زندانیان طالب چه زمان و چگونه آزاد می‌شوند؟

در قدم اول تنها ۱۰۰ طالب براساس وضعیت جسمانی و سنی از حبس رها می‌شوند

سخنگویان طالبان به رسانه‌ها گفته‌اند که در مرحله اول بین ۱۰۰۰ الی ۱۸۰۰ طالب از زندان آزاد خواهند شد - MASSOUD HOSSAINI / AFP

احتمال آزادی گروهی از زندانیان طالب از زندان‌های دولت افغانستان، بخشی از توافق صلح میان امریکا و طالبان است که آزادی ۵ هزار طالب از زندان‌های دولت افغانستان و نیز در حدود یک هزار نیروی امنیتی اسیر در نزد طالبان را تسهیل می‌کند. بر اساس گزارش‌ها، طالبان تعدادی خودرو را جهت انتقال زندانیان‌شان به نزدیکی پایگاه نظامی بگرام در شمال شهر کابل آورده‌اند.

این روند تحت نظر صلیب سرخ جهانی صورت می‌گیرد و در اصل طالبان به صلیب سرخ تحویل داده می‌شوند. با این حال هنوز نکات مبهم زیادی در این زمینه وجود دارد. برای مثال، میان گفته‌های سخنگویان گروه طالبان و مقام‌های حکومتی اختلاف زمانی و آماری عمیقی به چشم می‌خورد. سخنگویان طالبان به رسانه‌ها گفته‌اند که در مرحله اول بین ۱۰۰۰ الی ۱۸۰۰ طالب از زندان آزاد خواهند شد. اما جاوید فیصل، سخنگوی دولت، می‌گوید که در قدم اول تنها ۱۰۰ طالب آن هم بر اساس وضعیت جسمانی و سنی از حبس رها میشوند . از سوی دیگر،‌پیش شرط‌های آزادسازی زندانی نیز نکته اختلاف دیگری میان طالبان و دولت افغانستان است. گروه طالبان خواهان رهایی بدون قید و شرط طالبان از بند هستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

اما دولت افغانستان می‌گوید باید ضمانت‌های لازم برای بازنگشتن به سنگر‌های جنگ از سوی آناان داده شود. شورای امنیت افغانستان معتقد است که طالبان هنوز نه تنها خشونت‌ها را در افغانستان کم نکرده‌اند، بلکه افزایش هم داده‌اند. جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت افغانستان، می‌گوید طالبان آتش‌بس را نپذیرفته‌اند، و خشونت را افزایش داده‌اند. همچنین، بر تبلیغات منفی علیه دولت نیز به شدت افزود‌ه‌اند. این مسایل می‌تواند روند آزادسازی طالبان را برهم بزند. با این حال، دولت افغانستان می‌گوید که برای میزبانی از حضور هیئت طالبان در کابل آماده شده است.

قرار بود طالبان روز شنبه به کابل بیایند. به همین دلیل بعضی از رسانه‌ها گزارش دادند که طالبان نخست برای گفت‌وگو با امریکایی‌ها به پایگاه نظامی بگرام رفته‌اند، و افزودند که طالبان توسط هلی‌کوپتر‌های نظامی امریکا به پایگاه بگرام انتقال یافته‌اند. این گزارش بعدا هم از سوی دولت افغانستان و هم از سوی گروه طالبان رد شد. سهیل شاهین، سخنگوی دفتر قطر طالبان، به رسانه‌ها گفته است که قرار بود یک هیئت جهت تحویل‌گیری زندانیان این گروه از نزد دولت افغانستان به کابل برود. اما به دلیل قرنطینه این شهر و منع رفت و آمد عمومی، این سفر به تاخیر افتاده است. اما جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت دولت، می‌گوید که  دولت افغانستان هنوز زمان مشخصی برای حضور طالبان در کابل تعیین نکرده است، اما احتمالا این سفر به زودی انجام خواهد گرفت.

به نظر می‌رسد که روند آزادی طالبان از زندان تنها اختلاف میان دولت و طالبان نباشد. احتمال می‌رود که برخی نکات مبهم دیگر و نیز افزایش خشونت‌ها از جانب طالبان در افغانستان، مذاکرات را با چالش رو‌به‌رو کند. طالبان روز شنبه نیز حملات سختی را علیه نیرو‌های امنیتی افغان پیش بردند. این حملات تلفات زیادی به هر دو طرف وارد کرده است.  در حالی که طالبان از حضور نمایندگان‌شان صرفا برای بررسی روند آزادی افراد این گروه از زندان‌ها خبر می‌دهند، دولت افغانستان می‌گوید این هیئت برای مذاکره مستقیم با دولت وارد کابل خواهد شد. 

اگرچه در دو نشست ویدیویی میان نمایندگان گروه طالبان و دولت افغانستان، توافق ضمنی در مورد روند آزادی طالبان دست آمد، اما با این حال به نظر می‌رسد که هنوز هم تاملاتی در آن زمینه وجود داشته باشد. دولت افغانستان با توجه به گسترش خشونت‌ها در افغانستان، مایل نیست که زندانیان طالب را بدن هیچ ضمانتی از زندان‌ها آزاد سازد. طالبان نیز بدون آن که هیچ گونه ضمانتی مبنی بر کاهش خشونت در صورت آزادی زندانیان به دولت افغانستان بدهند، تنها با استناد به توافق صلح میان این گروه و امریکا خواهان انجام آن بخش از توافق هستند. دولت امریکا هم برای تداوم توافق صلح، فشار بیشتری را به دولت افغانستان وارد می‌اورد. در نتیجه، احتمال این که زندانیان طالب بدون هیچ گونه ضمانتی رها ساخته شوند، وجود دارد. همچنان که این احتمال نیز وجود دارد که طالبان رها شده، دوباره به سنگر‌های جنگ برگردند. 

بیشتر از