استقرار چهار سامانه دفاع موشکی پاتریوت در عراق

عین‌الاسد یکی از پایگاه‌هایی است که به سامانه پاتریوت مجهز شد

دو سامانه در عین‌الاسد و اربیل مستقر شده و دو سامانه دیگر در راه عراق است-DAVID FURST / AFP

در بحبوحه همه‌گیری کووید-۱۹ و خروج بخشی از نیروهای آمریکایی از پایگاه‌های خود در عراق، ایالات‌متحده سامانه‌های دفاعی پاتریوت را در دو پایگاه نظامی در اربیل و عین‌الاسد مستقر کرده و دو سامانه دیگر نیز در راه است. ایران در ۱۸ دی‌ماه در واکنش به کشته شدن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس، این پایگاه را هدف حمله‌های موشکی از پیش اعلام شده قرار داده بود.

خبرگزاری فرانسه به نقل از منابع آمریکایی و عراقی گزارش داده که این سامانه‌های پاتریوت برای حفاظت از پایگاه‌های نظامی در برابر حمله‌های موشکی بالستیک مستقر شده‌اند. در عین حال مقامات عراقی امیدوارند روند کاهش شمار نیروهای ائتلاف  از کشورشان، تاثیر استقرار این سامانه‌های دفاعی در عراق را برای ایران خنثی کرده و مانع واکنش تهران شود. 

یک دیپلمات غربی در این زمینه به خبرگزاری فرانسه گفت:«هدف از استقرار سامانه‌های پاتریوت حفاظت از نیروهای آمریکایی در زمانی است که تعداد آنها و همچنین تعداد پایگاه‌ها رو به کاهش است.»

گزارش‌ها حاکی از آن است که مذاکره برای استقرار این سامانه در پایگاه‌های نظامی نیروهای آمریکایی در عراق از دی‌ماه آغاز شده بود. در روزهای پس از حمله‌های موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عین‌الاسد. هرچند حمله‌ها از قبل با دولت عراق هماهنگ شده بود و نیروهای آمریکایی نیز در جریان حمله موشکی سپاه قرار داشتند، موج انفجار موجب شد ده‌ها نیروی آمریکایی با آسیب مغزی ملایم مواجه شوند. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا نیز بارها هشدار داده که آسیب وارد شدن به شهروندان آمریکایی را به هیچ وجه تحمل نخواهد کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

حمله‌های راکتی گروه‌های شبه‌نظامی که گفته می‌شود تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارند، از اواخر تابستان امسال در عراق و علیه نیروهای آمریکایی شدت گرفته و همچنان نیز ادامه دارد.

به گزارش این خبرگزاری فرانسوی، بغداد در مورد استقرار سامانه‌های پاتریوت ابراز نگرانی کرده است.

یکی از این سامانه‌ها هفته گذشته به عین‌الاسد رسیده و دیگری نیز در پایگاه نظامی اربل در منطقه کرد‌نشین عراق نصب شده است.

دو سامانه دیگر نیز از کویت راهی عراق خواهد شد.

اما مقامات بغداد بر این باورند که این اقدامات می‌تواند حساسیت جمهوری اسلامی را برانگیخته کند. آنها در عین حال ابراز امیدواری کردند که با کاهش شمار نیروهای آمریکایی در عراق، امکان مانور بیشتری برای عراق وجود داشته باشد. به این معنی که اثر استقرار سامانه‌های پاتریوت با کاهش شمار نیروهای آمریکایی برای ایران خنثی شود.

مقامات عراقی می‌گویند نمی‌خواهند خاک کشورشان به میدان جنگ نیابتی ایران و آمریکا تبدیل شود. اما در چند ماه اخیر و تا مدتی پس از کشته شدن قاسم سلیمانی، عراق عملا به صحنه درگیری غیر مستقیم تهران و واشینگتن تبدیل شده بود. دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا با طرح این ادعا که سلیمانی در حال برنامه‌ریزی برای حمله‌های گسترده علیه نیروهای آمریکایی بود، دستور هدف گرفتن او را صادر کرد.

پس از کشته شدن سلیمانی در ۱۳ دی‌ماه و واکنش موشکی سپاه در ۱۸ دی‌ماه، تنش‌ها به یکباره فروکش کرد اما حمله‌های راکتی نیروهای نیابتی همچنان ادامه دارد.

به گزارش میدل‌ایست‌آی، مقامات عراقی که در بهمن‌ماه با ژنرال کنث مک‌کنزی، فرمانده مرکز فرماندهی آمریکا، سنتکام، ملاقات کردند از او خواستند که برای پوشش استقرار سامانه‌های پاتریوت در عراق، شمار نیروهای آمریکایی مستقر در این کشور را کاهش دهند.

روز دوشنبه بخشی از نیروهای ائتلاف از موصل در شمال عراق خارج شدند. این چهارمین منطقه‌ای است که در یک ماه اخیر از حضور نیروهای ائتلاف خالی می‌شود.

مقامات نیروی ائتلاف تحت رهبری آمریکا می‌گویند هدف نهایی کمک به عراق برای مبارزه با نیروهای تندرو با شمار کمتری از نیروها و پایگاه‌های محدودتر است.

از سوی دیگر صدها نیروی آموزشی نیز به طور موقت از عراق خارج شده‌اند. فعالیت‌های نظامی آموزشی در عراق به دنبال شیوع کووید-۱۹ و جلوگیری از سرایت آن به نیروهای نظامی در عراق فعلا به حال تعلیق درآمده است.