در خانه، حیواناتشان را کشته یا رها کرده‌اند. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

 در واکنش، گروهی از چهره‌های مشهور و محبوب مصری با انتشار یک کلیپ ویدیویی، دارندگان حیوانات خانگی را به مراقبت عادی از حیواناتشان ترغیب می‌کنند. 

این گروه می‌گویند: «سگ‌ها و گربه‌ها ویروس کرونا را منتقل نمی‌کنند. این حرف من نیست، حرف سازمان بهداشت جهانی است.»‌

تارا عماد، انگی وجدان، و ملک بداوی، از جمله چهره‌های مشهور و محبوبی هستند که در این کلیپ ویدیویی حضور دارند. 

چندین سازمان بهداشت بین‌المللی نیز توصیه سازمان بهداشت جهانی را تکرار کرده‌‌اند و گفته‌اند که حیوانات خانگی قادر به انتقال ویروس و یا ابتلا به آن شبیه به انسان‌ها، نیستند. 

سازمان جهانی سلامت حیوانات گفته است:‌ «بنابراین، اقدامات علیه حیوانات خانگی که ممکن است سلامتشان را به خطر اندازد، توجیهی ندارد.» 

گفته می‌شود که ویروس کرونا در ابتدا یا از طریق خفاش و یا از طریق نوعی مورچه‌خوار به انسان انتقال یافته است، اما هنوز مشخص نیست که این فرایند چطور صورت گرفته است و هیچ سابقه ثبت‌شده‌ای از این که فردی از حیوان خانگی‌اش به ویروس مبتلا شده باشد، در دست نیست.

اما به گفته مسئولان، در ماه فوریه جواب آزمایش ویروس کرونا در مورد یک سگ خانگی در هنگ کنگ «مثبت خفیف» اعلام شد. 

در مصر، چهره‌های معروف و محبوب حیوان‌دوست در مقابله با بی‌رحمی علیه حیوانات وارد عمل شده‌اند و از مردم خواسته‌اند تا در واکنش به شایعه انتقال ویروس از حیوانات خانگی به انسان، باوری که از سوی سازمان بهداشت جهانی رد شده است، حیوانات خود را رها نکنند. 

وزارت کشاورزی، شیلات و حفظ منابع در هنگ‌کنگ، تایید کرد که آزمایش‌های مکرر نشان‌ داده است که آن سگ «نوع خفیفی» از ویروس را داشته است و احتمالا ویروس از انسان به این سگ‌ منتقل شده است. 

این سگ هیچ نشانه‌ای از بیماری بروز نداده است، اما صاحب او به کووید-۱۹ مبتلا شده است. 

در بریتانیا، وزارت محیط زیست، خوراک و مناسبات غیرشهری، گفت:‌ «هیچ دلیلی نداریم که نشان دهد ویروس کرونا در میان حیوانات خانگی یا دیگر حیوانات در این کشور در حال گردش باشد و هیچ شاهدی نداریم که بگوید حیوانات می‌توانند بیماری را به انسان منتقل کنند.» 

«در راستای توصیه‌های کلی در مقابله با ویروس کرونا، باید دست‌های خود را مرتب بشویید، از جمله قبل و بعد از تماس با حیوانات. »

© The Independent

بیشتر از زندگی