فرماندار نیویورک:‌ مرگ ۲۵۳ نفر در ۲۴ ساعت در اثر کرونا

نرخ دو برابر شدن ابتلا به کرونا در نیویورک از دو روز به شش روز رسید

فرماندار نیویورک می‌گوید تا روز دوشنبه در ایالت نیویورک تست کرونای حدود  ۶۶ هزار و ۵۰۰ تن مثبت گزارش شده است- Eduardo Munoz Alvarez/Getty/AFP

اندرو کوئومو، فرماندار نیویورک روز دوشنبه در کنفرانس خبری روزانه خود با توضیح آخرین تحولات در خصوص شیوع ویروس کرونا با طرح این موضوع که «از روز اول ویروس از ما جلوتر بود» اعلام کرد تعداد تست‌ افراد در این ایالت‌ بسیار بیشتر از دیگر ایالت‌های آمریکا و حتی با توجه به جمعیت، از چین و کره‌جنوبی هم بیشتر است. 

به گفته آقای کوئومو، تنها روز یک‌شنبه ۱۴ هزار نفر تست شدند و هم اکنون در نیویورک ۶۶ هزار نفر مثبت گزارش شده‌اند. وی افزود اعداد همچنان بالا می‌روند. 

به گفته او هر کسی می گوید که این وضعیت فقط مختص نیویورک است، در انکار است چرا که هیچ آمریکایی‌ای نیست که از این ویروس در امان باشد:‌ «اتفاقی که در نیویورک می‌افتد، متفاوت با جاهای دیگر نیست. آن چیزی که در نیویورک می‌بینید در بقیه شهرهای آمریکا هم خواهید دید. امیدوارم ما درس‌هایی بگیریم از این ایالت که در بقیه نقاط آمریکا قابل استفاده باشد.»

تا روز دوشنبه در ایالت نیویورک ۶۶۴۹۷ مورد تست ویروس کرونای مثبت گزارش شده است و از این تعداد ۹۵۱۷ نفر در بیمارستان بستری شده‌اند و ۲۳۵۲ نفر در ای سی یو هستند. و ۴۲۰۴ نفر هم از بیمارستان‌ها مرخص شده‌اند. 

به گفته مقامات آمریکایی، افزایش تست‌ باعث می‌شود که امکان کنترل و مهار ویروس کرونا بیشتر شود چرا که با شناسایی افراد، از اینکه آنها این ویروس را به دیگران منتقل کنند جلوگیری می‌کنند. به همین جهت این امیدواری وجود دارد که طی هفته‌های آینده نیویورک، جزو اولین ایالت‌هایی باشد که از پیک یا نقطه بالایی منحنی ابتلا به ویروس کرونا عبور کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای کوئومو گفت ۱۲۱۸ نفر در نیویورک جان خود را از دست‌داده‌اند که ده برابر نیوجرسی، ایالت دومی است که با این مسئله مواجه است. تنها در عرض یک روز تعداد موارد مرگ از ۹۶۵ به ۱۲۱۸ رسیده که افزایش ۲۵۳ نفری را طی ۲۴ درصد نشان می‌دهد اگرچه دو برابر شدن هر دو روز اتفاق می افتاده اما الان نرخ دوبرابر شدن به شش روز رسیده است. 

او بار دیگر بر نیاز شهر به دستگاه‌های تنفس مصنوعی سخن گفت و افزود: «وضعیت به صورت دردآوری شفاف است. هیچ سوالی درباره این که ما چه باید انجام بدهیم وجود ندارد. دو ماموریت داریم. اول اینکه مردم باید مسئول باشند. آنها باید خانه بمانند. اگر خانه را ترک کنید، خودتان را در معرض خطر قرار می‌دهید و دیگران را در معرض خطر می‌دهید. من می‌دانم انزوا خسته‌کننده است ما خیلی بهتر از گزینه‌های دیگر است و از جاهایی که افراد زیادی در آنها هستند مثل پارک‌ها جلوگیری کنید.» 

