آیا بحران شیوع کرونا در فلسطین می‌تواند محاصره غزه را پایان دهد؟

تلاش‌ها برای پایان دادن به تحریم نوار غزه ادامه دارد

اگر تحریم ها برداشته نشود، نوار غزه با فاجعه بزرگی رو به رو خواهد شد. عکس از: ‏AFP‏

در پی تشدید اختلاف نظر بر سر مسائل سیاسی میان سازمان حماس و سازمان آزادی بخش فلسطین، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سال 2017، برخی اقدامات تنبیهی را علیه نوار غزه اعمال کرد تا سازمان حماس را وادار به منحل کردن کمیته اداری کند که مسئولیت اداره نوار غزه را به جای دولت فلسطین به دست گرفته بود. این در حالی است که مطابق به توافق نامه آشتی میان دو جانب، تشکیلات خودگردان فلسطین بایستی تفاوتی میان نوار غزه و کرانه باختری قائل نشود و با سراسر سرزمین های فلسطینی برخورد یکسانی داشته باشد.

افزون بر آن، با آن که تحریم های اعمال شده از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین بر نوار غزه توانست سازمان حماس را وادار به انحلال کمیته اداری کند اما تحریم ها از آن زمان تا کنون همچنان ادامه دارد و نوار غزه را به شدت دچار بحران کرده است. اما پس از شیوع ویروس کرونا و افزایش احتمال خطر آلودگی به این بیماری مرگبار، طرف های مختلفی سعی دارند تحریم نوار غزه را پایان دهند. در همین راستا، گفته می شود شماری از کشورهای منطقه فشارهای خود را بر تشکیلات خودگردان فلسطین و سازمان حماس افزایش داده و در صدد پایان دادن به تحریم های وضع شده بر نوار غزه می باشند تا زمینه مقابله با انتشار ویروس کرونا در نوار غزه فراهم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

البته در چارچوب تحریم های که در سال 2017، علیه نوار غزه اعمال شد، تشکیلات خودگردان فلسطین اقدام به کسر حدود 50 درصد از حقوق کارمندان دولت در نوار غزه که تعداد آن ها به 70 هزار نفر می رسد، کرد. علاوه بر آن، تشکیلات خودگردان فلسطین 50 مگاوات برق از مجموع 120 مگاوات برقی که از طریق اسرائیل وارد نوار غزه می شود را کاهش داد. همچنان تشکیلات خودگردان فلسطین از انتقال بیماران فلسطینی از نوار غزه به بیمارستان های کرانه باختری، مصر، اسرائیل و اردن جلوگیری کرد و انتقال وجوه نقدی در سطح افراد و موسسات را در بانک ها ممنوع اعلام کرد. افزون بر فشارهای یادشده، مالیات بر ارزش افزوده نیز از سوی تشکیلات خودگردان فلسطین در نوار غزه تحمیل شد و بودجه نهادهای دولتی و حتی بیمارستان ها در نوار غزه متوقف شد.

این اقدامات تنبیهی بر وخامت اوضاع افزود و نوار غزه را در تمام عرصه های اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی با چالش های بی شماری رو به رو کرد، اما با شیوع پرشتاب ویروس کرونا، نوار غزه تأثیر تحریم ها را بیشتر از پیش احساس کرد و به گفته متخصصان، اگر اقدامات لازم برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا صورت نگیرد، نوار غزه با فاجعه انسانی بی سابقه مواجه خواهد شد.

البته نگرانی از افزایش وخامت اوضاع بهداشتی در نوار غزه، جناح های فلسطینی از جمله سازمان حماس را وا داشته است تا به منظور پایان دادن به تحریم ها با تشکیلات خودگردان فلسطین در تماس شود. همچنان گفته می شود عربستان سعودی و مصر برای این که از وقوع فاجعه در نوار غزه جلوگیری کنند، محمود عباس را تحت فشار قرار می دهند تا اقدام به لغو تحریم ها علیه نوار غزه کند.

در همین حال، خالد مشعل، رئیس سابق دفتر سیاسی حماس در جریان تماس تلفنی که برای ابراز تسلیت نسبت به درگذشت طیب عبدالرحیم، دبیر کل ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین با محمود عباس داشت، از وی خواست تا به منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا در نوار غزه، تحریم ها را لغو کند.

البته شمار دیگری از جناح های سیاسی فلسطین تلاش های خود را برای پایان دادن به بحران تحریم ها در نوار غزه آغاز کرده اند. در همین راستا، سهیر خضر یکی از رهبران جبهه مردمی فلسطین گفت: با توجه به افزایش نگرانی نسبت به انتشار ویروس کرونا، جبهه مردمی فلسطین تماس خود را با محمود عباس آغاز کرده و سعی در لغو تحریم های اعمال شده بر نوار غزه دارد تا تجهیزات پزشکی و مواد بهداشتی لازم وارد نوار غزه شود.

پس از انتشار ویروس کرونا در سرزمین های فلسطینی، تشکیلات خودگردان فلسطین 150 میلیون دلار کمک از چندین آژانس بین المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی دریافت کرده است تا از شیوع بیماری کرونا در میان شهروندان فلسطینی جلوگیری کند، در این کمک ها تمام مناطق فلسطین از جمله نوار غزه سهم دارد و گفته می شود محمود عباس حاضر به پرداخت این کمک به نوار غزه است.

ناظران سیاسی تصمیم اخیر محمود عباس را نشانه ای برای لغو تحریم های اعمال شده علیه نوار غزه می دانند. عبدالله عبدالله، مسئول روابط خارجی سازمان فتح تأیید کرد که رهبری فلسطین تصمیم گرفته است تحریم ها را لغو کند تا زمینه پیشگیری از شیوع ویروس کرونا در نوار غزه فراهم شود.

همچنان منابعی از دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین به ایندیپندنت عربی گفتند: محمود عباس قصد دارد بخشی از تحریم های اعمال شده علیه نوار غزه به ویژه مواردی که به مسائل بهداشتی ارتباط می گیرد را لغو کند و تلاش ها برای اعزام کمک های پزشکی، دارو و تجهیزات لازم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا به نوار غزه ادامه دارد.

در همین حال، عبد الناصر صبح، مدیر دفتر سازمان بهداشت جهانی در نوار غزه اظهار داشت: در تمام نوار غزه تنها 64 دستگاه تنفسی وجود دارد و از این جمله تنها 15 دستگاه فعال است در حالی که شهر غزه در حال حاضر نیازمند حد اقل 100 دستگاه تنفسی است و این امر می تواند نمایانگر نمونه ای از تأثیر تحریم ها بر نوار غزه باشد. افزون بر آن، سخنگوی وزارت بهداشت فلسطین اذعان می کند که 60 درصد از داروها و ابزارهای لازم برای پیشگیری از انتشار ویروس کرونا در انبارهای بهداشتی نوار غزوه وجود ندارد.

شایان ذکر است که تا هنگام نگارش این مقاله، شمار مبتلایان به ویروس کرونا در فلسطین به 106 نفر رسیده است، 97 مورد مثبت در کرانه باختری و 9 مورد دیگر در نوار غزه به ثبت رسیده است و تا کنون یک شهروند فلسطینی در اثر ابتلا به بیماری کرونا جان باخته است.

https://www.independentarabia.com

© IndependentArabia