انتقاد الهان عمر از قوانین ضد سقط جنین و «بنیاد گرایی مذهبی»

خانم عمر می‌گوید قوانین ضد سقط جنین زنان را «صرفا به خاطر زن بودن» مجرم می‌داند

زمیرا رحیم

به دنبال تصویب لوایح ضد سقط جنین در بخش‌های عمده‌ای از آمریکا، الهان عمر، عضو جدید کنگره آمریکا از ایالت مینه‌سوتا، «بنیاد گرایی مذهبی» در این کشور را متهم کرد که سعی دارد باورهای خود را به تمام جامعه «تحمیل» کند.

قوانینی که به تازگی در ایالت‌های جورجیا، کنتاکی، میسی‌سیپی و اوهایو، تصویب شده، سقط جنین را پس از تشخیص آغاز فعالیت قلب در جنین، ممنوع کرده‌اند. این امر می‌تواند در شش هفتگی جنین اتفاق بیافتد، یعنی  زمانی که اغلب زنان هنوز نمی‌دانند که باردار شده‌اند.

گروه‌های مدافع حقوق زنان با بهت و حیرت این اقدام را مورد انتقاد قرار داده‌اند، اما گروه‌های مذهبی و سیاسی راستگرا در آمریکا به‌طور گسترده‌ای از آن حمایت کرده‌اند.

خانم الهان عمر روز چهارشنبه در صحن مجلس نمایندگان در سخنان خود گفت: «بنیادگرایان مذهبی سعی دارند با مخدوش کردن قوانین ایالتی، عقاید خود را بر تمام جامعه تحمیل کنند. همه اینها ناشی از توجه درست به صدا و حقوق زنان آمریکایی است».

قانون ایالت جورجیا برای زنانی که قصد سقط جنین داشته یا اقدام یه این کار کرده‌اند، حکم زندان در نظر گرفته است و ممکن است این مجازات‌ها تا حبس ابد یا حتی اعدام نیز پیش برود.

الهان عمر گفته است که قوانین «تازه‌ترین سری از قوانینی هستند که در طول تاریخ سعی در مجرم شناختن زن داشته، آن هم فقط به دلیل زن بودن. این قانون برای مجازات ما است چون به خواسته‌هایشان تن نداده‌ایم و کنترلمان را در اختیار آن‌ها قرار نداده‌ایم».

وی اضافه کرده است که از آنجایی که این تصمیم با حمایت گروه‌های محافظه‌کار مدافع حق مذهب صورت گرفته، حامیان آن، موضوع «آزادی مذهب» را پیش می‌کشند و فعالان مذهبی مخالف این قانون را به دورویی متهم می‌کنند.

خانم عمر افزود: «بگذارید رو راست باشم... این قضیه ربطی به توجه حامیان این قانون به حق حیات ندارد. اگر آنها نگران بچه‌ها بودند یا بچه‌ها برایشان اهمیت داشتند، در مورد بچه‌هایی که به زندان انداخته می‌شوند، یا کودکانی که در اردوگاه‌های پناهندگی ما جان خود را از دست می‌دهند، نیز نگران می‌شدند. یا در مورد بچه‌هایی که از گرسنگی رنج می‌برند و با بی‌خانمانی دست به‌گریبان هستند».

از ماه دسامبر تاکنون دستکم پنج کودک مهاجر در بازداشتگاه‌های آمریکا جان باخته‌اند.

سخنان خانم عمر، در پی امضای محدود کننده‌ترین قانون سقط جنین توسط فرماندار ایالت آلاباما ایراد شد. طبق این قانون که هفته گذشته تصویب شد، پزشکانی که اقدام به سقط جنین کنند، با مجازات ۱۰ سال حبس، و در صورت انجام عمل سقط جنین، با ۹۹ سال حبس روبه‌رو خواهند شد.

سیاستمداران در ۱۶ ایالت دیگر نیز خواستار اعمال قوانین بیشتری برای محدود کردن سقط جنین هستند.

© The Independent

بیشتر از جهان