او ماموریت بعدی را برنامه‌ریزی برای عبور از پیک‌منحنی ویروس کرونا با تلفات کمتر اعلام کرد. 

فرماندار نیویورک همچنین گفت که هر کاری که می‌توانستیم کردیم:‌ از خانه ماندن تا فاصله‌گیری اجتماعی همه برای اینکه بیمارستان‌ها توانایی پاسخ به نیازهای پزشکی را داشته باشند. 

او اعضای کادر پزشکی را با سربازان در زمان جنگ مقایسه کرد و گفت آنها در خط مقدم این جنگ هستند و در ادامه از کادر پزشکی در سراسر آمریکا خواست که فورا به نیویورک بیایند:‌ «ما برای پرستاران و دکترهایی که شیفت‌های ۱۲ ساعتی کار می‌کنند می خواهیم که همین الان به نیویورک بیایند. یک منحنی خواهد داشت و بعد جای دیگری در کشور با پیک منحنی کرونا مواجه خواهد شد، ما به شما کمک می‌کنیم.»

فرماندار نیویورک گفت پنجاه ایالت در این کشور برای تجهیزات و منابع با هم رقابت می‌کنند و موقعیتی ایجاد شده که صدها نفر برای یک تهیه یک چیز آن هم از یک تولید کننده که چین است برای خرید رقابت می‌کنند و برای همین  ونتالیتورها که ۲۵هزار دلار بوده در عرض دو هفته به ۵۰ هزار دلار رسیده است. او گفت که رقابت برای خرید این دستگاه‌های کمک تنفسی باعث افزایش قیمت شده است. 

روز یک‌شنبه ترامپ از درخواست تعداد زیاد برای ماسک در طی هفته‌های گذشته گلایه کرده بود و تلویحا بیمارستان‌ها را متهم کرد که ماسک‌ها را احتکار می‌کنند و خواستار بررسی آن شد. این در حالی است که افزایش درخواست برای ماسک به این دلیل است که تعداد مصرف شده توسط کادر پزشکی و افرادی که از ان استفاده می‌کنند بسیار بیشتر از شرایط عادی است و بخشی از تجهیزات حفاظتی شخصی نیز برای زمانی که تعداد موارد در بیمارستان‌ها افزایش چشمگیری خواهد داشت، نگهداری می‌شوند.

اندرو کوئومو درباره اظهارات ترامپ گفت: «چنین سخنانی در تضاد با برنامه‌ریزی است. اگر شما برنامه ریزی نمی‌کنید برای نقطه‌بالای استفاده از این وسایل، شما از برنامه‌ریزی عقب هستید. نمی‌توانید فقط برای امروز برنامه‌ریزی کنید.» او گفت جمع‌کردن تجهیزات حفاظت شخصی برای روزهای آینده باید برنامه ریزی شود و اظهارات ترامپ را اتهام غلط خواند. 

خیابان‌های شهر خلوت و مغازه‌ها تعطیل و چهره شهر بسیار با روزهای شلوغ و پر سروصدای‌ آن تفاوت بسیار زیادی دارد. شهروندان می‌گویند حتی بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر هم وضعیت این چنین وخیم نبود. چرا که در آن زمان حداقل مردم می‌توانستند دور هم جمع شوند و با یکدیگر صحبت کنند، در خیابان‌ها رانندگی کنند و به مکان‌های عمومی بروند. اما این واقعیتی است که هم اکنون شهر با آن مواجه است با توجه به اینکه هم خود ایالت و هم شهر نیویورک، یکی از بحرانی‌ترین نقاط در کل آمریکا به شمار می‌روند. 

بخش نگهداری جان‌باختگان در بیمارستان‌های بروکلین آنچنان پر است که برای نگهداری جسدها از یک یخچال سیار در خارج از بیمارستان برای نگهداری جسدها استفاده می‌شود. 

برخی از شبکه‌های تلویزیونی آمریکا مثل سی ان ان، لحظه به لحظه تعداد افراد مبتلا به ویروس کرونا و همچنین تعداد افراد جان‌باخته را به صورت دائمی در کنار صفحه مانیتور نمایش می‌دهند.