مصرف الکل راه مناسبی برای کاهش اضطراب دوران قرنطینه نیست

متخصصان می‌گویند روی آوردن به مشروب در خانه ممکن است باعث افزایش میزان خشونت، آتش‌سوزی و اعتیاد به آن شود

برخی در قرنطینه به نوشیدن شراب روی آورده‌ و حتی از طریق مکالمات تصویری لذتش را با خانواده یا دوستان به اشتراک می‌گذارند- NICOLAS TUCAT / AFP
 

یکی از متخصصان سازمان جهانی بهداشت هشدار داده‌ است که مشروب‌خواری «راهبرد خوبی برای تحمل شرایط» و کاهش احساس اضطراب و تنهایی در دوران قرنطینه کرونایی نیست. 

این نهاد وابسته به سازمان ملل گفته که است بسیاری از افراد در دوره بحران به الکل و مواد مخدر روی می‌آورند و نظرسنجی جدیدی نشان داده است که شیوع جهانی کرونا باعث شده است حدود دو سوم بزرگسالان در بریتانیا مضطرب و نگران شوند.

اما دکتر عایشه مالک، عضو کادر فنی دفتر بهداشت روان و سوء مصرف مواد در شاخه اروپایی سازمان جهانی بهداشت، هشدار داد که استفاده از این‌گونه مواد برای تحمل این شرایط «ممکن است اوضاع را بدتر کند.»

دکتر مالک گفت، البته ضروری است که دسترسی به مشروب و مواد مخدر در طول دوره قرنطینه میسر باشد، چون خطر عود کردن مشکلِ کسانی که اختلال مصرف مواد دارند، در این دوره بیشتر است.

این هشدار یک روز پس از آن اعلام شد که دولت در فهرست پیشنهادی کسب و کارهای «کلیدی» که اجازه فعالیت در دوره قرنطینه را دارند، نام میخانه‌ها و آبجوفروشی‌ها را نیز اضافه کرد تا بتوانند محصولات را به منزل مشتریان بفرستند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در ده الی دوازده سال اخیر تعداد مراجعه‌های شهروندان انگلستان به بیمارستان برای مشکلات مربوط به مشروب‌خواری بیشتر شده است و طبق آخرین آمار سازمان خدمات بهداشت همگانی، در سال ۲۰۱۹ به بیشترین میزان، یعنی یک میلیون و ۲۶۰ هزار مورد رسیده‌ است.

متخصصان می‌گویند مرز باریکی‌ست میان این که بخواهیم مطمئن شویم افراد وابسته به الکل مجبور به ترک ناگهانی آن نمی‌شوند و بدین ترتیب به این صنعت هم فشار کمتری می‌آید، با این که بخواهیم عده بیشتری از مردم را به مصرف بیشتر الکل تشویق کنیم.

به علت مراجعه موج بیماران مبتلا به کووید ۱۹، نگرانی‌هایی نسبت به احتمال وارد آمدن فشار بیش از حد به سازمان بهداشت همگانی ایجاد شده است. در این میان، خطر ترک مشروب و به‌ویژه افزایش آسیب‌های روانی و جسمی ناشی از آن نیز زیاد است.

دکتر ریچارد پایپر، مدیر عامل مؤسسه «الکل چنج» بریتانیا، به ایندیپندنت گفت: «با توجه به توصیه‌های پزشکان به جلوگیری از ترک ناگهانی و خطرناک کسانی که بدن‌شان به الکل وابسته است، مجوز ادامه فعالیت مشروب‌فروشی‌ها صادر شده است. اما قصد نداریم به مردم این پیام را بدهیم که مشروب‌خواری برای همه «ضروری» است.»

«دولت، تولیدکنندگان و فروشندگان مشروب باید مدام به ما یادآوری کنند که بهتر است به همان ۱۴ واحد یا کمتر در طول هفته پایبند باشیم.»

