کرونا در ایران؛ بیش از ۴۱ هزار ابتلا و بیش از ۲۷۰۰ مرگ

با ثبت ۱۸۶ فوت در یک روز، تعداد جان‌باختگان به ۲۷۵۷ تن رسید

کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، روز دوشنبه اعلام کرد که تا روز دوشنبه ۱۱ فروردین، «براساس معیارهای قطعی تشخیصی»، سه هزار و ۱۸۶ نفر به آمارهای افراد مبتلا به ویروس کرونا در ایران افزوده شده است و به این ترتیب آمارهای رسمی تعداد کل افراد مبتلا به این ویروس در کشور را ۴۱ هزار و ۴۹۵ نفر نشان می‌دهد. 

طی روزهای اول پس از اعلام شیوع ویروس کرونا در ایران، مقامات وزارت بهداشت، به صورت تفکیکی شمار افراد مبتلا شده را در استان‌های مختلف اعلام می‌کردند. اما این روند متوقف شد و وزارت بهداشت تنها به ارقام کلی نهایی اشاره می‌کند. 

به علاوه مشخص نیست که چه تعدادی از افراد در استان‌های مختلف آزمایش کرونا شده‌اند. به همین جهت، در سطح جهانی تردید‌های جدی نسبت به آمارهای اعلام شده توسط وزارت بهداشت در خصوص آمار افراد مبتلا به کرونا در ایران، و نیز افرادی که جان خود را از دست‌داد‌ه‌اند، وجود دارد. 

به گزارش ایسنا، براساس آمارهای وزارت بهداشت ایران، تا روز دوشنبه مجموعه افرادی که جان خود را به دلیل ابتلای به ویروس کرونا از دست داده‌اند با اضافه شدن ۱۱۷ نفر بین روز یکشنبه تا دوشنبه، به ۲۷۵۷ نفر رسیده است و ۳۵۱۱ نفر نیز در «وضعیت شدید این بیماری» قرار دارند. به گفته سخنگوی وزارت بهداشت تا کنون ۱۳ هزار و ۹۱۱ نفر از بیماران «بهبود یافته و ترخیص شده‌اند.»

سیاست‌های برای جلوگیری از «بیکاری گسترده»

همزمان علی ربیعی، سخنگوی دولت گفته است که «سیاست‌هایی برای جلوگیری از بیکاری گسترده» اتخاذ شده است. ربیعی گفت که با کمک نیروهای مسلح نقاهتگاه‌هایی جدیدی ایجاد شده است و «هم اکنون ۱۳ تخت خالی بیمارستانی» وجود دارد. به گفته آقای ربیعی، در تصمیمی جدید «بیش از ۱۲ هزار میلیارد تومان برای تقویت تجهیزات و دارو و موارد دیگر» اختصاص داده شده است. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سخنگوی دولت در خصوص سیاست‌های دولت برای جلوگیری از بیکاری شدید کارگران گفت:‌ «۷۵ هزار میلیارد تومان اعتبار با نرخ ۱۲ درصد برای حمایت از حفظ تولید و کارگران اختصاص دادیم. بیمه بیکاری را با اختصاص پنج هزار میلیارد تومان با هدف حفظ مشاغل تقویت کردیم. سعی شد به افرادی که تحت پوشش هیچ بیمه‌ای قرار ندارند بسته‌های حمایتی یا تسهیلات داده‌شود که بیش از هشت هزار میلیارد تومان اختصاص داده شد. اینها علاوه بر تصمیماتی بود که دولت در حوزه امهال دریافتی‌های خود در حوزه مالیات، بازپرداخت تسهیلات بانکی و موارد مشابه با وجود فشار بر درآمدهای بودجه‌ای اتخاذ کرد تا در یک دوره سه ماهه، تنفسی به بخش های آسیب دیده از اقتصاد داده باشد.»

در حالی که طی روزهای گذشته با انتشار فیلم‌هایی از سفرهای نوروزی و همچنین فضاهای عمومی در شهرهای مختلف در خصوص رعایت نکردن موضوع در خانه‌ ماندن و ازدحام افراد بدون پوشش‌های محافظتی انتقاداتی نسبت به اعمال مقررات سختگیرانه برای مبارزه با کرونا در ایران مطرح شده بود، ربیعی گفت که «هرجا نیاز به سخت‌گیری بیشتر باشد اعمال خواهیم کرد».

با این حال او گفت که «هم از جان مردم باید مواظبت کنیم و هم کاری کنیم که فاصله‌ها باعث شیوع و گسترش بیماری نشود هم باید از زندگی مردم محافظت کنیم و نگذاریم اقتصاد به زمین بخورد. اقتصاد دوران تحریم که به زمین بخورد بلند شدن آن سخت خواهد بود بنابراین ما هر دو را باید در کنار هم دنبال کنیم».

بیشتر از