ناپل، مشتری ۲۵ میلیون یورویی سردار

سهم باشگاه ایرانی از نقل و انتقالات اروپایی آزمون: صفر

ایتالیا بارها به عنوان مقصد انتقال سردار آزمون مطرح شده است-Kirill KUDRYAVTSEV / AFP

گمانه‌زنی درباره انتقال سردار آزمون از زنیت به ناپل در بازار نقل و انتقالات تابستانی اروپا، شاید جذاب‌ترین موضوع برای دوستداران فوتبال در ایران است.

داستان جدایی سردار آزمون از لیگ روسیه و حضور در لیگ‌های بزرگ‌تر در فوتبال اروپا، تازه نیست. او هر سال در آستانه انتقال به لیگی بهتر قرار می‌گیرد و سرانجام در تصمیمی که چندان برای دوستداران فوتبالش خوشایند نیست، در روسیه ادامه می‌دهد. از فصل اولی که سردار در سال ۲۰۱۲ برای روبین‌کازان بازی کرد یا فصل‌های بعد که پیراهن روستوف را پوشید، همیشه حرف از انتقال او به لیگ‌های معتبر اروپا مطرح بود، اما بزرگ‌ترین انتقال او بازگشت به روبین‌کازان و بعد، انتقالی گران‌قیمت به زنیت سن پترزبورگ بود. نه خبری از رئال مادرید شد و نه خبری از لیورپول که بارها شایعه‌اش شنیده می‌شد. زنیت اما این‌بار برای ستاره خط حمله خود برنامه مفصل درآمدزایی دارد و شانس انتقال سردار به ایتالیا بیشتر از همیشه است.

ایتالیا در خبرهای سال‌های اخیر بارها به عنوان مقصد انتقال سردار آزمون مطرح شده است، اما این‌بار باشگاه زنیت خودش را برای شرکت در معامله‌ای سودآور آماده کرده است و سردار آزمون می‌داند که برای پروازهای بلندتر، باید از لیگ روسیه دل بکند و دنیای سخت‌تری را در فوتبال حرفه‌ای تجربه کند.

چندی پیش در مصاحبه اینستاگرامی آندره‌آ استراماچونی، سرمربی ایتالیایی سابق تیم استقلال با دی مارتزیو، خبرنگار حوزه نقل و انتقالات فوتبال در ایتالیا، بحث سردار آزمون مطرح شد. سردار پیش‌تر از استراماچونی درباره حضور در لاتزیو مشورت خواسته بود. البته دو سال پیش نیز سردار پیشنهادی از لاتزیو داشت، اما توافقی بین روستوف و لاتزیو ایجاد نشد. اما حالا بحث حضور سردار در لاتزیو مطرح نیست و سردار پیشنهاد تازه‌ای از ایتالیا دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

زودتر از همه، «کوریره ‌دل‌لواسپورت» گزارش کرد که سردار آزمون، «مسی» ایرانی، مورد توجه سران باشگاه ناپل ایتالیا قرار گرفته است. اما حالا خبرهای جدی‌تری می‌رسد که اوریلیو دی لورنتیس، مالک باشگاه ناپل، قصد دارد ستاره ایرانی زنیت را با قرارداد ۲۵ میلیون یورو در تابستان به ایتالیا ببرد. زنیت برای استخدام سردار آزمون ۱۲ میلیون یورو هزینه کرده است و اگر بتواند او را با مبلغ ۲۵ میلیون یورو به ناپل بفرستد، سود سرشاری از این انتقال به دست می‌آورد. شانس این انتقال زیاد به نظر می‌رسد، چون آرک میلیک، ستاره لهستانی ناپل، مورد توجه آتلتیکومادرید اسپانیا قرار گرفته است و سردار، به عنوان جانشین او در ناپل مطرح شده است و گزینه اصلی گنارو گتوسو برای حمله است. میلیک که از ناپل جدا می‌شود، ۹ گل زده است و هرونیک لوزانوی مکزیکی با دو گل در این فصل، رقیب دشواری برای سردار در ناپل نیست. زنیت نیز می‌خواهد با بازگرداندن کوکورین از تیم سوچی، جای خالی سردار را در فصل آینده پر کند. سردار با ۱۰ گل و ۶ پاس گل در لیگ برتر روسیه و گلزنی مقابل لیون و بنفیکا در دور گروهی لیگ قهرمانان اروپا، نقش مهمی در زنیت ایفا کرده است و فرصت‌های تازه‌ای در نقل و انتقالات تابستانی برای او ایجاد می‌شود.

وقتی بحث درباره رقم و عدد انتقال احتمالی سردار آزمون از روسیه به ایتالیا مطرح می‌شود و ارقام تا ۲۵ میلیون یورو بالا می‌روند، باید یاد باشگاه سپاهان باشیم که سردار آزمون را در ۱۸ سالگی به عنوان بازیکن آزاد از دست داد و از انتقال او به روبین کازان، ریالی سهم نداشت. در دنیای حرفه‌ای فوتبال، از عجایب است که بازیکن ۱۸ ساله و مستعد یک باشگاه به رایگان با باشگاه دیگری قرارداد ببندد. رفتار سپاهان اما هنگام جدایی آزمون و پیوستنش به روبین کازان، نشان می‌دهد که برای باشگاه‌های ایرانی درآمدزایی از طریق نقل و انتقال بازیکن تا چه اندازه بی‌اهمیت است. این دیدگاه، محصول نگاه دولتی به فوتبال حرفه‌ای در ایران است که باشگاه‌ها حتی برای حقوق بدیهی خود برنامه‌ای ندارند. سهم باشگاه سپاهان، مثل بسیاری دیگر از باشگاه‌های ایرانی دیگر، از نقل و انتقال بازیکنان‌شان در اروپا صفر است و حتی سپاهان به هنگام اولین انتقال سردار به روسیه، حق رشد و آموزش را که فیفا برای باشگاه سازنده بازیکن قایل است، دریافت نکرد. در آن سال‌ها، باشگاه‌های ایرانی حتی از قوانین و حقوق خود هم اطلاع چندانی نداشتند.

سردار آزمون را احتمالا باید فصل آینده در کالچو ببینیم و حضور او یادآور رحمان رضایی است که در پروجا، مسینا و لیورنوی ایتالیا بازی کرد، و علی سامره که دوره‌ای کوتاه بازیکن پروجا بود. از حضور سامره و رضایی در فوتبال ایتالیا دو دهه می‌گذرد، و آزمون می‌تواند سومین ایرانی سری آ با وقفه‌ای طولانی باشد.

بیشتر از ورزش