تلاش زندانیان داعشی برای فرار از زندان‌ سوریه

زندانیان توانستند کنترل یک طبقه از زندان را در دست بگیرند

زندانیان متهم به همکاری با داعش در زندان حسکه در شمال شرق سوریه، ۲۶ اکتبر ۲۰۱۹- FADEL SENNA / AFP

به گفته منابع نیروهای کرد، جنگجویان داعش که در زندانی در شمال شرقی سوریه در حبس بودند، با تخریب دیوارهای داخل زندان، کنترل یک طبقه کامل از زندان را در دست گرفتند و در صدد فرار برآمدند.

مقامات گروه موسوم به نیروهای دموکراتیک سوریه (اس دی پی) تحت رهبری کردها، می‌گویند که زندانیان داعش در روز یکشنبه دست به شورش زدند و با از جا کندن درهای داخل زندان و سوراخ کردن دیوار سلول‌هاشان در صدد فرار برآمدند، اما نیروهای دموکراتیک سوریه با استقرار افراد بیشتر، مجددا کنترل زندان را در دست گرفتند.

این زندان، ساختمان یک مدرسه سابق در ناحیه «غویران» استان «الحسكه» واقع در منطقه تحت کنترل کردها در شمال سوریه است که گفته می‌شود تعداد ۵ هزار زندانی را که ترکیبی از شهروندان سوریه و گروه‌های خارجی هستند، در خود جای داده است.

تابعیت زندانیانی که قصد فرار از زندان را داشتند، روشن نیست. 

آژانس خبری «نورت پرس» که سکوی رسانه‌ای نواحی تحت مدیریت کردهاست، در ابتدا به نقل از یک مقام امنیتی خبر داد که دستکم چهار زندانی داعش از حبس گریخته‌اند. نیروهای دموکراتیک سوریه هم تایید کردند که برخی از زندانیان موفق به فرار شده‌اند، اما کمی بعد، مروان قامیشلو، یکی از فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه، به ایندیپندنت گفت که واحدهای ضد تروریسم محوطه زندان را محاصره کرده است و هیچ یک از زندانیان فرار نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او گفت: «نیروهای امنیتی و افراد نیروهای دموکراتیک سوریه همچنان به گونه‌ای گسترده، محل را محاصره کرده‌اند، اما شورشیان هنوز یکی از طبقات زندان را در کنترل خود دارند.»

او افزود: «این نخستین باری نیست که در این زندان شورش شده، اما بی‌تردید بزرگترین آن است.»

قامیشلو گفت، تصور نمی‌کند که تقاضاهای زندانیان ارتباطی با شیوع بیماری کرونا داشته باشد. او افزود، نیروهای دموکراتیک سوریه برای حفظ کنترل بازداشتگاه‌های داعش در سراسر شمال کشور متحمل زحمات زیادی هستند.​

او گفت: «نگرانی عمده ما این است که با توجه به تعداد کثیر زندانیان و ظرفیت پایین نیروهای امنیتی، نتوانیم همه زندان‌ها را مدیریت کنیم.»

کمی بعد، مصطفی بالی، سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه، گفت که زندانیان درهای سلول‌هاشان را شکسته‌ بودند و حفره‌هایی دردیوارها ایجاد کرده بودند که در نتیجه آن توانستند کنترل طبقات تحتانی زندان را در دست گیرند. 

او افزود، اما هیچیک از زندانیان موفق به فرار نشد و نیروهای دموکراتیک سوریه کنترل زندان را پس گرفتند.

مقامات کُرد، مدیریت بیش از دوازده زندان را با ۱۰ هزار جنگجوی داعش، در سراسر ناحیه شمالی سوریه در دست دارند. 

در میان بازداشتیان، حدود دو هزار جنگجوی خارجی، از جمله ۸۰۰ اروپایی، قرار دارند.

سال گذشته، نیروهای تحت کنترل کردها که از طرف ائتلاف زیر رهبری آمریکا حمایت می‌شوند، با تصرف آخرین ناحیه تحت کنترل داعش در جنوب شرقی سوریه، علیه آن گروه اعلام پیروزی کردند.

از آن هنگام، مقامات کرد از کشورهای جهان خواسته‌اند که شهروندان تحت بازداشت خود را پس بگیرند. آن‌ها می‌گویند که از منابع لازم برای کنترل هزاران بازداشتی که در اردوگاه‌های موقت محبوسند، برخوردار نیستند.

در حال حاضر این نگرانی وجود دارد که اگر ویروس کرونا به جنوب شرقی سوریه برسد، قادر به متوقف کردن آن در بازداشتگاه‌ها و اردوگاه‌هایی که حامیان و خانواده‌های افراد داعش را در خود جای داده است، نخواهند بود.

بزرگترین این اردوگاه‌ها، ۷۰ هزار زن و کودک را در خود جای داده است که اغلب آن‌ها خارجی هستند.

© The Independent