دولت بریتانیا می‌گوید پیش‌بینی پایان قرنطینه غیرممکن است

پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از آن بود که اوج بیماری در اواخر ماه مه یا ژوئن خواهد بود

صدر اعظم بریتانیا ، لنكستر مایكل گوو در حال سخنرانی در یك كنفرانس مطبوعاتی - Pippa FOWLES / 10 Downing Street / AFP

مایکل گوو اذعان کرده است که احتمال مقررات منع رفت‌وآمد احتمالا بیش از سه هفته تمدید خواهد شد، و گفت‌:‌ «ای‌کاش می‌توانستم پیش‌بینی کنم که چه زمانی پایان می‌یابد.»

در گرماگرم پیشنهادهایی حاکی از برقرار ماندن مقررات تا ماه ژوئن، یعنی بیش از سه هفته‌ اعلام شده، این وزیر کاربینه بریتانیا از احتمالا تمدید آنها سخن گفته است. 

او گفت:‌ «نمی‌توانم پیش‌بینی دقیق داشته باشم» و همه را ترغیب کرد که «فداکاری کنند.» 

آقای گوو از دانشمندانی که گفته‌اند شیوع ویروس در نیمه آوریل به اوج می‌رسد، حمایت نکرد. پیش‌بینی‌های اولیه حاکی از آن بود که اوج بیماری در اواخر ماه مه یا اوایل ژوئن خواهد بود. 

او به برنامه اندرو مار در بی‌بی‌سی‌ گفت:‌ «تاریخ اوج بیماری به رفتار همه ما بستگی دارد. مثل عید پاک، یک تاریخ ثابت در تقویم نیست.» 

با رسیدن شمار مبتلایان شناسایی شده در روز به ۱۰ هزار نفر در بریتانیا، که با انجام ۵۰۰ هزار آزمایش هفتگی در آلمان تفاوت زیادی دارد، او از کارنامه دولت در انجام آزمایش‌ ابتلا به ویروس دفاع کرد. او گفت که کارکنان سرویس بهداشت و سلامت همگانی به زودی در مراکز سرپایی که مراجعان بدون پیاده شدن از اتومبیل وارد آن می‌شوند، مورد آزمایش قرار خواهند گرفت.

او همچنین از عملکرد چین در مورد انتشار اولیه ویروس به شدت انتقاد کرد و گفت: «برخی گزارش‌ها از چین درباره ماهیت ویروس، میزان اثرگذاری، و نحوه سرایت بیماری، شفاف نبود.» 

  او بدون این که بگوید چه کسی بهای رکود و حفره سیاه امور مالی عموم مردم را خواهد پرداخت، گفت:‌ «مهمترین نکته در حال حاضر نجات جان‌هاست.» 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

از آقای گوو پرسش‌هایی درباره طول قوانین منع رفت‌وآمد سوال شد. پیشتر، نیل فرگوسن، از مشاوران دولت، هشدار داده بود که تعطیلی‌ها ممکن است تا ماه ژوئن طول بکشد. 

او گفت، حتی در آن زمان هم مدارس و دانشگاه‌ها نباید تا پاییز بازگشایی شوند و مردم باید بتوانند به جای بازگشت به ادارات، به کار از خانه ادامه دهند. 

 آقای گوو گفت:‌ «دلیل فداکاری‌های ما این است که همه ما عزیزانی داریم که در خطر ابتلا به این ویروس هستند.» 

او گفت:‌ «نمی‌توانم دقیق پیش‌بینی کنم ، اما همه باید برای دوره‌ طولانی برقراری این مقررات آماده باشیم.» 

پس از آن که در روز یکشنبه شمار موارد ابتلا به هزار نفر رسید، آقای گوو درباره اوج ابتلای به ویروس و مرگ افراد گفت:‌ «وضعیت به عملکرد همه ما بستگی دارد.» 

او گفت:‌ «اگر تدابیر فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت کنیم، اگر از قوانینی که دولت اعلام کرده پیروی کنیم، اگر از توصیه‌های خوب علمی پیروی کنیم، می‌توانیم سیر ابتلا را به تاخیر اندازیم و این به سرویس سلامت همگانی ما فرصت می‌دهد تا بهتر عمل کنند.» 

بوریس جانسون در نامه‌ای که به همه خانه‌ها ارسال شده است، هشدار داد که در صورت لزوم، در سختگیرانه‌تر کردن مقررات ماندن در خانه «تردید راه نمی‌دهد.» 

این سخن باعث شده است تا برخی بگویند که بریتانیا نیز از برخی کشورهای اروپایی تقلید خواهد کرد که به شهروندانشان گفته‌اند به هیچ عنوان حق خروج از خانه‌هاشان را ندارند و فقط با پرکردن فرم مخصوص به آنان اجازه خروج داده خواهد شد. 

اما آقای گوو درباره اظهارات نخست‌وزیر درباره نامه فوق، نظری نداد. 

© The Independent

بیشتر از جهان