گزارش‌های اولیه از تمام شدن الکل در خواربارفروشی‌ها و تقاضای زیاد الکل از فروشگاه‌های اینترنتی، ممکن است نشان از افزایش مصرف داشته باشد. اما متخصصان می‌گویند هنوز برای تعیین اثرات کلی شیوع ویروس کرونا بر میزان و نحوه مصرف الکل در میان بریتانیایی‌ها زود است.

اما به گفته جیمز موریس از مرکز مطالعه رفتارهای اعتیادگونه دانشگاه ساوت بنک لندن، می‌توان پیش‌بینی کرد که در دسترس بودن الکل فقط برای مصرف در خانه، ممکن است باعث افزایش خشونت خانگی، آتش‌سوزی و افزایش اعتیاد به آن شود.  

در مطلبی که آقای موریس برای انجمن مطالعات اعتیاد نوشته است، آمده است:«البته پیش‌بینی، اثرات بلندمدت این امر بر رفتار افراد دشوار است. به علت بسته شدن میخانه‌هایی که هم‌اکنون هم دچار مشکل شده‌اند، شاید عده‌ای بیش از پیش به نوشیدن در خانه عادت کنند.»

«اما این دوره ممکن است باعث شود عده‌ای هم بیشتر قدر امکان نوشیدن در فضاهای عمومی را بدانند و تمایل به نوشیدن در فضاهای عمومی در جشن پایان قرنطینه، خیلی هم بیشتر شود.»

با توجه به توصیه سازمان جهانی بهداشت، کسانی که هم‌اکنون در بریتانیا مشروب یا مواد مخدر مصرف می‌کنند، هم‌چنان به این مواد دسترسی خواهند داشت.  

دولت، تأمین‌کنندگان خط‌مقدم را جزو دارندگان شغل‌های کلیدی اعلام کرده است، اما همچنان باید مقررات خدمات بهداشتی را کاملاً رعایت کنند.

گروه «دگرگونی زنده»، یکی از بزرگ‌ترین تأمین‌کنندگان در بریتانیا، تعدادی جلسات غیرحضوری را به صورت دیجیتالی برگزار می‌کند و در مجموع برای کسانی هم که تحت درمان اعتیاد به مواد مخدر هستند، داروهای بیش‌تری نسخه‌نویسی می‌کنند تا کم‌تر به سراغ داروسازان بروند.

شاخه اروپای سازمان بهداشت جهانی همچنین اعلام کرد که در نتیجه شیوع ویروس جهان‌گستر کرونا و اقدامات اساسی برای دورمانی اجتماعی، مراکز خدمات بهداشت روانی باید خود را برای جهش در میزان تقاضا آماده کنند.

گروه کارشناسان این سازمان نیز روز پنجشنبه هشدار داد که در جرگه «آسیب‌پذیرها» قرار گرفتن، می‌تواند باعث بروز اضطراب و فشار روحی شود.

دکتر مالک بر راهبردهایی اساسی مثل خورد و خوراک سالم، ورزش، خواب کافی و پشتیبانی‌های اجتماعی تأکید کرد که به مردم کمک می‌کنند مراقب سلامت روانی‌شان باشند.

این در حالی است که طبق تحقیقی که روی ۲ هزار فرد بزرگ‌سال بریتانیایی انجام گرفته است، حدود دو سوم آن‌ها بر اثر شیوع کرونا احساس اضطراب یا نگرانی می‌کنند، ۲۲ درصدشان دچار وحشت شده‌اند، و ۳۰ درصدشان هم تا حدی ترسیده‌اند.

دکتر آنتونیس کوسولیس، مدیر تحقیقات بنیاد بهداشت روان که همراه با مؤسسه بهداشت عمومی دانشگاه کمبریج این بررسی آماری را انجام داده است، می‌گوید: این نظرسنجی قبل از اجرای حالت قرنطینه کامل انجام شده بود.

«حتی در آن هنگام هم آشکار بود که این ویروس جهان‌گستر دارد روی سلامت روانی مردم اثر منفی چشم‌گیری می‌گذارد»

© The Independent

بیشتر از زندگی