نشانه‌های اولیه حاکی از کند شدن روند شیوع کرونا در بریتانیاست

احتمال دارد تا پنج درصد ساکنان لندن به ویروس کرونا آلوده شده باشند

زنی در حال ورزش روزانه در کنار رودخانه تامس در لندن.
Tolga AKMEN / AFP

در حالی که به مردم بریتانیا هشدار داده شده است که مقررات قرنطینه احتمالا تا شش ماه آینده تمدید خواهد شد، پرفسور نیل فرگوسن، استاد ویروس‌شناسی در دانشگاه امپریال لندن و از مشاوران ارشد دولت بریتانیا، گفته است به اعتقاد او در نتیجه قرنطینه، این «اپیدمی در حال حاضر در بریتانیا در حال کند شدن است.»

پرفسور فرگوسن به رادیوی ۴ بی بی سی گفت: «در بریتانیا شاهد نشانه‌های اولیه کند شدن (روند کووید-۱۹) هستیم، اما این شامل موارد تلفات جانی نمی‌شود چون مرگ و میر (ناشی از کرونا) نتیجه پیش از اعمال مقررات قرنطینه است.»

«اما اگر برای مثال به تعداد مراجعان مبتلا به بیمارستان‌ها نگاه کنیم، به نظر می‌رسد در حال حاضر اندکی از موارد آن کاسته شده است. هنوز سیر آن صعودی است و ممکن است همه روزه بر تعداد موارد ابتلا افزوده شود، اما شاخص این افزایش آهسته شده است.»

پرفسور فرگوسن گفت اپیدمی کرونا در نواحی مختلف به گونه‌ای متفاوت عمل می‌کند و احتمال دارد تا ۵ درصد ساکنان لندن به ویروس کرونا آلوده شده باشند.

او افزود: «کاملا روشن است که در کشور، اپیدمی در نواحی مختلف، در مراحلی متفاوت است. در مرکز لندن احتمالا میان ۳ تا ۵ درصد مردم به ویروس کرونا آلوده شده‌اند، یا شاید در برخی نواحی حتی بیشتر. در کل بریتانیا احتمالا ۲ تا ۳ درصد.»

او گفت امید می‌رود آزمایش پادتن خون کسانی که به ویروس آلوده شده‌اند (آزمایش کرونا) که در مراحل نهایی تولید است، تا روزهای آینده در اختیار مردم گذاشته شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیشتر، دکتر جنی هریس، معاون ارشدترین مقام پزشکی بریتانیا، هشدار داد که مقررات قرنطینه به مدت شش ماه برقرار خواهد بود، اما کشور در «قرنطینه کامل» نبوده و اقدامات حفظ فاصله اجتماعی به تدریج برداشته خواهد شد.

او ضمن اشاره به این که ازخودگذشتگی‌های مردم با لغو ناگهانی قرنطینه به باد خواهد رفت، گفت: «باید کنترل (روی شیوع بیماری) را حفظ کنیم. بعد امیدواریم بتوانیم به تدریج برخی از مقررات حفظ فاصله اجتماعی را برداشته و نهایتا به وضع عادی بازگردیم.» 

هلن وِیتلی، یکی از مدیران کل وزارت بهداشت بریتانیا نیز گفته است که این مقررات «یک ماراتون است نه یک جهش» (توضیح: مقررات قرنطینه تداوم دارد/ آهسته و پیوسته) اما ظرف دو تا سه هفته آینده تاثیر مقررات سختگیرانه کنونی مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت.

خانم ویتلی گفت مدیران این وزارتخانه در تلاش برای افزایش ظرفیت آزمایش کرونا روی کادر پزشکی هستند، اما اذعان داشت که به رغم توانایی انجام ۱۰ هزار آزمایش در روز، در طول دو روز آخر هفته تنها ۷ هزار آزمایش کرونا انجام شده است.

او افزود: «انتظار داریم تا سه هفته آینده بتوانیم ۲۵ هزار نفر در روز را مورد آزمایش کرونا قرار دهیم. مهمترین چیز در مورد تلاش برای آزمایش کرونا روی کادر بهداشتی و خدمات اجتماعی این است که بتوانیم این آزمایش‌ها را در بخش‌هایی از نظام درمانی و خدمات مراقبتی انجام دهیم که با کمبود نیرو مواجهند. با انجام این آزمایش‌ها به این نتیجه خواهیم رسید که چه کسانی به کرونا آلوده نشده‌اند و می‌توانند از قرنطینه درآیند به سر کارهایشان بازگردند.»

خانم ویتلی ضمن خودداری از اشاره به این که تست‌های کرونا در چه زمانی در اختیار کادر پزشکی و خدمات اجتماعی قرار خواهد گرفت، گفت تلاش برای آماده کردن تست‌ها ادامه دارد.

او گفت: «تایید نمی‌کنم در چه زمانی (تست‌ها) مهیا خواهند شد. کار برای آماده کردن هرچه زودتر آن‌ها ادامه دارد، زیرا این حقیقتا به مبارزه علیه ویروس کرونا کمک می‌کند.»

او همچنین تایید کرد که در ارائه لوازم و پوشش‌های حفاظتی برای کادر پزشکی تاخیرشده است، اما گفت تاکنون ۱۷۰ میلیون اقلام مربوط به حفاظت شخصی در اختیار سازمان‌های اجتماعی و بهداشتی قرار گرفته است. 

در این میان، بوریس جانسون در یک پیام ویدیویی از محل اقامتش در قرنطینه، واقع در طبقه بالای مقر وزیر دارایی کشور (ساختمان متصل به مقر نخست وزیری) اعلام کرد که ۲۰ هزار نفر از کارکنان سازمان بهداشت ملی بریتانیا به خط مقدم مبارزه با اپیدمی کرونا منتقل شده‌اند.

او در تضاد با گفته معروف مارگرت تاچر (نخست وزیر اسبق و متوفی بریتانیا) دایر بر این که «چیزی به اسم جامعه وجود ندارد»، گفت: «ما از عهده آن (کووید-۱۹) برخواهیم آمد. ما با کمک یکدیگر این کار را انجام خواهیم داد. یک چیز که هم اکنون بحران کرونا ثابت کرده است، این است که در واقع چیزی به عنوان جامعه وجود دارد.» 

© The Independent